אגרת הגודש בגוש דן חוזרת? כל פרטי התכנית המהפכנית

מהפכת התחבורה הציבורית תעלה לבעלי הרכבים הפרטיים בכניסה לתל אביב והערים הפקוקות בגוש דן? • באוצר מנסים, באמצעות חוק ההסדרים, להעביר את אגרת הגודש לכניסה לתל אביב עם מחיר מדורג, לפי שעות העומס בכניסה וביציאה • שרת התחבורה מתנגדת, והמהלך המוטל בספק, בכל מקרה לא ייצא לפועל לפני 2023

נתיבי איילון. פקק בלתי נגמר | צילום: פלאש 90

האם בקרוב נשמע על אגרת גודש בכניסה לתל אביב? במשרד האוצר מנערים שוב ושוב את האבק מתכניות אגרות הגודש בערים הפקוקות, והפעם צירפו לטיוטת חוק ההסדרים סעיפים הקובעים כי מ-2023 הכניסה לתל אביב בשעות העומס תעלה כ-25 שקלים בממוצע (ועד 37.5 שקלים לכל היותר), ומחיר אחר ייקבע ליוצאים ממנה בשעות העומס.

הרעיון לפיו הנכנסים למטרופולין תל אביב והיוצאים במכונית ממנה ישלמו אגרות גודש נועד לממן את המהפכה בתחבורה הציבורית, קווי המטרו ועוד. לפיכך, הכוונה להחיל את האגרה מדוברת על שנת 2023, מפני שאז יחל הקו האדום של הרכבת הקלה את פעילותו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב, כי "אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי באזורי ובשעות גודש יישאו בנטל מס גבוה יותר לעומת משתמשי דרך אשר יבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית, או שלא ייסעו ברכבם הפרטי באזורי ובשעות הגודש. כך, ניתן יהיה להפחית את השימוש ברכב פרטי, לקדם תחבורה שיתופית, להגביר את מהירות הנסיעה של רכבים פרטיים ותחבורה ציבורית ולאפשר תוספות שירות משמעותיות בתחבורה הציבורית".

אלא ששורה נוספת בהצעה, העוסקת בהשלמת המהלך רק אחרי סיום הדיונים והסכמת כלל הגורמים עליו, מגלה את העובדה ששרת התחבורה מרב מיכאלי מתנגדת למהלך, ולפי פרסומים שונים טוענת כי אגרה שכזו, תפגע באוכלוסיות חלשות, למרות שזו נועדה בין היתר לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית.

לפי טיוטת חוק ההסדרים, התכנית של האוצר כוללת אגרת גודש בסך של 25 שקלים לרכב שייכנס ללב העיר תל אביב בשעות העומס. ההכנסות מאגרות הגודש מוערכות בכ-1.3 מיליארד שקל בשנה, שיופנו כאמור לשיפור מערך התחבורה הציבורית. לפי תכנית משרד האוצר, הכסף יופנה תחילה למימון תגבור שירות האוטובוסים שלא זכה לתקציבים הוגנים בשנים האחרונות (אם נתקעתם בתחנה, זו הסיבה: ייבוש התקציב באופן שיטתי) ובהמשך, ייועד הכסף להקמת קווי מטרו ברחבי מרכז הארץ.

אכיפה באמצעים אלקטרוניים. shutterstock

באוצר ובמשרד התחבורה נשמעים דיבורים על כך כי תידרש גם הוספת תקציב חד פעמי עוד לפני חלות האגרה בפועל, לתגבור התחבורה הציבורית.

כך זה יעבוד

התכנית לאגרות גודש כוללות שלש טבעות שיגדירו את מרכז העיר תל אביב (ולא פורסם עדיין היכן יעברו גבולותיה של כל טבעת) כאשר התשלום על כניסה לכל טבעת יהיה בין שני שקלים ל-10 שקלים, בהתאם לעומס בכבישים. כך למשל, בין השעות 06:30 עד 10:00 בבוקר כניסה למרכז תל אביב וחציית שלש הטבעות, תעלה 25 שקלים, ואילו על כניסה למרכז העיר או יציאה מתל אביב בשעות אחר הצהריים, מ-15:00 ועד 19:00, ישלם כלי הרכב 12.5 שקלים. בשנת 2025 התעריפים צפויים להתעדכן, ושעות האגרה המקסימלית יורחבו.

מצלמות שיותקנו יזהו את כלי הרכב לצורך גביית התשלום, והתקנת מעין 'פסקל' הנהוג בכביש 6, יזכה בהנחה את המתקינים אותו. מי שיסבול מהאגרה הם גם תושבי תל אביב שהחוק החדש אינו מתחשב בהם כמי שזכאים להנחה או לאי תשלום. תקרת התשלום היומי לא תעלה על 37.5 שקלים לרכב פרטי, אופנועים ישלמו עד למחצית התקרה, אוטובוסים, מוניות שירות ורכבי הצלה וחירום יהיו פטורים מתשלום, אך מוניות פרטיות לעומת זאת, וכן משאיות (שישלמו מחיר כפול על כל מעבר) ישלמו על כל מעבר, ללא מגבלת גבייה יומית.

כאמור, במשרד התחבורה מתנגדים למרבית רכיבי התכנית, וטוענים כי באוצר רואים רק את ההכנסות הצפויות ולא את ההכבדה על החלשים, את הצרכים האמיתיים של התחבורה הציבורית ועוד. במשרד התחבורה הציגו תכנית מיידית לשיפור התחבורה ופתרון בעיות קיימות. אך ללא תקצוב ממשרד האוצר אין סיכוי לתכנית זו לצאת לפועל. ההערכה היא כי הפשרה שתושג תהיה היכנשהו באמצע, והאוצר יקבל חלק מתכניתו, וכן משרד התחבורה.

4 תגובות ל: "אגרת הגודש בגוש דן חוזרת? כל פרטי התכנית המהפכנית"

  1. זה עלול לפגוע קשה בכביש האגרה בכניסה לתל אביב

  2. מה עם נכים?

  3. מה עם בעלי מקצוע שבאים לתת שירות ? אין להם אפשרות לבוא ברכבת או באוטובוס . הרי ברור שזה ינחת על המזמין . ישלם אגרת גודש אפילו שאין לו רכב .

  4. למה רק בתל אביב, בירושלים אין פקקים?

כתיבת תגובה