אפקט חוק המזומן: שוק הנדל"ן בינואר במגמת ירידה

המשקיעים מאבדים עוד 700 דירות מה'מלאי', הצעירים רכשו יותר דירות מינואר אשתקד, אך הרבה פחות מדצמבר האחרון, וגם: ירידה בכלל היקף מכירת הדירות – 14% מדצמבר – כל אלה מוסברות בהקדמת עסקאות נדל"ן לפני כניסת חוק המזומן לתוקף

פחות משקיעים רוכשים, יותר משפרי דיור. הסכם הגג בלוד | צילום (אילוסטרציה): קובי גדעון, לע"מ

בחודש ינואר נרכשו 9.2 אלף דירות, עליה של 3% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 14% בהשוואה לדצמבר האחרון. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם סך העסקאות בשוק החופשי בחודש ינואר השנה ב-8 אלף, ירידה  של 5% בהשוואה לינואר אשתקד וירידה של 13% בהשוואה לדצמבר האחרון – כך עולה מהמיקוד השבועי של אגף הכלכלן הראשי באוצר הסוקר את ענף הנדל"ן למגורים.

לפי הסקירה, את הירידה המחודשת במספר העסקאות בשוק החופשי בחודש ינואר "הוביל" פלח השוק של דירות יד שניה, שרשם ירידה של 8% (בהשוואה לינואר אשתקד) לאחר  גידול חד של 20% שנרשם בחודש דצמבר האחרון. תנודתיות זו בדירות יד שהיה בחודשים אלו הינה חריגה ועשויה לנבוע בין היתר מהקדמת עסקאות לחודש דצמבר – טרם כניסת החוק האוסר שימוש במזומן בעסקאות נדל"ן.

סך הדירות החדשות שנמכרו בחודש ינואר עמד על 3.1 אלף דירות, מזה 1.2 אלף דירות בסבסוד ממשלתי. בניכוי העסקאות המסובסדות נרשמה עליה של 5% במכירת דירות חדשות בשוק החופשי בהשוואה לינואר אשתקד, וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

בחודש ינואר נרכשו 1.1 אלף דירות ע"י משקיעים, ירידה של 27% הן בהשוואה לינואר אשתקד והן בהשוואה לדצמבר האחרון. כשיעור מסך העסקאות עמד משקל המשקיעים על 12%, ירידה של 5 נקודות אחוז בהשוואה לינואר אשתקד.

סך הדירות שרכשו תושבי החוץ בינואר עמד על 75 דירות בלבד, כמעט מחציתן בירושלים. ניתוח רמות המחירים של הדירות החדשות הנרכשות על ידם בירושלים מרמז כי אין הם "מתחרים" על אותן הדירות עם הישראלים.

מכירות המשקיעים בחודש ינואר הסתכמו  ב-1.8 אלף דירות, ירידה חדה של 22% בהשוואה לינואר אשתקד, זאת לאחר עליה חדה של 44% בחודש דצמבר (בהשוואה לדצמבר 2017).  עם זאת, על רקע הירידה החדה ברכישות המשקיעים – עדיין הוסיף לרדת "מלאי" הדירות המוחזק בידי סגמנט זה ב-700 דירות בחודש ינואר.

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש ינואר ב-4.9 אלף דירות, מזה 1.2 אלף דירות נרכשו בסבסוד ממשלתי. בהשוואה לינואר אשתקד נרשם גידול של 8% ברכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי, ואילו בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 10%.

רכישות משפרי הדיור הסתכמו בחודש ינואר ב-3.2 אלף דירות, ירידה של  9% בהשוואה לינואר אשתקד. לדברי אנשי אגף הכלכלן הראשי באוצר, בכך נבלמה העליה שנרשמה ברכישות אלו בשלושת החודשים הקודמים (כל חודש לעומת המקביל לו בשנה קודמת).

פרק הזמן הנדרש למשפרי הדיור למכור את דירתם הקודמת נותר ללא שינוי משמעותי בהשוואה לדצמבר, וגבוה כמעט בחצי שנה בהשוואה לינואר אשתקד.

כתיבת תגובה