הריבית תעלה – רק פעם אחת

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "חילוקי הדעות בוועדה המוניטרית לא משנים את ההנחה שלנו שהריבית תעלה השנה פעם אחת לכל היותר – בסוף השנה"

בנק ישראל | צילום: shutterstock

חילוקי הדעות בוועדה המוניטרית לא משנים את ההנחה שלנו שהריבית תעלה השנה פעם אחת לכל היותר – בסוף השנה.

סיכומי הדיונים לקראת החלטת הריבית האחרונה הראו שחבר ועדה אחד (מתוך 5) סבר דווקא שיש להעלות את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז (ל-0.5%), בשל העובדה שהאינפלציה נמצאת בתוך יעדה. אך שאר החברים סברו שיש להשאירה ללא שינוי לאור אי הוודאות לגבי הצמיחה העתידית והמדיניות המוניטרית בעולם. בסיכומים גם הודגש שהייסוף בשקל עלול להקשות על חזרת האינפלציה לכיוון מרכז היעד, ובמידת הצורך ישקול בנק ישראל להפעיל את כלי ההתערבות בשוק המט"ח.

חילוקי הדעות בתוך הוועדה לא משנים את ההנחה שלנו שהריבית תעלה השנה פעם אחת לכל היותר – בסוף השנה. זאת, על רקע ההתחזקות המשמעותית של השקל מול סל המטבעות לצד שינוי הכיוון שעשו הבנקים המרכזיים בעולם והקו המתון שנקט נגיד בנק ישראל במסיבת העיתונאים האחרונה.

למרות החולשה בסחר העולמי היבוא והיצוא בשיא – הגרעון המסחרי ללא שינוי.

נתוני סחר הסחורות בחודש מרץ היו מצוינים כאשר יצוא הסחורות רשם עלייה של 2 אחוזים (במונחי דולריים, ללא אוניות מטוסים ויהלומים), וזאת לאחר עדכון כלפי מעלה של הנתונים בחודשיים הקודמים. זהו הנתון החודשי החזק ביותר ליצוא מאז תחילת 2015. הגירעון המסחרי נותר כמעט ללא שינוי מכיוון שגם יבוא הסחורות עלה לשיא חדש, אך הוא הושפע מעליית מחירי האנרגיה ויבוא חריג של רכבים במרץ (לפני עליית המס על רכבים).

על רקע עליית מחירי הדלק התחזית למדד מאי עולה ל-0.5 אחוז. התחזית ל-12 החודשים הבאים 1.4 אחוזים.

הציפיות לאינפלציה נותרו כמעט ללא שינוי מאז הסקירה הקודמת, מלבד ירידה בטווחים של שנתיים עד ארבע. יחד עם זאת, על רקע העלייה המהירה במחיר הנפט החודש, אנו מעלים את תחזית מדד מאי ל-0.5 אחוז. התחזית ל-12 החודשים הבאים 1.4 אחוזים (1.6% בסוף השנה).

במקביל, מחר תתפרסם החלטת הריבית של הפד, ההחלטה מעניינת במיוחד על רקע דיווחים בתקשורת לפיהם הפד שוקל לעשות הרחבה כמותית נוספת. החוזים על הריבית מניחים הפחתת ריבית בסוף השנה בסבירות של מעל ל-50 אחוזים. להערכתנו נתוני הצמיחה החזקים מהצפי, האבטלה הנמוכה והשיאים החדשים במדדי המניות לא מצדיקים הורדת ריבית השנה, דבר שתומך גם בהמשך חוזקו של הדולר.

אירופה ממשיכה לאכזב.

כלכלת גוש האירו החלה את הרבעון השני בנימה מאכזבת, כך על פי מדד מנהלי הרכש שירד קלות ל-51.3 נקודות באפריל (לעומת 51.5 במרץ), מעט חלש מהצפי. ענף התעשייה ממשיך להיות החוליה החלשה כאשר המדד נותר בטריטוריה השלילית של 47.8 נקודות, וענפי השירותים מציגים צמיחה מתונה בלבד. הנתון מעמיד בספק את יכולת הכלכלה האירופאית לצמוח בקצב של מעל ל-1 אחוז השנה, ואנו מצפים שהיום (יום שלישי) האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון הראשון יראה קצב צמיחה מתון. להערכתנו, בהחלטת הריבית הבאה (6 ביוני) הבנק המרכזי יעדכן (שוב) כלפי מטה את תחזיות הצמיחה וידחה (שוב) את מועד התחייבותו להשאיר את הריבית ללא שינוי.

עפר קליין הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

 

כתיבת תגובה