בנק ישראל נותן ציון טוב במיוחד למשק הישראלי

בנק ישראל מצמצם את תדירות החלטות הריבית במשק. במקום שתים-עשרה פעמים בשנה, יכריז הבנק על ריבית שמונה פעמים בשנה בלבד. הבנק לא חושש מזעזועים במשק וסבור כי המשק הישראלי יציב ואינו תזזיתי

מתי תעלה הריבית? בנק ישראל. צילום: sangaku | שאטרסטוק

דרמה גדולה אולי אין כאן, אבל ייתכן שזו הדרמה האמיתית. הועדה המוניטארית של בנק ישראל, החליטה לשנות את תדירות קבלת החלטות הריבית לשמונה החלטות בשנה. כפי שכבר הודיעה הנהלת הבנק ביולי האחרון, הוועדה המוניטארית בחנה את תדירות קבלת החלטות הריבית בישראל. בתום מספר דיונים שהתקיימו בנושא, החליטה הוועדה לעבור במהלך השנה הבאה עלינו לטובה (השנה האזרחית) מתדירות של שתים-עשרה החלטות בשנה – הנהוגה כעת – לתדירות של שמונה החלטות בלבד בשנה.

בבנק אמרו כי למרות שחברי הוועדה החליטו על הקטנות התדירות למרות שהסכימו שתדירות נמוכה יותר כרוכה בהקטנת הגמישות להגיב לאירוע בלתי צפוי על ידי שינוי בריבית במועד קבוע מראש.

עוד אמרו שם כי רק שבעה בנקים מרכזיים בקרב מדינות ה-OECD, מנהלים מדיניות של החלטות ריבית בתדירות גבוהה של 12 חודשים בשנה. בנוסף, ואולי כאן יש לחפש את הדרמה, בוועדה סבורים כי המשק הישראלי אינו תזזיתי וכי תדירות של שמונה פעמים בשנה תואמת את התנודתיות הנמוכה של המשתנים הכלכליים בישראל.

בנק ישראל מצהיר למעשה שהמשק הישראלי יציב, וגם בהשוואה בין לאומית אל מול מדינות במצב גיאו-פוליטי טוב יותר, התנודתיות של המשתנים הכלכליים המרכזיים בישראל – תוצר, אינפלציה, ושער החליפין האפקטיבי – אינה גבוהה…

אפילו התנודתיות של תנאי הסחר החיצוניים, שהוא משתנה שמייצג זעזועים אקסוגניים למשק, אינה גבוהה. הציפיות לאינפלציה לטווחים הארוכים הן יציבות מאוד וכמעט אינן מושפעות מזעזועים כלכליים מחזוריים או זמניים.

כך או כך, החלטות הריבית בשנה הבאה תינתנה בשמונה מועדים בשנה. בשבועות הקרובים יודיע בנק ישראל על המועד המדויק בו יתבצע השינוי, ויפרסם את לוח מועדי החלטות הריבית לשנת הכספים הבאה.

כתיבת תגובה