בנק ישראל פרסם את עמדתו: אינו מתנגד לתקציב דו-שנתי

השמועות אודות מחלוקת בין ראש הממשלה ונגידת בנק ישראל בעניין התקציב הדו-שנתי, הביאו את הבנק לפרסם את עמדתו באופן רשמי. "זו לא סוגיה קרדינלית. אלא סוגיה בעלת היבטים פוליטיים ופרלמנטריים"

בנק ישראל. העמדה הרשמית. צילום: נתי שוחט. פלאש 90

בבנק ישראל החליטו לא לתת לשמועות לדבר ופרסמו את עמדתם אודות התקציב הדו-שנתי. בבנק לא רואים בעניין זה סוגיה קרדינלית, אלא כזו שיש לה היבטים כלכליים, פוליטיים, ופרלמנטריים. יחד עם זאת אומרים שם כי "תקציב דו שנתי עלול להקשות על הממשלה להגיב לשינויים לא צפויים בנסיבות" ומציעים פתרון. לדבריהם, ניתן לצמצם את הסיכונים הקיימים בתקציב דו-שנתי על ידי הקצאת רזרבה פנימית גבוהה יותר, יתר גמישות בתוך התקציב, ושימוש הדוק בנומרטור.

עוד אומרים בבנק ישראל כי "הדבר החשוב ביותר בעיצוב התקציב, בוודאי ובוודאי ככל שלתקציב אופק יותר ארוך, הוא שהתקציב יתמקד כבר היום באתגרים של הטווח הארוך. חשוב שהתקציב הדו-שנתי יקצה מקורות בהיקף ראוי להשגת יעדי הממשלה ובכלל זה תמיכה במנועי הצמיחה, ובתשתיות פיסיות ושל הון אנושי. ככל שהתקציב הוא לאופק ארוך יותר, כך חשוב יותר שהוא יתמקד בהתמודדות עם האתגרים ארוכי הטווח של המדינה", בדומה לדברים שנשמעו מפי גורמים באוצר, ואותם פרסמנו כאן לאחרונה.

בנייר העמדה שפרסם בנק ישראל ניתן למצוא גם התייחסות למורכבותו של תקציב המדינה. "תקציב המדינה כולל הרבה מאוד סעיפים בהשוואה למקובל במדינות מפותחות אחרות. כלומר, התקצוב נעשה ברמת פירוט גבוהה מאוד, ושינויים קטנים בהרכבו מחייבים אישורים של משרד האוצר והכנסת.

"מאפיין זה של התקציב מסייע למנוע חריגות ממסגרות התקציב ומחזק את הפיקוח הפרלמנטארי על פעילות הממשלה, אך מקטין את גמישות הפעולה של הגופים המתוקצבים", כותבים אנשי בנק ישראל ומציעים, לנוכח הטווח הארוך של התקציב (שנתיים), במהלכו יעלו צרכים שלא ניתן לחזות כבר היום, "להגדיל את הגמישות בניהול התקציב על ידי צמצום ניכר של מספר התקנות". נודה על האמת. הסיכוי שבאוצר יסכימו לכך, לא נראה גבוה במיוחד…

בבנק מזהירים מפני מצב של ירידה בהכנסות ממיסים או עלייה בהוצאות הממשלה (כמו במקרה של מלחמה בעזה), ומציעים להגדיל את הרזרבה בתקציב, בדיוק למטרות מעין אלו. "תקציב דו שנתי מחייב הקצאה של רזרבה גבוהה יותר מאשר תקציב שנתי, שניתן יהיה להימנע מהוצאתה במידה וההכנסות יהיו נמוכות מהצפוי. רזרבה כזאת גם תאפשר להתמודד באופן יעיל עם צרכים בלתי צפויים להוצאות שיעלו קרוב לוודאי בתקופת יישום התקציב, כפי שאירע בתחילת 2012", נכתב בנייר העמדה של בנק ישראל.

כתיבת תגובה