אושר לקריאה ראשונה: מספר תאגידי המים יצומצם

היו"ר ביטן שב והודיע כי במקביל לצמצום יבוצעו צעדים נוספים בהם תעריף מופחת בדליפות מים, מבצע לגביית חובות ללא ריבית והצמדה והנחות לנזקקים; ראש רשות המים העריך: בסופו של דבר יהיו כ-30 תאגידים אזוריים

תאגיד המים של בני ברק | צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הפנים, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה  לקריאה ראשונה את שתי ההצעות לתקן את חוק תאגידי המים והביוב, על מנת לצמצם את מספרם. הצעות החוק ביקשה לצמצם את מספר התאגידים ל-11. עם זאת, בדיון סירבו נציגי רשות המים ומשרד האוצר לקבוע את המספר בחוק. ראש רשות המים, גיורא שחם, אף העריך כי בסופו של דבר יהיו כ-30 תאגידים אזוריים.

בישיבה הקודמת בהצעה, שהתקיימה לפני כחודש, הציג היו"ר ביטן מתווה לפשרה לצמצם את מספר התאגידים, אך עוד קודם לכן ללכת למהלך מידי של התמודדות עם הבעיות הצרכניות. המתווה שהציג כלל התמודדות עם דליפות מים מהצנרת ומניעת מקרים של חשבונות בסך אלפי שקלים, בנוסף לכך תקום ועדת הנחות ויהיה מבצע לגביית חובות ללא ריבית והצמדה והדיבידנד שמחלקים התאגידים ייועד אך ורק למטרות חינוך, רווחה והנחות סוציאליות. עוד הוסיף היו"ר ביטן בישיבה הקודמת, כי עדיין אין הסכמה עם האוצר באשר למימון ההנחות, אך אמר כי אם האוצר לא יתקצב זאת בכוונתו לכפות זאת בחקיקה.

בדיון היום אישרה הוועדה את סעיפי ההצעה, עוד אושר הסעיף שמסמיך את רשות המים לקבוע כללים להתקנת מוני מים המאפשרים קריאה מרחוק, לשיפור התמודדות עם מקרים של נזילות במערכת המים. היו"ר ביטן עמד על כך שעלות התקנת הקוראים לא תושת על הצרכנים, גם לא דרך מחיר המים. כמו כן אושרה הסמכת מועצת רשות המים לקבוע תעריף מים מופחת שיכול התאגיד לגבות במקרים של נזילות.

עוד אושר סעיף שחייב תאגידים אזוריים חזקים לקבל רשויות חלשות. בנוסף לכך דרש היו"ר ביטן להכניס להצעה גם פטור ממס עבור הדיבידנדים שמשלמים התאגידים לרשויות המקומיות, על מנת שלתאגידים יהיה מקור הכנסה לטובת הנחות סוציאליות. נציג האוצר, שניר ניב, התנגד לכך ואמר כי עדיין אין הסכמה בעניין מתן הנחות סוציאליות. היו"ר ביטן הודיע כי אין בכוונתו לוות בעניין ההנחות.

במהלך הדיון התפתח דין ודברים בין היו"ר ביטן לנציגי מרכז השלטון המקומי ונציגי רשות המים. נציגי מרכז השלטון המקומי שבו וטענו כי הכוונה הייתה לבטל את תאגידי המים, אך בסופו של דבר הצעת החוק מדברת רק על צמצום. מנהל הרשות שחם ציין כי העיריות פעלו בעבר בחוסר אחריות מוחלט, והיו"ר ביטן הצטרף לדברים ואמר גם הוא כי בעבר הרשויות לא ניהלו את משק המים כמו שצריך.

כתיבת תגובה