תמורות וחדירת האינטרנט למגזר החרדי – ההשפעה על עולם הפרסום

לאינטרנט, ומהפכת חופש המידע בכלל, השפעה רחבה ומשמעותית על קהלים רבים בציבור החרדי, דוד גלפרין מפרט את השינויים המהותיים שהשפיעו על עולם הפרסום החרדי.

דוד גלפרין,יו"ר גיל גרופ. צילום מסך

לאינטרנט, ומהפכת חופש המידע בכלל, השפעה רחבה ומשמעותית על קהלים רבים בציבור החרדי. ההערכה היא כי עשרות אחוזים מתוך המגזר נחשפים לאינטרנט באופן כזה או אחר. ככל שחולף הזמן, נרשמת צמיחה משמעותית בחשיפה לאינטרנט בקרב המגזר, בבתים ובמקומות העבודה. מהפכת הטלפונים החכמים אף היא הגיעה למגזר, ויש המנסים להתמודד מול האתגר בהתאמת הסמארטפונים לדרישות המגזר באמצעות סינון תכנים.

עם קשר או בלי, שנת 2016 נחשבת לשנה הראשונה בה נרשמו מספרים גבוהים יותר של יוצאים מהמגזר החרדי מאשר מצטרפים אליו. יותר מקצועות ויותר משרות נחשבות מאוישות בידי חרדים, כיום, כמעט בכל אוניברסיטה יש נציגות של סטודנטים מהמגזר. ע"פ נתוני אכ"א, כ- 8000 חרדים משרתים היום בצה"ל, כשהכמספרים הולכים וגדלים מידי שנה.

מנגד, קיימת תנועת נגד, המתבטאת ביתר הסתגרות והקצנה של  חלק מהאוכלוסייה החרדית. אחד הביטויים לכך הוא הקמת "הפלג הירושלמי" ע"י הרב שמואל אוירבך, הקורא תיגר על הזרם המרכזי במגזר הליטאי בדרישה להגביר את ההסתגרות והבדלנות מהחברה המודרנית.

הדיגיטל במגזר החרדי:

קיימות שתי חברות מרכזיות של פרסום בדיגיטל הפועלות במגזר החרדי. אחת הבולטות היא מקס דיגיטל, ועוד עסקים קטנים נוספים. החברות פונות למגזר החרדי בדיגיטל באמצעות האינטרנט, פייסבוק ועוד. כיום, ארגונים ועסקים רבים בציבור החרדי מחזיקים אתר אינטרנט ואף דף פייסבוק פעיל, והמספרים צומחים מידי יום. בהתאם לכך, הפרסום הדיגיטלי בציבור החרדי– באינטרנט וברשתות החברתיות הופך יותר ויותר למקובל ונפוץ.

אחת הדוגמאות הבולטות להפנמה של המגזר העסקי – החרדי שהעתיד נמצא בדיגיטל היא הרכישה של אתר החדשות הפופולארי "בחדרי חרדים" בידי מאיר גל, אחד הפרסומאים החשובים בציבור החרדי ומבעלי פרסום "גל – אורן". כמו כן אפשר לציין את המיזוג של אתר החדשות החרדי "קוקר" עם ערוץ הרדיו החרדי "קול ברמה" וכדו'.

פרסום במגזר החרדי:

נתח שוק של המשרדים החרדים הגדולים בירידה: בשנים האחרונות, תקציבים של מפרסמים גדולים מחוץ למגזר הצטמקו. במקביל, משרדים קטנים וחדשים מזנבים מאחור ונוגסים בתקציבי ענק של גופים כלל ארציים, כגון תקציב הפרסום של לאומי משכנתאות הנמצא כעת בידי המשרד הצעיר VIP, בנק לאומי המטופל  בידי משרד הפרסום 'פידבק', בנק ירושלים הנמצא בידי 'מותג בפרסום', ועוד.

כמה מהמשרדים הגדולים אף נשמטו מהחמישה הפותחת של  המשרדים הגדולים. לדוגמה, כמו 'פרסום אפיקים' שצנח למקום השביעי, לפי הדיווח באתר "פאשקוועיל". ופרסום 'גל- אורן' שהיה בעבר במקום הראשון במגזר החרדי, והיום פונה יותר ויותר למגזר הדתי – לאומי.

מדיות במגזר החרדי:

מודעות רחוב: מדיה שנחשבת ללא "מתורבתת" ויקרה. אך מאידך היא נקיה מצנזורה, מאינטריגות ואינטרסים פוליטיים, הקיימים בעיתונות החרדית הקלאסית. בשנים האחרונות קיימת ירידה בצריכה של מדיה זו ע"י המשרדים הגדולים מ-25% לכ-3%. ירידה בכמות הדבקת המודעות בערים הגדולות (מ- 37% לסביבות 12% בהדבקה, למעט ערבי חגים. בעיר בני ברק גם בחגים בולטת הירידה בהדבקות). בערים החרדיות הקטנות נרשמת 40% תפוסה בלבד בלוחות המודעות, במהלך ימות השבוע.

עיתונות חרדית: בעיתונות העולמית קיימת מגמת ירידה של עשרות אחוזים בעיתונות הפרינט, כשבמקביל מועברים יותר ויותר התקציבים למדיה של דיגיטל ואינטרנט. כל עיתון במגזר שמחשיב את עצמו, מפיק גם גרסה דיגיטלית להפצה בדוא"ל. חלקם אף מתחזקים אתר מקצועי, במטרה לגייס מנויים חדשים ולתחזק את הקיימים.

צמיחת העיתונות החרדית נמצאת בעצירה בשנים האחרונות. העיתונים היומיים, במידה מסוימת מחזיקים מעמד בעיקר בשל הממסד הפוליטי העומד מאחוריהם. דוגמה טובה לכך הוא עיתון "המבשר" שהוקם בשנת 2009. השבועון הפופולארי "משפחה" ניסה לייצר חינמון שייצא לאור באמצע השבוע, אך סגר בהפסדים ניכרים.

מקומונים: נעשים כל העת ניסיונות בידי יזמים שונים להקים מקומונים חדשים, בנוסף על הקיים, אך רבים מהם כושלים. מבין העשרות שניסו, הצליחו להתרומם בודדים בלבד. לדוגמה, המקומון "שערים" בביתר, שפשט רגל פעמיים בעבר, המקומון "בעוצמה", שקם כמתחרה של "כוח הפרסום", עיתון "קהילות רמות" בירושלים, ו"פרסום חזק", שתפס לעצמו נישה של חדשה של רשת מקומונים בתפוצה ארצית, במחיר נמוך יותר מהעיתונות הארצית.

המאמר נכתב ונערך ע"י דוד גלפרין – יו"ר קבוצת גיל גרופ

2 תגובות ל: "תמורות וחדירת האינטרנט למגזר החרדי – ההשפעה על עולם הפרסום"

  1. שכחתם להדגיש "פרסום ממומן".

  2. כמה שטויות בכתבה אחת.

כתיבת תגובה