אושר לקריאה ראשונה: פטור ממס לרה"מ על הוצאות הקשורות למילוי תפקידו

על פי הצעת החוק לא יגולמו בשכר רה"מ הוצאות הנוגעות למילוי תפקידו לצורך חיוב במס, בדומה למצב ששרר עד שנת 2016 ובדומה לנשיא המדינה. בעקבות חילוקי דעות סביב הגדרת ההוצאות הפטורות, דרש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני כי לצד החקיקה יקבע נוהל שיסדיר את ההגדרות

ראש המוסד יוסי כהן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. צילום יוסי זך פלאש 90.

בתום דיון סוער אישרה היום (ב') ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, לקריאה ראשונה את בהצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה – פטור ממס לתשלומים ושירותים הניתנים לראש הממשלה.

במסגרת הצעת החוק של ח"כ מיקי זוהר נקבע כי תתוקן פקודת מס הכנסה כך שבדומה לכך שהפקודה מעניקה פטור ממס לתשלומים, שירותים וטובות הנאה המשתלמים או הניתנים מאוצר המדינה לנשיא המדינה בקשר למילוי תפקידו כנשיא, יינתן אותו פטור גם ביחס לתשלומים הניתנים לראש הממשלה בקשר למילוי תפקידו.

המשמעות היא כי הוצאות של רה"מ הקשורות למילוי תפקידו לא יגולמו בשכרו לצורך חיוב במס, בדומה לנעשה אצל נשיא המדינה ובדומה למצב ששרר עד שנת 2016 והופסק בעקבות עתירה לבג"ץ. לאור חילוקי הדעות לעניין הגדרת הוצאות הקשורות במילוי תפקיד רה"מ, דרש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני כי לצד החקיקה יקבע נוהל מסודר ומשותף לנשיא המדינה ורה"מ שיסדיר את הנושא. הערכת משרד האוצר היא כי העלות התקציבית של ההצעה נעה בין 100 ל-200 אלף ₪ בשנה.

ח"כ מיקי זוהר שהציע את ההצעה אמר בדיון כי החוק הזה חל על נשיא מדינת ישראל, על היתרונות והחסרונות, כאשר הרוב הן יתרונות מכיוון שבסופו של דברים מקנים לרה"מ ולנשיא המדינה את היכולת להתנהל. מדובר במצב בו כל הוצאה שהמדינה מוציאה בגין החזקה או ההוצאות הנלוות לרה"מ או לנשיא המדינה אינם מגולמים בתוך שכרו. החוק נועד להגן על משכורתו של רה"מ ונשיא המדינה.

זוהר הוסיף כי "רה"מ עובד כל השנה למען המדינה, וההוצאות בגין הבית הזה בקיסריה צריכות להיות מגולמות בשכרו. שכרו עומד על סביב 13 אלף ₪ בחודש, בעיני לא ראוי שזה יהיה השכר של רה"מ. אם אנחנו רוצים להסתכל על הדברים האלה מקצועית, אנחנו מבינים שזה לא סביר, לא יכול להיות שרה"מ לא יהיה שווה בתנאיו לנשיא אם אנחנו רוצים לשמור על כבוד רה"מ ושכרו, בלי שום קשר למי זה רה"מ, היום זה בנימין נתניהו, מחר זה יכול להיות מישהו אחר".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני הבהיר כי הדיון נסוב רק על מיסוי של רה"מ, "אנחנו לא נכנסים למה נקרא הוצאות אישיות ומה לא הוצאות אישיות. גם לא דנו לעניין זה אצל נשיא המדינה. אנחנו דנים האם בחקיקה אנחנו מאפשרים שלא לשלם מס על הוצאות שלא צריכות לשלם עליהם מס, לא על שום דבר אחר" הסביר גפני.

ח"כ מיקי רוזנטל טען מנגד כי אי אפשר לדון בקליפה בלי לדון בתפוח, שלעצמה ההצעה ראויה אפילו, רה"מ צריך להרוויח שכר הגון. אבל המנגנון לפיו אין הפרדה ברורה בין ההוצאות האישיות להוצאות הציבוריות מייצר מצב בו אנחנו יכולים לעשות חלילה חצי עבודה "בואו נביא את מה שמקובל בבית הנשיא, מה שמאושר לו בביתו הפרטי. אני שואל על מה אנחנו מדברים, אם רה"מ אירח את נשיא ארה"ב בוודאי לא נחייב במס על ההוצאות אבל אם הוא משתכשך בבריכה בביתו הפרטי בקיסריה אנחנו לא נשלם, אם לא נקבע חד משמעית מה הוא ציבורי ומה פרטי לא עשינו שום דבר בחוק הזה. יש לשים סוף לפארסה בה ראש הממשלה ומשפחתו דוחפים להשית את הוצאותיהם הפרטיות על הציבור. זה עושה בושה למדינה כולה".

ח"כ מיכל בירן הצטרפה לדבריו של רוזנטל ואמרה כי בגילוי נאות, אם לא היה מדובר בהקשר הזה לא חושבת שהייתי מתנגדת להצעה הזו, אני חושבת שבסדר שיש הוצאות למנהיגים ולא הגיוני שכר כזה, אבל זה בנוי על אמון בסיסי אשר נשבר. שמישהי לוקחת אתה 8 מזוודות של ניקוי יבש לחו"ל על חשבון משלם המיסים זה שובר את האמון הבסיסי. אי אפשר להעביר את החוק בלי נוהל ברור".

אולם ח"כ זוהר תקף אותה בחריפות ואמר "זו אישה שהתחתנה עם רה"מ ואתם לא מרפים ממנה. המושחתים אלה אתם".

ח"כ דודי אמסלם המשיך ותקף "עד כמה אתה יכולים להיות צבועים ולרדת נמוך? רה"מ מרוויח 13 אלף ₪, אנחנו לא נכנסים לפרטים אלא מבקשים שיהיה כמו נשיא המדינה. הוא ראש המערכת בפועל, אז מה מבקשים לתת לא תנאים סבירים. חשבתי שכולם יגידו בסדר גמור אבל אם אפשר לבזות אותו למה לא? מתחילים לספור לו כמה פעמים הוא פותח את הניאגרה, כמה בקבוקי סודה הוא שותה? איבדנו כל בושה כדי להפיל את הממשלה".

בתום הדיון אושרה ההצעה ברוב קולות והתקיימה הצבעה חוזרת נוכח דרישת האופוזיציה במסגרתה אושר החוק שנית. יו"ר הוועדה סיכם את הדיון "אני מבקש להודיע שמהרגע שהעניין נכנס לחקיקה בוועדת הכספים, אנחנו מבקשים שתכינו נוהל, לא נצטרך לאשר אותו, אבל אנחנו רוצים לראות אותו. רה"מ והנשיא יהיו שווים, הגיע הזמן שיהיה נוהל מסודר ויהיה משותף למה שקשור לרה"מ ולנשיא המדינה".

כתיבת תגובה