בדיון מרתוני אישרה ועדת הכספים העברות של מיליארדי שקלים

ועדת הכספים אישרה עשרות העברות בסכום כולל של כ-5 מיליארד שקלים • הוסר האיום בהשבתת התחבורה הציבורית • נושא תקצוב החינוך המיוחד המוכש"ר עדיין לא בא על פתרונו המלא • ח"כ משה גפני: "בכוונתו להביא להמשך דיון את ההעברות הנותרות, ולאשר את כלל ההעברות למען תפקוד תקין של המדינה"

מרתון הדיונים בוועדת הכספים | צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכספים קיימה היום (ג'), דיון בעשרות ההעברות התקציביות שעל שולחנה, הכוללות העברות תקציבים, עודפים, קיצוצים רוחביים וכן שינויים פנים משרדים בתקציב המדינה לשנת 2019. רובן המכריע של ההעברות אושר, בסכום כולל של כ- 5 מיליארד ₪.

שלושה קיצוצים רוחביים בתקציבי משרדי הממשלה בהיקף של למעלה מ-4 מיליארד ש"ח, לצורך מימון תכניות ממשלתיות שונות, נידונו ויובאו להמשך דיון ביום ב'. חברי הוועדה היו חלוקים לעניין אישורם.

בין התקציבים שאושרו: הקצבות לניצולי שואה, לבינוי מוסדות חינוך, ליישובי עוטף עזה והצפון, לצהרונים, לחינוך המיוחד ולמטפלות סיוע, למגזרי מיעוטים, למעונות יום שיקומיים לילדים עם מוגבלויות ופנימיות לנכים, לתוכנית החלל, למטה הסייבר, לחינוך המיוחד בחינוך המוכש"ר, לעדכון שכר הנהגים בתחבורה הציבורית – העברה שהניח משרד האוצר לפני מספר ימים, על רקע העיצומים בתחום ועוד.

בעיון בעוד העברות שאושרו, ניתן למצוא העברה של 17 מיליון שקלים, לטובת תקצוב פיתוח המקומות הקדושים ותפעול קבר הרשב"י; סך של 67 מיליון שקלים שהועברו על פי סיכום קואליציוני עם מפלגת 'יהדות התורה', עבור תגבור פעילות שעות תמריץ וטיפוח במוכר שאינו רשמי ועבור פעולות הצטיידות של החינוך העצמאי ועוד.

בין שאר ההעברות שאושרו, יש כאמור, גם סך של 320 מיליון שקלים, שהועברו מהאוצר, רשויות הפיקוח ומפעלי מים למשרד התחבורה – התקציב מיועד בעיקרו (250 מיליון) עבור עדכון שכר הנהגים בענף, והפחתת שעות עבודה השבועיות של נהגי התחבורה הציבורית. זאת על רקע מחסור חמור בנהגים, אשר לא מאפשר את החרבת השירות כנדרש. יתרת התקציב הינה לצורך הכשרת נהגים, לצורך מענה לבעיה זו.

העברה זו, פתרה את המשבר שאיים בהשבתת התחבורה הציבורית בשבוע הבא.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח את הישיבה בהתייחסות לכך ששר האוצר נענה לדרישת הוועדה, להעלות לדיון את כלל ההעברות התקציביות הממתינות, ולא רק את הקיצוצים הרוחביים: "נפגשתי עם שר האוצר ביום חמישי, אמרתי לו שלא יכול להיות שהמדינה משותקת רק כי אגף תקציבים לא מביא את העברות. העברות הן תפקוד תקין של משרדי הממשלה ומתוך כל של המדינה כולה ואזרחיה, התנהלות אגף תקציבים לא תקינה, אנחנו נפעל לאשר את כלל התקציבים, על מנת לתת מענה לתפקוד בשגרה, גם במציאות הפוליטית המורכבת. אני מודה לשר ולאגף תקציבים שהדברים הובאו. מה שלא יאושר היום, מסיבות כל שהן, נקיים ישיבות נוספות בימים הקרובים. אני רוצה להעביר הכל".

יו"ר הוועדה התייחס גם לתקצוב החינוך המיוחד בחינוך המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר) וציין כי התקצוב שהתקבל הינו חלקי ולא מספיק: "נכתב שלקראת תקציב 2020 יהיה תעדוף לנושא, גם לעניין שכר הגננות. אני נלחם בכל כוחי על חינוך מיוחד במוכשר. אני מבקש גם מחברי הכנסת האחרים, לפעול מול משרד האוצר. תפנו למשרד האוצר ולממונה על התקציבים ותבקשו את הכסף הזה, מגיע להם".

חלק מחברי הוועדה החרדיים התייחסו גם הם בפתח הדיון לנושאים שעל הפרק:

 

ח"כ שלמה קרעי: "בלב כבד אני מתכוון ללכת עם הוועדה על ההעברות למרות שיש הפלייה המנוגדת לחוק כלפי ילדים בחינוך המיוחד. יש סיכום תקציבי חתום שאומר שבדיוני תקציב 2020 יובא הנושא בתעדוף גבוה כדי לתת מענה כולל שכר הגננות. אי אפשר להתעלם מכברת הדרך למרות שאינה מספיקה ואני סומך על הוועדה שלא תאפשר העברת תקציב ללא סעיף זה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "עשרות אלפי הורים מצפים מהוועדה לבשורות. אם הילדים הללו לא היו חרדים הנושא הזה כבר היה נפתר. היום עוברות פה ערים שלמות עם תב"עות ללא אף דירה חרדית".

ח"כ יעקב אשר: "נעשה מחטף ע"י פקידים בנושא הפחתת תקצוב המעונות והמשפחתונים שגרם להעלאת שכר הלימוד. חובה לעצור את המחטפים שעושים בין בחירות לבחירות, זה בניגוד לעמדת שר הרווחה הקודם, ובטוח שלא התייעצו על זה עם רה"מ שהוא כיום שר הרווחה"

ח"כ ינון אזולאי: "במעונות היום דווקא ההורים שזקוקים ליותר שילמו יותר בגלל הקיצוץ".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני התייחס להעברה לתחבורה הציבורית: "טענו שאני לא מעביר את הכסף, כי אני תוקע את זה בוועדה. זה הגיע לפני 5 ימים, ביקשתי שיעבירו את זה מיד לדיון, גם אם זה בנפרד מיתר ההעברות. אני שמח שהמשבר מקבל מענה".

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ: "שר האוצר הולך לחתום היום על עוד העברה, הכל סובסידיה של תחבורה ציבורית. זה האתגר של משרד התחבורה כדי לשרת את אזרחי ישראל. גם בפנייה הבאה חלק גדול מהתשתית, זה התחבורה הציבורית. חסרים לנו היום 3,000 נהגים בתחבורה הציבורית, חסרים לנו כלים, חסרים לנו נהגים, צריך ליצור אטרקטיביות במשרה. אנחנו משפים את החברות המפעילות כי הנהגים מקבלים יותר. משלמים יותר מס על בלו וצריך לשפות. 850 מיליון שקלים, שהיא העברה נוספת כאן – זה הכל צרכי עבר.

"אנחנו מדברים על תקציב שהוכן ב-2017, אנחנו מדברים על 9 מיליארד ₪ סובסדיה לתחבורה ציבורית. אנחנו כל הזמן מוסיפים קווים. אנחנו הולכים לשפר את המערך בצורה דרמטית, האוצר רואה אתנו עין בעין. כל הדברים הללו עולים כסף. החשב אמור היום לאשר תקציב נוסף, הוא אמר שאם אני לא רואה שאגף התקציבים מראה מקורות, הוא לא יאשר תקציב".

כתיבת תגובה