תשכחו מבטון ופועלים: הבנייה הירוקה (באמת) של הדור הבא

במקום בטון: אדמה ירושלמית וצמחים שעולים מאליהם | במקום פועלים: קובוט | נשמע מופרך? פרויקט חדש שפיתחה קבוצת מעצבים מבצלאל, המוצג במסגרת שבוע העיצוב, מציע להדפיס מבנים בתלת מימד – שגם צומחים ומשתנים | מסמך מרתק המספר על 'הצמחת' אדריכלות

כך מדפיסים בניינים | צילום: נוף נתנזון

האם ניתן לדמיין עולם שבו המבנים שסביבנו יודפסו בתלת-מימד מחומרים חיים? שהמבנים ינבטו, יצמחו, ינבלו, יפיקו חומר חדש וישובו בחזרה אל האדמה?

שבוע העיצוב בירושלים, שנפתח בבית הנסן בהשתתפות מעל 150 מעצבים מהארץ ומהעולם, כולל לא מעט תערוכות, מיצבים ופרוייקטים, אבל פרויקט אחד מושך את תשומת הלב ומסקרן במיוחד את המבקרים: זרוע רובוטית שיוצרת מבנה שעוצב באופן דיגיטלי. מדובר במכונה מותאמת אישית, שמדפיסה חומר טבעי לגמרי – תערובת של אדמה, זרעים וחומרים מזינים ומייצבים – לכדי אובייקט אדריכלי. זוהי הזמנה לעולם עתידני שבו יש מי שבונה בניינים, ויש מי שמצמיח אותם.

איך זה עובד? המעצבים שהמציאו את המערכת מעצבים מבנה, ומקודדים אותו למחשב של הקובוט (רובוט שיתופי) של חברת Universal Robots. הקובוט מדפיס את התערובת שכבה על שכבה ויוצר את הצורה התלת-ממדית. לאחר סיום ההדפסה, המבנה מקבל חיים משלו: הזרעים נובטים ומצמיחים על גבי הקירות חזית ירוקה, ובתוך הקירות נותרים שורשים דחוסים ויבשים – חומר חדש וחזק כשלעצמו. כך יוצא שבמקום מבנה שעשוי מבטון ופלדה, ניתן לייצר ארכיטקטורה שעשויה מאדמה מקומית ומשורשים כקונסטרוקציה.

רובוטים בונים | צילום: נוף נתנזון

את המיזם הירוק שזכה לשם ״להצמיח אדריכלות״, מובילה נוף נתנזון, אדריכלית וחוקרת צעירה, בוגרת MIT, יחד עם שבעה מהסטודנטים שלה לשעבר בבצלאל – אור נעים, אלישבע גיליס, גיתית לינקר, דני פרידמן, נעה זרמתי, עדי סגל ורבקה פרטוק.

״אנו נמצאים בשיאו של משבר אקולוגי, אך השימוש בחומרים תעשייתיים ולא מקומיים רק גובר״, מסבירה נתנזון. ״להצמיח אדריכלות מאפשר לנו לחשוב מחדש על שילוב של צמחים בעיצוב, על ידי פיתוח חומרי חדשני להדפסות תלת-ממד שבו הזריעה היא חלק בלתי נפרד מתהליך הפבריקציה. חומר ההדפסה שלנו כולל אדמה ירושלמית מקומית, כך שאנו חוסכים גם שינוע מזהם סביבה ממקום למקום. כל מבנה שאנחנו מדפיסם ייראה אחרית בגלל שימוש בזרעים שונים״.

בנייה ירוקה באמת | צילום: אלישבע גיליס

הפרויקט יוצג במסגרת שבוע העיצוב עד ליום חמישי הקרוב (הערב), אז יוכלו המבקרים לצפות בהדפסה ב'לייב'. לאחר מכן, המבנים יישארו בבית הנסן עד סוף חודש יולי. ״מה שהמבקרים יראו בשבוע הראשון יהיה שונה מאוד ממה שיגלו בעוד חודש, כשהקירות שהודפסו יכוסו בצמחייה ירוקה״.

 

\לדברי חיים זכרמן, מנהל תחום אוטומציה ורובוטיקה בחברת SU-PAD, נציגת Universal Robots בישראל, סוגיית הקיימות נמצאת בראש סדר היום העולמי והפוליטי וקובוטים הוכיחו את עצמם ככלי יעיל במיוחד בסיוע ליצרנים לממש שיטות עבודה והייצור שלה בנות קיימא.

"שימוש נכון בקובוטים מפחית פסולת וזיהום, מצמצם עלויות תפעול, מוריד עלויות שינוע ומשחרר עובדים למשימות בעלות ערך רב יותר. כלי ניטור מרחוק אף מאפשרים למשתמשים לעקוב ולנטר את ביצועי הקובוט מבלי להיכנס לאתר הבנייה".

בנייה בקובוט ובתלת ממד | צילום: נוף נתנזון

כתיבת תגובה