אחרי משבר הקורונה: משרד התיירות יגבש פתרונות לענף

במהלך דיונים בוועדת הכספים בהשתתפות שר התיירות, הועלו המורכבויות השונות והייחודיות של הענף, שברובו הגדול הושבת לחלוטין, ובמענים הדרושים לו | מלונות שסירבו לארח מפונים, לא יזכו לסיוע מהמדינה | כן דנה הוועדה בטיפול מפוני הצפון והדרום ושיכונם הזמני המנוהל על ידי משרד התיירות | חברי הוועדה ושר התיירות הודיעו כי יגבשו במשותף עם עסקי התיירות מתווה פיצויים מהיר וייחודי לענף, ויקדמו אותו מול הממשלה

מלונות | מקור: הודעת משרד התיירות

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה אתמול (ד') ישיבת היערכות הממשלה למתן סיוע כלכלי לענף התיירות בהשתתפות שר התיירות, חיים כץ – המשך לישיבה קודמת שהתקיימה יום קודם לכן באותו נושא.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני ציין לעניין הענף: "חווינו את הקורונה, הענף שהכי נפגע במישרין זה התיירות על כך המשתמע מכך, כל תחום שאתה לוקח בענף התיירות, זה הגוף שמיד נפגע, אני לא יודע למה כל פעם מחדש אנחנו צריכים לעמוד ולהתחנן, יש פה צורך במענה מותאם לענף".

במהלך הדיונים העלו חברי הכנסת, מגזר התיירות לסוגיו השונים וכן שר התיירות בעיות ייחודיות הנוגעות למגזר, אשר אינן מקבלות מענה במתווה הפיצוי הכללי לעסקים.

בין השאר עלה כי הגבלת מתווה הפיצוי לעסקים לעסקים בעלי מחזור של 400 מיליון ₪, פוגע בנגזרות שונות של הענף, דוגמת סוכנויות נסיעות שמחזורן הינו גבוה מאוד, אך רובו המכריע עובר לחברות התעופה ובתי מלון, והן משמשות רק כצינור.

כן עלה כי ישנו חישוב ללא מע"מ בענף, וכי במסגרת המתווה שמציע האוצר מצב זה שוחק מאוד את הפיצוי שמגיע לענפים הרלוונטיים בתיירות, וכן כי התיירות לא פעלה מספר חודשים בשנה שעברה נוכח הקורונה, וכי השוואת של ירידת מחזורים לשנת 2022 תביא לתוצאות שיפגעו גם הן משמעותית בפיצוי שיקבלו עסקי התיירות.

עוד עלתה לדיון סוגיית העובדים בענף החשיבות הגבוה לשימורה, כאשר לצד המלונות שעובדים באירוח מפוני הדרום והצפון, ישנם מלונות קטנים יותר שאינם עובדים כאמור וכל יתר פעילות הענף שאינה מלונות, אינה מתקיימת כלל. כך צויינה חובת שימור גרעין העובדים שמתמחה בעיסוק בתחום, אחרת הכשרת עובדים חדשים לאחר המלחמה תארך תקופה ארוכה.

בהתייחס לכך ציין שר התיירות: "ענף התיירות נעצר, כל הענף נחתך, אין להם עבודה. הענף הזה צריך לקבל מענה כי הוא ענף כלכלי עם עתיד גדול שיכול להכניס למדינת ישראל הרבה מאוד כסף, אין דבר כזה לא לשמר את האנשים, כי ללמוד לבנות סמינר או כנס גדול לוקח 3 שנים. היה סדר גודל של 15 אלף תיירים ליום, ראינו שנה מבורכת עם פול הזמנות עד סוף השנה, שלשום נכנסו לישראל 26 אנשים כתיירים".

בין שאר התחומים בענף שאינם פעילים כלל, עלו מורי הדרך, שעובדים הן כשכירים והן כעצמאים, בעוד מתווה הפיצוי הכללי לעסקים נותן להם מענה לעבודתם כשכירים, ציינו המורים כי עבודתם כעצמאים אינה מוסדרת, וכי מורי הדרך מעל גיל 67 נמצאים בבעיה נוספת, כאשר החוק לא מאפשר שיפוי שלהם.

עוד עלתה קריאה להתייחסות לרשויות הנשענות על תיירות הפנים כלקח מהקורונה, דוגמת טבריה, נצרת, אילת, וירושלים.

בהתאחדות בתי המלונות ציינו בדיון כי 10 אחוז מהחדרים במלונות נותרו פנויים, כ-6,000 חדרים. לצד כך העירו בהתאחדות כי המלונות מארחים מפונים מרובים, וכי הגמול שנקבע מול המדינה הינו נמוך משמעותית מהכנסות המלונות בשגרה, אך ייתכן שהכנסה זו תמנע מהם לעמוד בקריטריון של ירידה של 25% ממחזור אשתקד, אך עדיין הם יעמדו בהפסד על רקע התגייסותם. כן קראו בהתאחדות לקחת בחשבון נושא של בלאי מלונות בשיפוצם ביום שאחרי, כאשר המלונות מארחים ציבור גדול לתקופה ארוכה.

כן עלה כי ישנן בעיות ייחודיות לעשרות בתי מלון קטנים שלא יכולים לתת מענה לאוכלוסיות גדולות, ועל כן הם פחות מבוקשים בקרב במפונים, וסוגרים את שעריהם. כן קראו במלונות הקטנים להזרים אליהם עוד מפונים ככל הנדרש, וציינו כי על רקע כך שמרביתם שוכרים את הנכסים, ומבנה ההוצאות שלהם שונה כאשר בשגרה הם אינם נותנים מענה של פנסיון מלא, על המדינה להקדים תשלומים, ולסייע להם מול המשכירים. כן קראו למדינה לאפשר להם להעסיק באת העובדים בצורה חלקית, ולסייע גם בתחום הארנונה.

נושא הארנונה עלה מצד בתי מלון רבים, וחברי הכנסת ציינו כי יש צורך בהתערבות המדינה ובהקלות וויתור מצד המדינה, בדגש על מלונות שאינם עובדים.

גם בענף התיירות היוצאת הצביעו על אי קיום פעילות כמעט מוחלט, על רקע הלחימה, אנטישמיות בחו"ל ומיעוט חברות תעופה זרות הפועלות בארץ. גם ענף האטרקציות ציין כי ישנו התייחסות ייחודית אליו, וניתנה לדוגמא אתר החרמון שסגור מצו אלוף ולא צפוי להיפתח, הפגיעה מצפה התת ימי ועוד.

לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני בדיון היום, להתאמות שמבצע האוצר לטובת מגזר התיירות, השיבה נציגת המשרד כי כלל הטענות של הענף נבחנות, וכי בוצעו כבר 2 צעדי התאמה: "חישוב התשומות שיש לגביהם מע"מ 0 כן יחשבו, ובנוסף החישוב לגבי ירידת מחזורים בענף לא יהיה בתוך שנה קלנדרית של שנת 22 אלא יחשוב מאוקטובור 22 עד ספטמבר 23, אז התיירות פרחה". עוד ציינו באוצר וכן שר התיירות כי מתגבש מענה למימון שירותי כביסה לכלל המפונים.

במהלך הדיון, סקר השר גם את פינוי התושבים מהצפון והדרום, ושיבוצם במלונות עליו אמון המשרד. כך ציין השר כי נכון לאתמול פונו כ-249 אלף איש, כ-89 אלף בבתי מלון, כ-87 פונו בקהילה, כ-72 אלף פונו עצמאית. וכי להוציא את מועצה אזורית אשכול, לקח המשרד אחריות על כל המלונות: "לקחנו חברת בקרה שתבדוק את כל המלונות, כולל תכולה, אנשים, זמנים, תוך 3 ימים המלונות יקבלו תשלום מה-25 בחודש ועד בכלל, בערך חודש, הם יקבלו את כל השבוע שהייה, פינינו די הרבה, בק"ש אנחנו מתעסקים קצת בשינויים, נשארו עוד אלף, ביקשתי שכל הבעיות יגיעו אלי אישית, ואני רוצה תשובות אחד אחד".

מנכ"ל משרד התיירות, דני שחר, ציין כי "עסקנו בשלב ראשון בשיפור דיור, רווחה, חינוך, בתאום. פעלנו להרחיב את המתווה לדירות אירוח ואנחנו מרחיבים גם לצימרים, לגבי דירות אירוח יש תשלום יפה, המתווה החדש שכל אדם שיבחר ללכת לצימר או למשפחה מארחת, יקבלו תשלום למבוגר ולילד" בנושא התיירות ציין: "התפקיד שלנו שתעשיית התיירות תחזור כמה שיותר מהר במתווה שיסוכם, זו תעשייה שנפגעה ראשונה יש פה אלמנט לאומי מבחינתי להחזיר".

במהלך הדיון ציין השר כי לעניין תוכנית המענקים לדיור למפונים, ניתן כבר כסף דרך ביטוח לאומי ללמעלה מ-55 אלף מפונים מאשקלון.

לצד אלה, עלתה קריאה מצד חברי הכנסת שלא לפצות מלונות שסירבו לארח מפונים, שר התיירות ציין כי לא יהיה פיצוי למלונות אלה, וכי כרגע הסירוב נוגע רק למלונותיו של אלברט אקירוב: "לשמחתי הוא ייזרק מאגודת המלונות, כי הוא לא סייע למדינת ישראל בעת מלחמה".

בדיון התייחס שר התיירות לנושאים השונים, וציין גם הוא כי יש צורך במענה ייחודי לענף: "כל הפגיעות, פגיעה במחזור, בלאי גבוה, מדריכי תיירות, מתווה שונה למלונות קטנים, הגבלת הסכום, מורי דרך, נוסחת פיצוי הוצאת קבועות, תזרים, החובה לשמר את גרעין העובדים, השאלה אם יו"ר הוועדה רוצה לפתור את הבעיה, אם פה בדיונים, אם בצוות מצומצם בשיתוף הוועדה ושנגיע לפה עם ההסכמות".

כך סיכמו השר ויו"ר הוועדה לצד יתר חברי הוועדה כי 2 חברי אופוזיציה ו-2 חברי קואליציה מצד הוועדה ייקחו חלק בגיבוש עם אנשי משרד התיירות ונציגי הענף בגיבוש מתווה ייחודי ומהיר לענף, וכי זה יקודם בשיתוף המשרד והוועדה מול הממשלה.

יו"ר הוועדה, סיכם את הדיון: "עסקנו עד עכשיו במתווה הכללי של הפיצויים, בנושא התיירות השר טיפל, אבל היה מאבק יותר על המתווה הכללי לעסקים, אין התייחסות פרטנית על הבעיות של התיירות, סוכני הנסיעות, מורי הדרך, זה הסקטור שנפגע במישרין מיד, לא צריך לחכות כדי לדעת זאת, אותו דבר היה בקורונה. אני יכול לעזור לממשלה והמציאות היא שאתה צריך להחליט מי בממשלה עובד איתך, מה התוכנית עליה אתה מתבסס, נביא 2 חברים מהאופוזיציה ו-2 מהקואליציה שישבו איתך בשקט לעזור עם התוכנית הזו. אנחנו איתך בכל הפגישות, ושתהייה תוכנית שתיתן מענים למה שיש פה. זה יהיה לא פשוט, כי התיירות צריכים תיקון מיוחד שאין במתווה הכללי".

שר התיירות: "אבוא אליך עם התוכנית, נלך יחד ונקבל את מה שאנחנו רוצים, לא מעניין מי בממשלה ומי באוצר, יחד נקבל את מה שהענף צריך".

כתיבת תגובה