בדרך ליציאה מישראל? זכויות הקניין הרוחני של אסם יימכרו לנסטלה

בעקבות הפרסום על כוונת החברה למכור את נוסחאות הייצור לבעלת השליטה נסטלה, יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה קרא למנכ"ל אסם לקיים ישיבה דחופה בהשתתפות נציגות העובדים | "מכירת זכויות הקניין הרוחני של הקבוצה – רעידת אדמה" | עוד נכתב: "לא נאפשר שום צעד ללא הסדרה מתאימה של השלכות המהלך על העובדים"

מפעל אסם בשדרות | צילום: יח"צ

בסופ"ש חשפו תומר גנון ונורית קדוש ב'כלכליסט' כי במסווה של רה-ארגון, תאגיד נסטלה השוויצרי רכש את זכויות הקניין הרוחני של אסם, יצרנית המזון השלישית בגודלה בישראל. המהלך יאפשר לנסטלה להפעיל לחץ על המדינה בדרישה להקלות מס תוך איום להוציא את הייצור למדינות אחרות. אסם תידרש לתשלום מס של מאות מיליוני שקלים לפחות. לפי הפרסום, בכוונתה של חברת אסם למכור את שמות המסחר ואת נוסחאות הייצור של היצרנית הישראלית לבעלת השליטה בה, נסטלה.

משמעות המכירה של זכויות הקניין הרוחני של הקבוצה לתאגיד נסטלה העולמי היא ביכולת של התאגיד להקים קווי ייצור מקבילים או חלופיים לכל קווי הייצור של אסם בישראל – במדינות אחרות. נזכיר כי בין המותגים של החברה: חטיפים כמו במבה וביסלי, מוצרי טבעול, סלטי צבר ותמ"ל מטרנה, אשר מיוצרים בין היתר במפעלי החברה בשדרות ובקריית גת שהמשיכו לפעול תחת אש, גם אחרי שבעה באוקטובר.

ההסתדרות דורשת ממנכ"ל אסם הבהרות דחופות והתחייבויות לשמירת הביטחון התעסוקתי של העובדים, כך על פי מכתב חריף ששיגר היום יו"ר איגוד עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו למנכ"ל החברה, אבי בן אסייג. בלו מציין במכתבו לבן אסייג שהודעת ההרגעה שהופצה לעובדי הקבוצה  בעקבות הפרסום, אינה מספקת כלל – "משאין בה התייחסות ממשית לעתיד לבוא".

"מדובר בלא פחות מרעידת אדמה במונחים של יחסי עבודה קיבוציים ופוטנציאל הפגיעה בביטחון התעסוקתי של העובדים", נכתב בפנייה. ההסתדרות דורשת ממנכ"ל אסם "לכנס ללא דיחוי ישיבה בהשתתפות האיגוד המקצועי ומועצת העובדים של הקבוצה".

יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, אליעזר בלו, מסר היום כי:  "לא יעלה על הדעת שהקבוצה מובילה מהלך כה דרמטי, שעלול להסיט את קווי הייצור מישראל, מבלי להיוועץ כמתחייב עם נציגות העובדים. לא נאפשר לשום צעד כזה לקרום עור וגידים ללא הסדרה מתאימה, כמו למשל מנגנון שיתוף העובדים ברווחים והגנה על ביטחונם התעסוקתי של העובדים בעתיד".

נציין כי מנסטלה נמסר בתגובה לפרסום ב'כלכליסט', כי "לעסקה הזו אין שום השפעה על הפעילות של אסם נסטלה בישראל".

כתיבת תגובה