דיווחים על איחוד של וואטסאפ, מסנג'ר ופייסבוק

המפץ ברשתות החברתיות: דיווחים על איחוד מתוכנן של כל האפלקציות מבית פייסבוק • ההערכות: נועד למנוע בחירה של קהל צעיר וכדי לאפשר תשלומים בעתיד דרך האפליקציה המאוחדת • מה לוחות הזמנים למהלך ואיך הוא בדיוק יפעל • ועד כמה הולכת פייסבוק בדרכה של וויצ'ט הסינית?

מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק. צילום: Frederic Legrand – COMEO | שאטרסטוק

ה'ניו יורק טיימס' דיווח אמש כי בכוונתו של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג לאחד את שלושת המוצרים המובילים של החברה לכדי אפליקציה אחת. לפי הדיווח וואטסאפ, אינסטגרם ופייסבוק יאוחדו לכדי אפליקציה אחת. זאת על מנת להגביר את שליטתו של צוקרברג בחברה המאוחדת, ולמנוע ניוון וחוסר פופולריות של המוצרים.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לפי הדיווחים, התשתית של המסרים המידיים תאוחד, על מנת ליצור אחידות ותאימות בין השירותים השונים. האפליקציות אמנם ימשיכו לפעול בנפרד, לפחות בהתחלה, אך כאמור תהיה להן תשתית אחידה. השלמת המהלך צפויה להיות בשנה הבאה, ואנו נתעדכן על כך בחודשים הקרובים.

האיחוד בין האפליקציות, יקל למשל על משתמשי פייסבוק לשלוח הודעה ישירות לחשבון הוואטסאפ של אדם מסויים. זאת כאמור עקב התשתית האחידה שאמורה להיות לכל האפליצקיות. בנוסף לפי הדיווחים אמורה להיות הצפנה מקצה לקצה בכל האפליקציות, דבר שלכאורה קיים כיום בוואטסאפ. אך לפי יותר מדי בדיקות שנעשו, יש כבר כיום קשר בין הודעותיו של אדם בוואטסאפ לבין הפרסומות שמופיעות לו בפייסבוק, כך שמן הסתם המגמה רק תגבר מעכשיו.

סיבה נוספת למהלך, הוא הרצון של אנשי פייסבוק להחזיר לאפליקציה את הפופולריות שלה, מאחר ובקרב הדור הצעיר כמעט ואין לה משתמשים. איחוד האפליקציות אמור להחזיר לאפליקציה המאוחדת את הפופולריות שלה, ולגרום גם לקהל הצעיר יותר, להשתמש בצורה תכופה באפליקציה.

מאז שפייסבוק רכשה את וואטסאפ לפני מספר שנים, החברה מכניסה עוד ועוד אלמנטים מסחריים אל תוך שירות ההודעות הפופולרי, כך למשל ישנם בתי עסק רבים המחזיקים חשבון עסקי בוואטסאפ, דרכו ניתן ליצור קשר עם נציגי בית העסק. בעתיד, לפי ההערכות, נראה גם אפשרות תשלום וארנק דיגיטלי באפליקציה, מה שבוודאי יהפוך את הרגלי הקניה והתשלום של לקוחות רבים.

בסין, כבר קיימת אפליקציה דומה בשם וויצ'ט, הכוללת בתוכה את כל הפיצ'רים של וואטסאפ, בתוספת האפשרויות ליצירת קשר עם אנשים ומשתמשים סביב המיקום שלך, ועוד חידושים דוגמת ארנק אלקטרוני, ופרופיל אישי שעתיד להחליף בקרוב את תעודות הזהות המסורתיות בחלק מהמחוזות בסין.

האפליקציה עצמה, פופולרית מאוד בסין משתי סיבות עיקריות: האחת היא החשיבה השיווקית מאחורי האפליקציה, ורעיונות גאוניים שגרמו לעוד ועוד משתמשים להוריד את האפליקציה ולהשתמש בה באופן תדיר, כמו היותה ארנק אלקטרוני המוכר ע"י מיליוני בתי עסק בסין, וכמו חידוש שהיה תקופה באפליקציה ולפיו כאשר אתה משקשק את הפלאפון, אתה מתחבר לעוד משתמשים המשקשקים אף הם את מכשיר הפלאפון שלהם, וזאת בלי קשר למיקום שלהם ביחס אליך.

סיבה נוספת שהפכה את האפליקציה לפופולרית בסין, היא הקרבה שיש לאנשיה אל הממשל, והעמידה של המפתחים בכללי הצנזורה הסיניים. בנוסף לכך, וואטסאפ ופייסבוק חסומות ע"י הממשל הסיני לגלישה בארץ הענקית, מה שלא מותיר ברירה למיליארד סינים שמסתפקים בפתרון הכולל שנקרא 'וויצ'ט'.

כעת, נראה שגם פייסבוק ווואטסאפ בדרך לשם, על מנת ליצור קהל אחיד של כשני מיליארד איש שרוב התקשורת הדיגיטלית שלהם תעשה בעתיד הקרוב דרך אפליקציה אחת. מדובר אולי בפתרון בלתי נמנע, אך צריך לזכור שבדור 2019, סביר להניח שלאחר זמן מועט, הרשת תיחשב ליותר מדי 'רשמית' עקב ריבוי של בעלי עסקים ומפרסמים באפליקציה, מה שיוביל את המשתמשים (בעיקר הצעירים שבהם) לחפש אלטרנטיבות חדשות.

בוויצ'ט, אגב, יש רק שתי פרסומות ביום שמגיעות לכל משתמש, זאת עקב הרצון הגלוי של בעליה, שלא להפוך אותה למסחרית מדי, על מנת שהיא תמשיך למשוך קהל רב. מעניין מתי גם בפייסבוק יבינו שריבוי מסחריות גורם לגולשים לחפש את האלטרנטיבה וימעיטו בכמות הפרסומות שהם מטרגטים לגולשיהם הרבים

כתיבת תגובה