אושרה לקריאה ראשונה ההצעה לבלימת ייקור מחירים במלחמה

השפעה בלתי הוגנת: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר ביטן לתקן את חוק הגנת הצרכן כדי להילחם בתופעה של העלאת מחירים במלחמה ומצבי חירום | ביטן: "מקווה שלא יקרה שום דבר בלבנון שבשבילו נצטרך את החוק הזה"

רשת מזון | צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, פלאש 90

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של היו"ר, ח"כ דוד ביטן, וקבוצת חברי וחברות כנסת, שנועדה להילחם בעליית מחירי מוצרים ושירותים חיוניים בשעת חירום. היו"ר ביטן אמר בדיון כי הממשלה היא זו שהייתה צריכה להתגייס לטפל במצב עוד לפני הוועדה, וציין כי הוא מקווה שלא יקרה שום דבר בלבנון שבשבילו נצטרך את החוק.

לפי ההצעה של היו"ר ביטן וחברי הוועדה, בעת הכרזה על מצב חירום וחשש לניצולו להעלאת מחירים יוכל שר הכלכלה והתעשייה להכריז על כך שמי שיעלה מחירים יראו אותו כמי שביצע השפעה בלתי הוגנת. ההכרזה תיכנס לתוקף מיד עם פרסומה ברשומות ל-30 ימים, והשר יוכל להאריך את התקופה ב-30 ימים נוספים בכל פעם. בנוסף, אם יעלה זמן ההכרזה על חודשיים יצטרך השר לקבל את אישור ועדת הכלכלה להארכות נוספות.

לאחר ההכרזה, הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף התקציבים באוצר יהיו רשאים להורות על רשימת המוצרים והשירותים עליהם תחול ההכרזה. עוסקים שיעלו מחירים בתקופת ההכרזה יחשבו לכאלה שביצעו השפעה בלתי הוגנת לפי חוק הגנת הצרכן, במקרה כזה יוכל הממונה על הרשות להגנת הצרכן להוציא צו להפסקת ההפרה ולקנוס את המפר. באשר למנגנון לקביעת גובה הקנס, הוחלט כי הוא יקבע בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

היו"ר ביטן התייחס לקביעת רשימת המוצרים עליהם תחול ההכרזה, ואמר כי זאת צריכה להיות החלטה מקצועית. הוא הוסיף כי היה מוכן שהרשות להגנת הצרכן תתייעץ בעניין עם ראש אגף התקציבים באוצר, אך ביקש כי הדבר יעשה במהירות. ח"כ עופר כסיף אמר כי זה בעייתי להשאיר את קביעת הרשימה רק בידיים של הממונה וראש אגף התקציבים באוצר. היו"ר ביטן השיב כי אי אפשר להכניס גורמים רבים שיעכבו את התהליך.

ח"כ יסמין פרידמן הוסיפה כי צריך פיקוח גם על מוצרים בריאים, בהתייעצות עם משרד הבריאות. היו"ר ביטן אמר כי צריך הליך מהיר, ואם משרד הבריאות ירצה להוסיף מוצרים לרשימה הוא ידע לפנות לרשות להגנת הצרכן. נציגת הרשות להגנת הצרכן, עו"ד אילנה מזרחי, ציינה כי הרשות פועלת בשיתוף פעולה עם כל הגורמים הרלוונטיים.

רפרנט כלכלה ותעשייה באגף התקציבים באוצר, עמית גולדמן, ביקש כי שר הכלכלה יתייעץ עם שר האוצר על עצם הכרזת המצב המיוחד שאמור לעצור את עליית המחירים. היו"ר ביטן דחה את ההצעה בתוקף, ואמר כי הסכים למעורבות של האוצר בקביעת רשימת המוצרים, אבל לא יאפשר התייעצות עם שר האוצר שיכולה לעצור את התהליך. היועצת המשפטית של איגוד לשכות המסחר, עו"ד מירב ולדמן, הציעה לפרסם את הרשימה להערות הציבור, והיו"ר ביטן דחה גם את ההצעה הזו בדרישה שההליך יהיה כמה שיותר מהיר.

מנכ"ל המכון הישראלי לתכנון כלכלי, עו"ד דרור שטרום, אמר כי לפי ההצעה אחרי שר הכלכלה שוכנע שיש חשש ממשי לניצול מצב החירום להעלות מחירים, רשאים הממונה על הרשות להגנת הצרכן וראש אגף התקציבים לקבוע רשימת מוצרים עליהם תחול ההכרזה. הוא הסביר כי במקרה כזה צריך לחייב אותם לפרסם רשימה, ולא להשאיר זאת לשיקול דעתם. היו"ר ביטן קיבל את ההערה והנוסח תוקן.

בנוסף, נקבע כי ההצעה לא תחול במקרים בהם יש הסכם קודם בינן הצדדים, או במקרים בהם ההצעה נובעת מהתייקרות העלויות או תנודתיות עונתית של מחירי פירות וירקות. בנוסף הוצע כי הממונה על הרשות להגנת הצרכן, בהתייעצות עם ועדת המחירים, יקבע אמות מידה לפיהן יראו עלייה במחיר כעלייה חריגה. עם זאת, נציגת ועדת המחירים באוצר, עפרי אשל, אמרה כי וועדת המחירים בודקת רמת פיקוח על מוצרים ואין לה מומחיות לבדוק אמות מידה שכאלה.

היו"ר ביטן אמר כי בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית יוחלט במי להתייעץ בעניין אמות המידה. גולדמן ביקש כי ההתייעצות תעשה עם אגף התקציבים, והיו"ר ביטן התייחס לכך ואמר כי באוצר מנסים לגרום לכך שההצעה לא תהייה משמעותית. "או שנקפיא מחירים ואז לא צריך להתייעצות, או שתאפשרו שההצעה תהייה אפקטיבית", אמר היו"ר ביטן. והוסיף: "הלכתי לקראתכם בכך שהממונה על התקציבים יקבע רשימת מוצרים עם הרשות להגנת הצרכן. אבל אל תגזימו, תחליטו מה שאתם רוצים אבל שתהייה התייעצות אפקטיבית".

עוד נקבע כי במקרה של עוסק שיפר את ההוראה יוכל הממונה על הרשות להגנת הצרכן להוציא צו להפסקת ההפרה, ומי שיפר את הקנס יהיה צפוי לעיצום כספי. עו"ד מזרחי הציעה כי בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית יקבע המנגנון לקביעת סכום העיצום, והיו"ר ביטן קיבל זאת.

בתום הדיון אישרה הוועדה את ההצעה פה אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטן, ח"כ שלום דנינו וח"כ עופר כסיף. היו"ר ביטן אמר כי הוא מקווה שלא יהיו עוד מצבי חירום, ומתח ביקורת על האוצר ואמר כי הממשלה הייתה צריכה לעשות את התיקונים האלה בעצמה כשראתה שהמחירים עולים ושהחברות מנצלות את המצב לרכת הצרכנים. "אני מקווה שלא יהיה שום דבר בלבנון שבשבילו נצטרך את החוק הזה", סיכם היו"ר ביטן.

כתיבת תגובה