אפקט סוף שנה

האם רק אפקט סוף השנה משפיע על עליות השוק האמריקאי, או שמא כל מני שמועות המופצות על ידי גורמים עלומים כאלו ואחרים יוצרים שם ספקולציות? • סקירת השוק האמריקאי השבועית 02-06.12.19 מאת מתן כהן

המדדים עולים | אילוסטרציה: pixabay

חודש נובמבר הסתיים לו ומדדי המניות המובילים, סגרו את החודש הטוב ביותר שלהם, מאז חודש יוני השנה. מדד ה–S&P 500, סוגר חודש עם עליות של 3.5%, הנאסד"ק עם עליות של 4% והדאו ג'ונס סוגר חודש ירוק, עם עליות של 3.8%.

ל'אפקט סוף שנה' יש תרומה לא רעה לסבבי העליות האחרונים. אבל גם כל זריקות העידוד ע"י שמועות, שקיבל השוק דרך כל מיני מקורות, אינטרסנטיים יש לומר, תרמו גם הם את חלקם והתוצאה – שיאים חדשים, ובעיקר הרבה אופטימיות.

למרות העצירה השבועית בדהירה של המדדים, עליה כתבנו בסקירה הקודמת, המדדים עדיין ברצף עליות חד מאוד, מתחילת חודש אוקטובר וללא אף תיקון מהותי. הם ימשיכו לעלות כל עוד יתנו להם את הסיבות לכך. אך בכל זאת, טבע המחזוריות הוא לתקן כל מה שעולה, וכל מה שקיצוני מדי למעלה ישאף להתאזן, ותיקון בו יבוא. במיוחד לאחר מגמה כל כך חדה כמו שאנחנו חווים כעת. אך בינתיים נוכל ליהנות מרצף עליות מרשים.

תעודת ה SPY. עצירה של הראלי בן השישה שבועות.

במהלך השבוע הקודם הודיע הנשיא טראמפ, כי הסכם סחר ראשוני בין שתי המעצמות, ממש ברגעי חבלי הלידה האחרונים. למרות זאת, זה לא מנע ממנו לתמוך בפומבי במפגינים הדמוקרטיים בהונג קונג ולהרגיז בכך את הממשל הסיני, שטען כי לאמריקאים יש כוונות זדוניות. בתגובה לכך, ראינו ביום שישי את השוק מגיב בירידות קלות של עד 0.4%.

אין ספק שלשני הצדדים יש אינטרסים משותפים לסיים עם ההתכתשות ביניהם. אך בכל פעם שאחד הצדדים נתקל בבעיה, הוא יודע להעביר זאת באמצעות מניפולציה דרך אמצעי התקשורת. כמו למשל בתחילת השבוע, כשמקור סיני הודיע כי הסינים מתנים את הסכם השלב הראשוני, בהסרת המכסים המתוכננים להיכנס לתוקף ב–15 לדצמבר.

אם זה מקור אכן אמין, עוד לא ידוע כיצד יגיבו על כך האמריקאים, אבל בכל מקרה בוודאי שהתפתחות כזו, שוב עלולה ליצור חוסר וודאות. בינתיים החוזים העתידיים על מדדי המניות נסחרים נכון לשעות בוקר יום שני, בעליות של עד 0.4%.

VIX

באשר למדד הפחד, הויקס מזנק ביום שישי כ–7.5%, על רקע הירידות במדדים ועל רקע המתיחות שנוצרה בין הסינים לאמריקאים, בכל הנוגע לסוגיית המפגינים בהונג קונג והאינדקס כבר יושב על 12.62 נק', לאחר שהוא עמד במשך יומיים על ה–11.44 נק'.

בשבוע שעבר, הייתה בהחלט הזדמנות לא רעה, לרכישת קולים ארוכים על המדד, ברגע שהוא הגיע לאזור הנמוך המחזורי שלו. זה אחד הדברים המדהימים בנכס הזה, היכולת לסחור עליו בצורה פשוטה, דרך אופציות קול פשוטות ולאו דווקא מורכבות, כאשר הוא מגיע לאזורי מחיר מחזוריים.

באשר להקלה אל מול השוק, הויקס עדיין מתחת ל –13 נק'. משמע, התנודתיות עדיין נמוכה יחסית, אבל מכאן היא יכולה רק לעלות. לכן, שורטיסטים ולונגיסטים כאחד, פקחו עין על המדד החשוב הזה.

מדד ה- VIX.

מאקרו

אחרי שבוע דליל בהודעות, על רקע שבוע מסחר מקוצר, השבוע יש מספר נתוני מאקרו מהותיים.

זה יתחיל היום, עם מדד ISM במגזר הייצור, וימשיך ברביעי עם מדד ה–ADP ומדד ה–ISM במגזר הלא יצרני לצד מלאי הנפט הגולמי.

ביום שישי, יפורסמו להם נתוני התעסוקה, עם צפי לתוספות של 180 אלף משרות ושיעור האבטלה שצפוי להישאר על 3.6%.

שבוע מסחר שמח וחכם

כל הנכתב לעיל הינו חוות דעת בלבד של הכותב ואין להתייחס לאמור כהמלצה לקנייה או למכירה של נייר ערך מסוים.

 

הכותב הוא מתן כהן, סוחר ומרצה בשוק ההון, אנליסט ומנכ״ל ״מארובוזו – מסחר מתקדם בשוק ההון״.

שאלות מקצועיות :

מייל : [email protected]

ערוץ ה – Youtube : https://bit.ly/2zkjCYi

דף הפייסבוק : https://www.facebook.com/marubozuok/

כתיבת תגובה