אוריאל לין: אמזון מהווה סכנה אמיתית למגזר הקמעונאי בישראל

נשיא איגוד לשכות המסחר פנה לשר האוצר בבקשה שלא לאפשר את כניסתה של אמזון לישראל קודם שבוטלה אפליית המס וקוים העיקרון הבסיסי של שוויון בתחרות לין מוסיף כי לא נכון להתנגד לתחרות הוגנת המורידה את המחיר לצרכן אבל זה איננו נכון לחלוטין במקרה של אמזון

אמזון | צילום: shutterstock

בפנייה דחופה ששיגר היום (ב) עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשר האוצר משה כחלון, כתב לין כי אסור להרשות את כניסתה של אמזון לישראל קודם שבוטלה אפליית המס וקוים העיקרון הבסיסי של שוויון בתחרות. לטענתו להעמיד את המגזר הקמעונאי כולו היום בתנאי תחרות כפולה, גם מול אמזון וגם מול אפליית המס הבלתי הוגנת יהיה הרסני.  "אין לנו בישראל את היכולת לספוג פיטורים של מאות אלפי עובדים כפי שקרה כבר גם בארה"ב, אנגליה, צרפת ויפן" כתב במכתבו.

"אכן, לא נכון להתנגד לתחרות הוגנת המורידה את המחיר לצרכן, וכולנו מכירים בכך; אבל זה איננו נכון לחלוטין במקרה של אמזון.  גודלה העצום וכוח השיווק האדיר שלה בממדים גלובליים, וכן דרך פעולתה, הוכיחו שהיא מהווה סכנה אמיתית למגזר הקמעונאי וגם למגזר המייצר מוצרי צריכה לשוק המקומי."

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי בהרבה ארצות, כמו קנדה לדוגמה, על מנת לחדור אל השוק בעוצמה, אמזון לא יצרה תחרות הוגנת אלא הנהיגה מחירים טורפניים. מספיק להתבונן במה שמתרחש בארה"ב. אמזון מהווה כבר 44% מנתח השוק של המגזר הקמעונאי. בעוד שהמכירות של המגזר הקמעונאי הרגיל עלו מאז 2012 ב- 20%, מכירות 'אמזון' עלו ב- 310%. עשרות אלפי עסקים קמעונאים נסגרים בארה"ב, כתוצאה מתחרות סופר אגרסיבית של 'אמזון'.

לין מזכיר "המגזר הקמעונאי בישראל מעסיק במשרות שכיר כ 270 אלף עובדות ועובדים, וכ- 30 אלף עובדות ועובדים עצמאים. מרבית העסקים הקמעונאיים בישראל אינם רשתות – ישנם כ- 55 אלף עסקים קמעונאיים ורק מאות מהם הן רשתות. המאסה של המגזר הקמעונאי הן חנויות רחוב קמעונאיות; כל חנות היא בסיס לפרנסה של משפחה שלמה."

לין מתריע בפני שר האוצר כי "אי אפשר להתעלם מההשלכות על המגזר הקמעונאי כתוצאה מכניסתה של אמזון לפעילות בישראל. ומעבר לכך, אין מדובר רק על המגזר הקמעונאי.  ככל שאמזון תגביר אספקת מוצרים ממקורות חוץ, היא גם תפגע ישירות בכל אלה המייצרים מוצרי צריכה לשוק המקומי, וזה עוד כמה מאות אלפי עובדים." עוד הוסיף לין כי על פי ניתוח שנעשה במשרד האוצר עצמו, ענפי קמעונאות רבים ומגוונים נפגעים ישירות.

"אין אנו מבקשים למנוע מלאכותית את כניסתה של אמזון אלא להבטיח שיהיו תנאי תחרות הוגנים ושווים.  ברור לחלוטין שכל עוד נמשכת אפליית המס כנגד המגזר העסקי בישראל, הווי אומר – מוצרים המיובאים ביבוא אישי פטורים מתשלום מע"מ בעוד שמוצרי צריכה בישראל חייבים במלוא תשלום המע"מ – לא יוכל המגזר העסקי בישראל לעמוד בתחרות שווה מול אמזון או ענקי מכירות מקוונות אחרים."

כתיבת תגובה