אושר מסלול ההלוואות לחיילי מילואים ולכמחצית מיישובי המדינה

ועדת הכספים אישרה הקצאת ערבות מדינה של 1.2 מיליארד ₪ שימונפו לעד 10 מיליארד ₪ הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים עם קשיים תזרימים שנובעים מהמלחמה | מסלול ההלוואות מיועד לכלל המילואימניקים ולכ-50% מיישובי המדינה | לצד כך ביקשה הוועדה מהאוצר להכניס שורת שינויים במנגנון הקצאת ההלוואות שפרסם, בין השאר בהרחבת אזורי הזכאות, בהקלות בריביות ובהקלות במתן אשראי לעסקים בסיכון | יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אנחנו מתכוונים לקחת את זה עלינו, ומבקשים שהבנקים לא יהיו חסם"

כוחות צה"ל פועלים בשדרות | צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הצעת אישור העמדת מסגרת ערבות מדינה עבור פתיחת מסלול סיוע ייעודי לעסקים בקרן להלוואות בערבות מדינה בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" בהתאם לסעיף 2 לחוק ערבויות מטעם המדינה, התשי"ח-1958: הקצאת ערבות מדינה בגובה של 1.2 מיליארד ₪ עבור הקמת מסלול סיוע ייעודי להתמודדות עם קשיים תזרימיים שנובעים מהמלחמה במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים, כאשר סכום זה ימונף על-ידי נותני האשראי המשתתפים בקרן, כך שיינתנו באמצעותו הלוואות בסכום כולל של עד 10 מיליארד.

במהלך הדיון הסבירו נציגי האוצר כי במסגרת המסלול ובדומה לקורונה יינתנו הקלות שונות, בהן פטור מעמלות, עם זאת העירו נציגי העסקים כי בתקופת הקורונה ניתן לעסקים פטור מריבית בשנה הראשונה להלוואה.

כן צוין מצד האוצר כי במסגרת הזכאים במתווה שפורסם ואינו מגיע לדיון הוועדה, צפויים להיכלל כל משרתי המילואים, עסקים שהם בטווח של 80 קילומטר מהדרום, וכל הישובים שפונו בחזית הצפון, בטווח 0-9 כולל נהריה, כך ציינו באוצר כי 52 אחוז מהישובים בישראל יהיו זכאים, לצד משרתי המילואים שיהיו זכאים בלי קשר למקום מגוריהם.

מול הדברים התריעו חברי הוועדה כי היו בתקופת הקורונה 50% מהבקשות לקרן נדחו, בדגש על עסקים בהם רואים הבנקים כעסקים בסיכון, דוגמת עסקי המסעדות ואולמות האירועים, כאשר תחומים אלה נדחו באופן כמעט גורף.

עוד העירו ארגוני העסקים השונים כי חלקם עדיין משלמים את הלוואות הקורונה בריביות גבוהות מאוד, על רקע כך ולשאלת הוועדה ציינו נציגי האוצר כי יעמידו את הריבית על 1.5 אחוז מעל ריבית בנק ישראל, וחברי הוועדה ביקרו את גובה הריבית, וציינו כי העסקים לא יקחו הלוואות באחוז גבוה שכזה. עוד טענו ארגוני העסקים כי הבנקים מהווים חסם במקרים רבים, וכי המסלול הקיים בקרן אינו יעיל, כאשר עסקים עם קושי כלכלי אינם יכולים להגיש תוכנית עסקית. עוד עלתה ביקורת כי מתווה ההלוואות מותיר עסקים במקומות שנפגעו גם הם כלכלית, דוגמת אילת וזקוקים להלוואות.

נציגי האוצר ציינו כי ייקחו בחשבון את הערות השונות ויבחנו אותן, וכי כבר ניתנה הוראה לדחות את כל תשלומי הקרן של ההלוואות הקודמות לעסקים ב-3 חודשים, וכי בשונה מתקופת הקורונה אין גוף מתאם באמצע וכי הבקשות מועברות ישירות לבנקים. עוד ציינו כי בעקבות כך שמבחינה של הלוואות שניתנו בתקופת הקורונה עלה כי נדחו בקשות רבות להלוואות ע"י הבנקים, הוחלט כי כל דחייה של הבנקים תעבור למנגנון של האוצר, שיבחן את הדחייה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אנחנו מתכוונים לקחת את זה עלינו, אני מבקש מכם שתבחנו את כל ההצעות והבקשות שעלו כאן, בניהם את הנושא של השנה הראשונה, שלא תהיה עליה ריבית, אני מבקש לדעת תשובות. אנחנו רואים בכם עוגן הצלה, אני רוצה תשובה גם על אילת והרחבת המתווה לאזורים נוספים, גם לגבי העסקים שלא זכאים בתחומים שמקשים עליהם מצד הבנקים ולעסקים בסיכון, אני מבקש תשובות בתוך 5 ימים, שהבנקים לא יהיו החסם".

כתיבת תגובה