באיזה גיל צריך להיות יזם חרדי כדי שהעסק שלו יצליח?

עוד נתונים על המגזר: איזה עסק שורד יותר זמן, האם עסק שגבר מנהל אותו או עסק שאישה מנהלת • והיכן ישנו שיעור רווחיות גבוה יותר בעסקים חדשים: במגזר החרדי או הערבי?

עבודה חרדית. אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה. צילום: נתי שוחט | פלאש 90

קרוב למחצית מהיזמים החרדים שהשתתפו בשנים 2015–2010 בתכנית שמעודדת פתיחת עסקים חדשים – פתחו בשנים אלה עסק, כך עולה ממחקר מקיף שהשלים באחרונה משרד הכלכלה והתעשייה ובחן את תוצאות התכנית "יוזמים עסק".

המחקר, שפרטיו נמסרו ל"גלובס", מעלה כי 47% מהחרדים שהשתתפו בתכנית פתחו עסק באותן שנים. זאת, לעומת 33% מהערבים שהשתתפו בתכנית ופתחו עסק ו–38%  מהדרוזים והצ'רקסים.

המחקר בחן גם את שרידות בתי העסק, והעלה כי כ–81% מאלה שהוקמו במסגרת התכנית שרדו. אלה שנסגרו, חדלו להתקיים כשנה ורבע בממוצע לאחר שנפתחו.

במשרד הכלכלה מביעים שביעות רצון בעיקר מהעלייה במספר העסקים שנפתחים בקרב בדואים המשתתפים בתכנית, שב–2015 הסתכם בכ-33%. נתון זה בולט בייחוד על רקע נתון אחר, משנת 2010, שבה שיעור בני המגזר הבדואי שהשתתפו בתכנית ופתחו עסק, עמד על שלושה אחוזים בלבד!

המחקר מצא עוד כי שיעורי השרידות הגבוהים הם של עסקים המנוהלים בידי יזמים שגילם בין 30 ל–44. עוד נמצא כי לפחות בשנתיים הראשונות, אין הבדל מהותי בשרידותו של עסק שמנוהל בידי גברים או בידי נשים. עם זאת, לאחר ארבע שנים נמצא כי עסקים שמנוהלים בידי גברים שורדים יותר מאלה שמנוהלים בידי נשים.

לפי הנתונים, שיעור הרווחיות הגבוה ביותר ניכר בעסקים שנפתחו במגזר הערבי ובמגזר החרדי, וזאת ביחס לשאר המגזרים שנבדקו.

כתיבת תגובה