בית המשפט האירופי 'סימן' את המוצרים, האמריקאים מגנים

תגובות חריפות לפסק הדין של ביהמ"ש העליון של האיחוד האירופי בעניין סימון המוצרים מיו"ש • בישראל חוששים: נערכים לכך שמדינות ילכו בעקבות ההחלטה • טלאי צהוב על בקבוק היין

יינות של יקב 'פסגות' | צילום: יח"צ

פסק הדין שניתן בלוקסמבורג על ידי בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי, מעורר סערה. בפסיקה שעסקה בעניין 'יקב פסגות' נקבע כי כל המדינות החברות באיחוד חייבות לסמן מוצרים שמקורם בהתנחלויות או ברמת הגולן בצורה ברורה ולציין את מקור המוצרים כמוצר מההתנחלויות.

בפסיקה נאמר כי "מוצרי מזון שמקורם בשטחים שנכבשו על ידי מדינת ישראל חייבות לכלול סימון לגבי השטח ממנו הן מגיעות ובמידה והן מגיעות מהתנחלות בתוך השטח הזה, גם סימון לגבי מקור המוצר".

הסיבה לפסיקה המקוממת נעוצה בהתעקשות של 'יקב פסגות' בבית המשפט הצרפתי – אולם הסיפור מתחיל ארבע שנים לאחור. בשנת 2015 קובע מסמך הנחיות של האיחוד האירופי כי מדינות האיחוד צריכות לסמן מוצרים שמקורם בשטחים שמעבר לגבולות 1967 כ"מוצר מההתנחלויות" ולא מישראל או מהרשות הפלסטינית.

ההנחיה לא הייתה מחייבת וגורפת ומשרד החוץ בעבודה מאומצת הצליח למוסס את ההנחיה והוא פעל מול מקומות ספציפיים שהתעקשו בכל אופן לקיימה. המלחמה בנושא מתנהלת במקביל גם מול החרם על ישראל ו-BDS . צרפת התנהגה שונה מכל מדינות אירופה ושנה לאחר המסמך פרסמה שורת הנחיות המבוססות על המסמך האירופי.

יקב פסגות, שמקורו בהתנחלות פסגות, עתר לבית המשפט מנהלי בצרפת. לאחר שורת דיונים קבע בית המשפט שההנחיה לא חוקתית, הוציא צו מניעה ועצר את המשך סימון המוצרים. במקביל, צרפת העבירה את העתירה להמשך דיון בבית הדין האירופי כדי לקבל חוות דעת. בית הדין כאמור, פסק נגד ישראל ועורר גל של תגובות.

[playbuzz-item item="ea6d49f9-7288-4fc0-bb48-fccf60524912" shares="false" info="false"]

באיחוד האירופי מיתממים, כאילו מדובר בחיזוק ההנחיה הקודמת הדוברת בישראל אמרה כי האיחוד "חוזר על מחויבותו הבסיסית לביטחון ישראל", וכי האיחוד האירופי "אינו תומך בשום צורה של חרם או סנקציות נגד ישראל. האיחוד האירופי דוחה ניסיונות של קמפיינים של מה שמכונה תנועת ה-BDS לבודד את ישראל".

אולם בישראל חוששים מאוד מההחלטה ונערכים לכך שמדינות נוספות ילכו בעקבותיה ויחייבו את סימון המוצרים. החשש הגדול הוא מארגונים אנטי-ישראליים שיחלו לפנות לבתי משפט במדינות אירופה השונות בדרישה ליישום ההנחיות.

משרד החוץ הורה לשגרירים במדינות האיחוד לפעול ובהודעה נגד ההחלטה אומרים במשרד החוץ כי "קיימים כ-200 סכסוכים טריטוריאליים שונים ברחבי העולם, אשר בעניין סימון מוצריהם לא פסק ביה"ד ואליהם אף לא התייחס. זוהי החלטה פוליטית מפלה". ואילו שר החוץ ישראל כץ אמר כי "החלטת ביה"ד האירופי פסולה ערכית ומוסרית, ובכוונתי לפעול מול שרי החוץ האירופאים כדי לוודא את מניעת יישום מדיניות שגוייה וחמורה זו , העומדת גם בסתירה למדיניות האירופאית לקדם את סיום הסכסוך באמצעות מו"מ ישיר וללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות פסיקות משפטיות".

כמו טלאי צהוב

ביהודה ושומרון מביעים זעם רב על ההחלטה. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "קבלת החלטה נגד אזורי התעשייה ביו"ש ואזרחי מדינת ישראל, ביום בו אזרחי ישראל מותקפים ע"י טילים, היא שיא חדש של שנאה של אירופה כלפי מדינת ישראל.

"האיחוד האירופי שחרט על דגלו את השלום והדו קיום, דווקא הוא מבקשים בצביעות גדולה, לסמן ולפגוע באזורי התעשייה ביו"ש בהם עובדים זה לצד זה ישראלים ופלסטינים. מדינת ישראל כולה ואיתה ההתיישבות והתעשייה ביהודה ושומרון, ימשיכו לפרוח על אפם ועל חמתם של האנטישמים בחליפות".

דגן הוסיף כי "אנחנו מצדנו לא חוששים. נמשיך לפעול בכל המישורים למלחמה ב-BDS ובארגוני החרם. אזורי התעשייה ביו"ש למודי חרמות. פעם אחר פעם הוכח שהחרם לא פוגע בתעשייה אלא רק מחזק אותה".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן טען, כי לכאורה האיחוד האירופי שוב מסומנים בטלאי צהוב כמו באירופה של לפני 70 שנה. ואילו ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אמר כי "החלטת בית הדין האירופי היא עוד נדבך לתהליך האנטישמי המסוכן המשתלט שוב על אירופה – כאילו לא למדו דבר".

"אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ ישראל כ"ץ לפעול במלוא העוצמה נגד ההחלטה הבזויה הזו ולהעניק גב ממשלתי כלכלי ומוסרי לבעלי העסקים מיהודה ושומרון שעלולים להפגע ממנה", הוסיף גנץ.

בהודעת מועצת יש"ע נאמר כי "החלטת בית הדין האירופי אינה שווה את הנייר עליה היא כתובה. זוהי החלטה צבועה, הנובעת מאנטישמיות מהזן הנחות ביותר ואנו מגנים אותה בכל תוקף. סיימנו לסמן את זהותנו כתושבי מדינת ישראל – ולא נעשה זאת שוב.

"ההחלטה לסמן מוצרים המיוצרים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן היא פגיעה בערביי האזור ובכל תושבי מדינת ישראל. מי שמחרים את מוצרי יהודה ושומרון מחרים גם את הפועלים הערבים, אשר מתפרנסים וחיים מעבודתם בחקלאות ובתעשייה באזור. אנו קוראים למשרד החוץ, למשרד לעניינים אסטרטגיים ולמשרד ראש הממשלה לפעול בחריפות על מנת לבטל את ההחלטה".

וכמובן, מנגד, בקרב אויבנו, יש גם מי שמברך את ההחלטה. בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, בירך על פסיקת בית המשפט ואמר: "אנו מברכים על החלטת בית הדין האירופי וקוראים לכל מדינות אירופה ליישם את ההכרעה המשפטית והפוליטית". הוא החריף את הדברים עוד וטוען כי יש לאסור לחלוטין את מכירתם. "דרישתנו אינה מיועדת רק לסימון צודק של המוצרים, שישקף את מקורם בהתנחלויות קולוניאליות לא חוקיות – אלא לאיסור מכירתם בשווקים הבינלאומיים".

נדגיש כי העתירה של יקב פסגות הוגשה בניגוד לעמדת משרד החוץ, שם סברו כי יש להילחם בהנחיות בדרכים מדיניות ולא משפטיות. אך ביקב פסגות, שהוא גוף עצמאי מסחרי, לא קיבלו את המלצת משרד החוץ והמשיכו בהליך המשפטי עד לפסיקה המקוממת שתעיב לבטח גם על היקב עצמו.

תגובה אחת ל: "בית המשפט האירופי 'סימן' את המוצרים, האמריקאים מגנים"

  1. מה לעשות המשיחיים מפסגות שכחו שאנחנו בגלות ועשו שונא ליעקב
    צריך לדרוש לסמן מוצרים מצרפת ומבלגיה ולהחרים חרם יענה בחרם

כתיבת תגובה