תקציב של 150 מיליון ש': מנוע הדחיפה של ההתחדשות העירונית

ראשי רשויות בפריפריה קיבלו משר השיכון הודעה על המתחמים שנבחרו בקול קורא למתן מענקים למימון התחדשות עירונית | הקול הקורא התקדימי תוקצב ב-150 מיליון ₪ ומאפשר לראשונה מימוש של מתחמי פינוי בינוי גדולים בקרית שמונה, שלומי, מגדל העמק ושדרות

פינוי בינוי בקריית שמונה | הדמיה: משרד גור אדריכלים

הקול הקורא הוא יוזמה ממשלתית ראשונה לקידום ובחינה של אופני התחדשות עירונית בפריפריה, בהובלת שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, ובניהול הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. הוא התבצע לצד כינוס ועדה מיוחדת, אשר לאחרונה הגישה את מסקנותיה, אותה מינה השר אלקין, בראשות מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, ליצירת מעטפת פתרונות שלמה להתנעה של תהליכי התחדשות עירונית בכל רחבי הפריפריה.

במהלך שהושקעו בו תקציב בהיקף של 110 מיליון ₪ מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עם תקציבים נוספים ממשרד הביטחון, בקרית שמונה ושלומי הזכאיות למימון מטעם משרד הביטחון לפי תכנית 'מיגון הצפון', כך שהיקף התכנית הגיע לכ-150 מיליון ₪ סה"כ, נבחרו ארבעה מתחמים ועמדו בתנאי הסף של הקול הקורא, ועם המענק יגיעו לכדי כדאיות כלכלית המאפשרת את מימושם.

הסיוע מטעם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית כולל קידום תכניות פינוי בינוי במתחמים שנבחרו, בתיאום עם הרשות המקומית, תשלום ליזם שייבחר על ידי בעלי הדירות לביצוע המיזם, בסכום של עד 35 מיליון ₪ לפרויקט יחיד, ומתן מימון לרשות המקומית לטובת ליווי מקצועי של בעלי הדירות במתחם שייבחר, על מנת לסייע להם במיצוי זכויותיהם בתהליך.

הליך הקול הקורא שהושלם כעת בהצלחה, ממחיש את אחד המרכיבים המרכזיים בהמלצות הוועדה המיוחדת – השקעת תקציב ממשלתי בהיקף של מאות מיליוני ש"ח מדי שנה, לטובת מימוש מיזמי פינוי בינוי בערי פריפריה, בסבסוד ממשלתי. מהלך זה איפשר לוועדה המיוחדת, וכן לגורמי השוק הפרטי, לבחון לעומק את ההיתכנות לקידום פעילות זו, ואת היקף המעורבות הנדרשת מטעם גורמי הממשלה על מנת לאפשר אותה, לרבות לעניין קידומם של מיזמים נוספים באותם יישובים.

מתחם בן גוריון בשלומי

המתחם ממוקם בחלקה הדרומי של העיר הוותיקה והוא כולל כיום 174 יחידות דיור ב-12 בניינים בני 3 קומות. לפי ההצעה התכנונית יהרסו הבניינים הקיימים ויוקמו במקומם 747 יחידות דיור חדשות בבניינים של 9-10 קומות.

גבריאל גבי נעמן ראש מועצה מקומית שלומי אמר, כי "נושא ההתחדשות העירונית בישוב הוותיק הוא אחד מפרוייקטי הבינוי הגדולים בשלומי. עוד משנת 2018 הצלחתי להכליל את שלומי בפרויקט 'פינוי בינוי' במסגרת החלטת הממשלה לשלומי, קריית שמונה ומטולה. אין ספק כי הישוב שלומי עלה על מסלול התחדשות עירונית לכלל הישוב הוותיק. אני רואה חשיבות רבה בפיתוחו והפיכת השכונות הוותיקות לשכונות מתחדשות ומשמעותי בשלומי. במיוחד לאור פיתוח השכונות החדשות אשר נבנות בשנים האחרונות בשלומי. אנו במועצה נשתף פעולה עם כל היזמים ונעשה הכול כדי לסייע בידם להצליח. ברכות לתושבי שלומי הוותיקים שזכו גם הם להתקדם לצעד הבא ולהתחדש בבית חדש ראוי ומכובד".

מתחם יעקב מלול בקרית שמונה

מתחם יעקב מלול כולל כיום 60 יחידות דיור ב-5 בניינים בני 3-4 קומות. התכנית מציעה את הריסת הבניינים הקיימים ובניית 216 יחידות דיור חדשות בבניינים של 7-10 קומות. העירייה התחייבה בנוסף לקיום פעילות להעצמת התושבים במתחם על סך 500 אלף ₪ באמצעות גורמים חיצוניים לא ממשלתיים ביניהם רשת המתנ"סים, מגבית קנדה, סוכנות החלל ועוד.

מתחם הפלמ"ח בשדרות

המתחם ממוקם בסמוך לכניסה הדרומית לשדרות, על ציר עירוני ראשי, במרחק הליכה מתחנת הרכבת. וכלל כיום 128 יחידות דיור ב 3 שיכוני רכבת בני 4 קומות. ההצעה התכנונית כוללת את הריסת הבניינים הקיימים ובניית 450 יחידות דיור חדשות בבניינים של 9-15 קומות, מבנה ציבורי ושטחי מסחר.

מתחם הראשונים במגדל העמק

המתחם ממוקם בין הרחובות הראשיים הראשונים והעצמאות על פינת רחוב תשי"ג בצמוד לדופן המערבית של השוק העירוני ובמרחק הליכה מפארק ראשונים. כיום הוא כולל  84 יחידות דיור ב-4 בניינים בני 3 קומות על עמודים. ההצעה התכנונית כוללת את הריסת המבנים הקיימים ובניית 320 יחידות דיור חדשות בבניינים של 5-9 קומות, שטחי מסחר ושטחי ציבור. העירייה התחייבה בנוסף לקיום פעילות להעצמת התושבים במתחם על סך 500 אלף ₪ באמצעות גורמים חיצוניים לא ממשלתיים.

זאב אלקין, שר הבינוי והשיכון: "אחרי שנים בהן לא התקיימה כלל פעילות של התחדשות עירונית בפריפריה, לראשונה הבאנו תקציב לייצר אותה. התחדשות עירונית אינה בגדר מותרות, אלא צורך בסיסי של כל עיר שהוקמה לפני עשרות שנים. תהליכי ההתחדשות, לא רק שמחזקים בניינים שהתיישנו, אלא גם מאפשרים התאמה של הבניינים במרחב העירוני לסטנדרטים של איכות חיים ובטיחות המודרניים ביותר. אסור לנו לזנוח את תושבי השכונות הוותיקות בפריפריה ולכן, נוודא כי ניצנים אלו של התחדשות עירונית בפריפריה יביאו לעוד פרויקטים רבים ולפריחת התחדשות עירונית בפריפריה."

אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "תוצאות הקול הקורא שפורסמו היום, הן צעד ראשון בפיתוח מעטפת כלים שלמה לקידום התחדשות עירונית בערים שהינן מחוץ לאזורי הביקוש. המלצות הוועדה הבין-משרדית שקיימנו בעניין זה, אשר הוגשו לאחרונה לקבינט הדיור בראשות השר אלקין, יביאו לקידומה של פעילות התחדשות עירונית רחבה באזורים שעד כה לא היו חלק מפעילות זו, ואשר זקוקות לה באופן מובהק."

כתיבת תגובה