באטימות מוחלטת מול משבר הדיור ויוקר המחיה: הריבית שוב עולה

מול יוקר המחיה ומשבר הדיור, ההוצאות ההולכות וגדלות ובאטימת אוזניים לבקשות שלא להמשיך בהעלאות הריבית עקב הקושי של הציבור בעמידה בהחזרים ההולכים ותופחים – העלה בנק ישראל את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5% | נשיא התאחדות התעשיינים בתגובה על העלאת הריבית: "על הממשלה לעמוד בהבטחותיה ולהפחית את מחוללי האינפלציה" | הזוגות הצעירים שעומדים בפני רכישת דירה חדשה מתקשים לעמוד בנטל הריבית, הפתרון טמון בהרחבת המשכנתאות לזכאים ממשרד השיכון  

בנק ישראל | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בנקי ישראל הודיע על החלטתו העלות את הריבית ב-0.25 נקודות האחוז לרמה של 4.5%. המשמעות המיידית היא שמשכנתא של מיליון ש"ח תידרש לייקור של 150 שקל נוספים בכל חודש (15 שקל לכל מאה אלף). הריבית על ההלוואות הבנקאיות והחוץ בנקאיות (שאינן הלוואות משכנתא) מתייקרות אף הן בשיעור דומה.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים אמר בתגובה כי "ההחלטה להעלות את הריבית היא העמקה דרמטית של בנק ישראל את משבר הדיור!!! החלטה שגונזת לרבבות של זוגות צעירים את חלום הדירה ורווחתם הכלכלית, גורמת לעצירת בניה חדשה ולנסיקה במחירי השכירות.  בכך, גורם בנק ישראל להקטנת ההיצע ולהחרפת משבר הדיור.

"לא ברור כיצד המשך העלאת הריבית יכולה  למתן עליות במדד המחירים כשרבע ממנו מושפע ממחירי השכירות ומגיב בחוזקה ובמהירות בכיוון המנוגד. אנו חווים ירידה דרמטית של 25% בהתחלות הבנייה מאז העלאות הריבית.

"למרות ההשלכות של העלאת הריבית על משבר הדיור הממשלה לא מקבלת החלטות, ולא מביאה פתרונות אמת לעתיד הצעירים במדינת ישראל.

"העלאת הריבית משפיעה גם באופן ישיר ומיידי ובצורה קשה על קבלני הביצוע והתשתיות ועל יכולתם לעמוד בתנאים הנדרשים  מהם ובהתאם למוסר התשלומים הנהוג. עיכוב, דחיה וביטול  פרוייקטי תשתיות  מובילים לפגיעה ישירה בכלכלת המדינה ובאיכות החיים של אזרחיה".

לדבריו, "רק השבוע ראינו את הנתונים על מספר חברות הבניה הנמצאות בסכנת קריסה,  קבלני ביצוע מתקשים לגשר על הפער ההולך וגדל בין עלויותיהם לבין מועדי התשלום הנהוגים בענף, ונטל המשכנתאות והשכירות מכביד יותר ויותר על משפחות צעירות בכל רחבי הארץ. בנק ישראל חייב לקחת בחשבון השלכות אלו בשיקוליו להעלאת הריבית וממשלת ישראל חייבת לנקוט בפעולה להמשך רציפות הבניה למגורים והקמת תשתיות. עכשיו! לפני שיהיה מאוחר מדי".

"ההעלאה מיצתה את עצמה"

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, ביקר את החלטת בנק ישראל להעלות את הריבית ב-0.25 אחוז בפעם התשיעית ברציפות, ומסר כי ״כלי הריבית אותו מפעיל בנק ישראל מיצה את עצמו. על הממשלה לעמוד בהבטחותיה, להיכנס לעובי הקורה ולהפחית את מחוללי האינפלציה.

"העלאות הריבית התכופות אשר מטרתן להרגיע את הביקושים ובכך להוביל להורדת מחירים, עלולות לתפקד כחרב פיפיות- עסקים אשר הוצאות המימון שלהם עלו ייאלצו כעת להעלות את אותם המחירים״.

כמו כן הוסיף נשיא ההתאחדות כי "בניגוד לארה"ב ואירופה, שם האינפלציה גואה, האינפלציה הישראלית בחישוב שנתי היא מהנמוכות ביחס למדינות המפותחות. כמו כן, לפי תחזיות של גופים שונים בארץ ובעולם וגם ובנק ישראל עצמו, השיא בקצב גידול האינפלציה נותר מאחורינו ב-2022, ומעתה היא צפויה להתמתן לרמה שתאפשר יציבות מחירים, על פי יעדי בנק ישראל (1-3%). משמעות הדבר היא שככל הנראה בנק ישראל כבר עמד בהצלחה במטרתו למתן את שיעור האינפלציה".

משכנתאות לזוגות צעירים

ומה יהיה בענף המשכנתאות? העלאת הריבית פוגעת קשות בנוטלי המשכנתאות ובזוגות המעוניינים ברכישת דירה חדשה. אלפי זוגות שזכו בתוכניות הממשלתיות כמו מחיר מטרה, דירה בהנחה וכדומה – מגיעים לשלב המימוש ומתקשים לגייס את המימון. מאור אוחנה, מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות מציין כי בממשלה עלו רעיונות כמו הקפאת הריבית רק לזוגות צעירים אבל זה לא יצא לפועל, אולם לממשלה יש כבר כלי יעיל להקל על הזוגות הצעירים במסגרת המשכנתאות לזכאים.

לדבריו, זוגות צעירים חסרי דירה יכולים לקבל חלק מהמשכנתא בהלוואה בערבות מדינה בריבית קבועה צמודה למדד הנמוכה בחצי אחוז מהריבית שנהוגה בשוק באותה תקופה ולא עולה על 3%, כלומר אם היום הבנקים מציעים מסלולים של ריבית קבועה צמודה סביב 3.6%  הם יכולים לקבל את ההלוואה בריבית קבועה צמודה של  3% . יתרון נוסף של ההלוואה לזכאים הוא היכולת לפרוע אותה בכל זמן ללא עמלת פירעון מוקדם.

היקף ההלוואה לזכאים נקבע לפי הקריטריונים של משרד השיכון, באתר המשרד יש מחשבון וככל שנצברות יותר נקודות זכאות ניתן לקחת הלוואה גדולה יותר , ככל שזוג נשוי יותר שנים, יש לו יותר ילדים, שני בני הזוג שירתו בצבא ויש לכל אחד מהם יותר אחים ואחיות הם יצברו יותר נקודות ויוכלו להגיע למקסימום של כ- 280,000 אלף ₪ הלוואה מהמדינה.

כך לדוגמא, זוג שנוטל הלוואת משכנתא של 1 מיליון ₪ ל- 30 שנה הכוללת הלוואת זכאות מקסימלית של 278,000 ₪, ישלם 124 ₪ פחות כל חודש על ההחזר החודשי וסה"כ כ- 70,000 ₪ פחות על כל תקופת ההלוואה, בהשוואה למשכנתא עם אותו תמהיל הכולל במקום הלוואת זכאות מסלול של ריבית קבועה צמודה.

כיום המימוש של הלוואות הזכאות הוא נמוך מאוד, הסיבה שלא הרבה זוגות מנצלים את ההטבה היא שאין לה מספיק מודעות בקרב הזוגות הצעירים ובנוסף היא כרוכה בלא מעט בירוקרטיה והמצאת מסמכים למשרד השיכון.

"אני חושב שבתקופה של ריביות עולות נכון היה להרחיב את היקפי ההלוואה שהמדינה נותנת, לבחון אפשרות להפחתת הריבית וכן להקל בקריטריונים לקבלת ההלוואה כך שיותר זוגות צעירים יוכלו להנות ממנה. כמו כן ניתן לשקול מהלך שיאפשר לזוגות שכבר יש להם משכנתא לבצע מיחזור משכנתא תוך שימוש בהלוואות הזכאות של המדינה", אומר מאור אוחנה.

תומך בצעד

לעומת זאת, אריאל גנוט, מייסד ומנכ"ל גמא מבית הפניקס מחזק ותומך בצעדיו של נגיד בנק ישראל: "עליית הריבית היא קשה וכואבת. אבל עדיפה מחלופה של אינפלציה שתיפגע בעיקר בשכבות החלשות. הריבית שעולה בישראל תואמת את המציאות הכלכלית של ארה"ב ושאר העולם, אך הכלכלה הישראלית נמצאת במקום חזק, מקום היכול לתת מענה לקשיים שבאופק. אני מבקש לחזק את נגיד בנק ישראל על צעדיו בחודשים האחרונים, צעדים המוכיחים את חוסנה הכלכלי של ישראל".

תגובה אחת ל: "באטימות מוחלטת מול משבר הדיור ויוקר המחיה: הריבית שוב עולה"

  1. עלית הריבית היא התקוה האחרונה שלנו
    אחרי שנים של עליות מחיר מטורפות והתפתחות בועת נדל"ן
    סוף סוף רואים תחילת תהליך של ירידת מחירים זה מתחיל בדירות יוקרה בבני ברק
    ומחלחל לאט לאט למטה לפריפריה
    נכון זה כואב לבעלי אוברדרפט אולם אם זה יגרום לנו לצמצם את הצריכה הפרטית ולהקטין חובות זה דבר מבורך
    שיוביל בהמשך גם לירידת מחירים בצריכה

כתיבת תגובה