אחרי האיסור שהוטל בסין, שוק הקריפטו לאן?

לאחר ההכרזה של הממשל בסין עולם הקריפטו חווה טלטלה | "ברגע ההכרזה הייתה בהלה גדולה ומובנת של משקיעים", אומר רועי קצירי | על עתיד המטבעות הווירטואליים בישראל, אמר: "בנק ישראל עוקב אחרי הבנקים הגדולים בעולם, וככל הנראה יעשה צעד למעבר למטבע דיגיטלי ריבוני אחרי שיראה בנקים גדולים בעולם הולכים לכיוון הזה. צריך להבין שהמהלך לא רחוק"

מטבעות קריפטוגרפיים | צילום: שאטרסטוק

בסוף השבוע האחרון המשיך העולם הפיננסי הוותיק בצעדים חדים נגד שוק הקריפטו המתפתח. הממשל בסין הכריז כי הוציא אל מחוץ לחוק את השימוש במטבעות הדיגיטליים. בעקבות ההצהרה, צנח המטבע בכ-10%, לאחר מכן חזר המטבע והתאושש.

ב-n12 ראיינו את רועי קצירי, מנהל האתר הישראלי של פלטפורמת המידע הפיננסית Investing.com, שהעניק סקירה נרחבת על מצב הקריפטו לאחר ההכרזה של הממשל בסין, וגם על העתיד המטבעות הווירטואליים בישראל.

בראשית דבריו אמר קצירי: "נכון לשעה זו – החדשות הטובות הן שביטקוין ואתריום חזרו לערך שלהם מלפני ההכרזה של הממשל בסין. כך שהמחזיקים במטבעות יכולים להיות רגועים יותר". עוד הוסיף: "ברגע ההכרזה הייתה בהלה גדולה ומובנת של משקיעים. בניגוד למטבעות רגילים, מטבעות הקריפטו נסחרים 24/7 בכל העולם ולכן הבורסה גם מתאוששת מהר". עוד העריך קצירי: "אם העלייה בשוק תמשך לאורך השבוע, סביר שנראה את שווי השוק עולה על 2 טריליון דולר, כפי שהיה באפריל האחרון".

עם זאת סייג: "סין היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם ולכן בהחלט מדובר באירוע משמעותי שהוביל לטלטלה בשוק ופגע בספקי שירותים גדולים כמו ארנקי קריפטו ובורסות. המשמעות של ההכרזה מטעם הבנק המרכזי של סין היא כי מעתה ואילך, המסחר במטבעות קריפטו וכלל השירותים הקשורים בהם, בלתי חוקיים במדינה".

"היום עדיין פועלות בסין חברות גדולות הסוחרות במטבעות דיגיטליים יחסית מתחת לרדאר. החברות הגדולות האלו, חלקן פרטיות וחלקן ציבוריות, מודיעות ללקוחות הסיניים שלהן על הפסקת אספקת שירותים שכן החברות כפופות לחוקים במדינה בה הן פועלות. האיסור תקף בסין, אך לא כולל את הונג קונג ומקאו, בהן נמצאים משקיעים רבים ותעשיות ענפות, לכן אני מניח כי משקיעים סיניים ימצאו את הדרך אל מטבעות הקריפטו".

למרות ההכרזה, מסייג קצירי: "אני לא פוסל את זה, לסין יש השפעה כלכלית גדולה, בעיקר על מדינות שמנהלות איתה קשרי מסחר הדוקים. אבל אנחנו רואים שלרגולטורים ברחבי העולם יש גישות שונות לנושא. בארה"ב לדוגמה, הרגולציה אמנם לא מחבקת את מטבעות הקריפטו אבל מאפשרת מסחר. הרשות האמריקאית לניירות ערך נוקטת מדיניות חדשה ועובדת בימים אלו על הגדרת הפיקוח והאכיפה על השוק, זהו צעד גדול לכיוון רגולציה מאוד אקטיבית ומאסיבית על התחום".

על הפגיעה בזכויות אמר: "ברגע שבלוקצ'יין ריכוזי ונשלט על ידי ממשלה ובנק מרכזי, יש להם באופן אוטומטי את כל המידע על המשתמשים והפעילות שלהם", מסביר קצירי. "המסחר מתקיים לאורך כל שעות היממה ולכן הממשל יכול לדעת בכל רגע נתון מה עושה כל משתמש, בהחלט מדובר ברמת פיקוח אחרת על האזרחים".

קצירי הוסיף ואמר כי: "ההערכות הן שבחמש עד עשר השנים הקרובות נראה יותר ויותר מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים ברחבי העולם. זו תוצאה של השינוי המשמעותי שיוצר הקריפטו בתפקיד הבנקים המסחריים הגדולים כמתווכים הפיננסים הקיימים". עם זאת סייג: "המזומן לא מת והשטרות והמטבעות לא ייכחדו במהרה. בעיקר בשל תפקידם בשווקים ובמסחר היום יומי, אבל אנחנו כן רואים יותר ויותר משקל לשימוש בתשלומים דיגיטליים וזה כולל מעבר גם למטבעות דיגיטליים".

קצירי הסביר כי העתיד צועד לעבר הקריפטו, והוא יורגש גם בישראל: "בנק ישראל הודיע כי הוא בוחן הנפקה של שקל דיגיטלי והקים ועדה בנושא תחת הנגיד החדש, ולפני כמה חודשים היו דיווחים שהבנק עשה איזשהו ניסוי קטן בהנפקה בקרב עובדיו, אך לא מדובר בניסוי גדול כמו במדינות אחרות. בנק ישראל עוקב אחרי הבנקים הגדולים בעולם, וככל הנראה יעשה צעד למעבר למטבע דיגיטלי ריבוני אחרי שיראה בנקים גדולים בעולם הולכים לכיוון הזה. צריך להבין שהמהלך לא רחוק. גם קנדה, שוודיה ומדינות גדולות נוספות באסיה דנות באפשרות הזאת. זה מהלך בלתי נמנע וכשהוא יצא לפועל, הוא יגרום לאנשים להבין שאין רע במטבע דיגיטלי ולכן, אולי, אין רע גם בקריפטו. לכן אני צופה כי בנקודה זו אנשים ייחסו משקל גדול למשמעות של מי שולט בכסף, מה המדיניות מאחוריו ומי קובע את הערך שלו".

השכר יהפוך למטבע מקוון

בתוך כך דווח ב'ביזפורטל' כי קוינבייס – בורסת המטבעות הדיגיטליים והשירותים הפיננסיים, הכריזה על תהליך להעמקת השירותים הפיננסיים שהיא מציעה לכ-70 מיליון לקוחותיה, והחל מהשבועות הקרובים, יתאפשר ללקוחות להפקיד את המשכורת שלכם ישירות בחשבון המסחר המקוון שלהם. הם יוכלו להחזיק את כספם בדולרים, או להמיר אותם מיד למטבעות דיגיטליים ללא עמלות, וזאת לאחר תלונות של לקוחות רבים על הסרבול של העברת כספיהם מחשבונות הבנק שלהם לבורסה.

בבלוג של החברה כתב סגן הנשיא מקס ברנזבורג: "עם הפקדה ישירה, לקוחות יכולים לגשת ביתר קלות לשירותינו הפיננסיים ולהיות מוכנים לבצע כל עסקה או רכישה, החלטנו לספק את חבילת השירותים הפיננסיים המהימנים ביותר ל-68 מיליון המשתמשים שלנו".

כתיבת תגובה