בעקבות המדד: הריבית לא תעלה

לא רק המדד היה נמוך, גם הנתונים הריאליים מלמדים על צמיחה נמוכה הצפויה ברבעון השני • ולמי שעוד התלבט בשאלה, המדד הנמוך לא יאפשר לבנק ישראל להעלות את הריבית

בנק ישראל. צילום: sangaku natushm | שאטרסטוק

מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס רשם ירידה חריגה ביוני לרמתו הנמוכה ביותר מזה קרוב ל-3 שנים. ירידה נרשמה במרבית סעיפי הסקר, אך בלטה לשלילה פסימיות משקי הבית לגבי הצמיחה הכלכלית של המדינה. ייתכן ומשקי הבית הושפעו לשלילה מהפרסומים על עלייה בגירעון שהעלו את החששות מהעלאות מיסים וקיצוץ בהטבות.

נתוני המשרות הפנויות ביוני היו חלשים. נרשמה ירידה של 2 אחוזים ביוני (על פי נתונים מנוכים עונתיות) ו-4 אחוזים בהשוואה ליוני שנה שעברה. אמנם רמת המשרות הפנויות עדיין גבוהה, אך מגמת ההתמתנות תומכת בהערכתנו שקצב הגידול בשכר הממוצע בסקטור העסקי יתמתן במחצית השנייה של השנה.

נתוני סחר חוץ ביוני היו טובים – אך לא טובים מספיק. יצוא הסחורות רשם עלייה של 7 אחוזים (במונחים דולריים, ללא אוניות, מטוסים ויהלומים, מנוכה עונתיות). זאת, לאחר חודשיים של ירידה מהירה, בסיכום הרבעון השני עדיין נרשמה ירידה ביצוא הסחורות.

מנגד, יבוא הסחורות (אותה הגדרה) עלה ב-5 אחוזים ביוני לאחר ירידה חדה בחודש הקודם. מבין רכיבי היבוא יש לציין את העלייה ביבוא מוצרי הצריכה (בניכוי רכבים) שהגיעו לשיא חדש. עדות עדיין לחוזקה של הצריכה המקומית הפרטית.

למי שעוד התלבט בשאלה, המדד הנמוך לא יאפשר לבנק ישראל להעלות את הריבית.

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ירד ב-0.6 אחוז, נמוך מהציפיות, והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים ירדה במהירות ל-0.8 אחוזים. מתחת ליעד של בנק ישראל. התורמים העיקריים לירידה במדד היו ירידה עונתית חדה בסעיפי ההלבשה-וההנעלה, לצד ירידה במחירי הפירות והירקות.

התחזית הראשונית שלנו למדד יולי היא 0.1, כאשר עלייה עונתית במחירי הדיור (שכירות) תקוזז עם המשך ירידה עונתית במחירי ההלבשה וההנעלה והירידה במחירי הדלק. גם התחזית הראשונית למדד אוגוסט היא 0.1 אחוז עם סיכוי להפתעה כלפי מעלה מכיוון מחירי השכירות ומחירי הדלק. ב-12 החודשים הבאים אנו צופים אינפלציה של 1.2 אחוזים, כאשר אנחנו לא לוקחים בחשבון בחישוב זה עלייה אפשרית במע"מ במחצית הראשונה של שנת 2020 פעולה שיכולה להוסיף עוד 0.4-0.3 נקודות אחוז לאינפלציה.

להערכתנו, למרות תחזית חטיבת המחקר של בנק ישראל לפיה הריבית יכולה לעלות כבר בחודש הבא, המדד הנמוך וירידת האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים מתחת לגבול התחתון של יעד האינפלציה, יחד עם התחזקותו של השקל ונתונים חלשים יותר גם בכלכלה הריאלית בארץ ובעולם, לא יאפשרו לבנק ישראל להעלות את הריבית בחודשים הקרובים.

בעולם

בארה"ב – למרות העלייה של אינפלציית הליבה, הורדת הריבית של הבנק המרכזי בסוף יולי כבר כמעט בלתי נמנעת.

לאחר 4 חודשים רצופים בהם אינפלציית הליבה הפתיעה כלפי מטה, ביוני נרשמה הפתעה כלפי מעלה כאשר נרשמה עלייה של 0.3 אחוז, העלייה החודשית המהירה ביותר מאז פברואר 2018. בעקבות זאת אינפלציית הליבה עלתה ל-2.1 אחוזים. לעומת זאת האינפלציה הכללית ירדה ל-1.6 אחוזים, בעיקר בשל הירידה במחירי האנרגיה.

למרות העלייה של אינפלציית הליבה, הורדת הריבית של הבנק המרכזי בסוף יולי כבר כמעט בלתי נמנעת. נגיד הבנק ציין בעדותו לקונגרס שלמרות דוח התעסוקה החיובי, התחזית העתידית לא השתפרה מאז החלטת הריבית הקודמת. דבריו קיבלו חיזוק גם מהפרוטוקולים של אותה הישיבה, בה מרבית חברי הועדה המוניטרית רואים עלייה בסיכויים לעדכון כלפי מטה של תחזית הצמיחה ותחזית האינפלציה.

להערכתנו, הנתונים האחרונים מסין תומכים בהמשך הסיוע של המדיניות המוניטרית והפיסקאלית בכלכלה.

 

הצמיחה בסין ברבעון השני התמתנה ל-6.2 אחוזים מול רבעון מקביל אשתקד. הכותרות בעולם מדגישות שזהו קצב הצמיחה הנמוך ביותר מזה קרוב ל-30 שנה, אך יש לזכור שבמהלך אותה התקופה התוצר הנומינלי הסיני גדל בכמעט פי-33!!!! וכיום היא הכלכלה השנייה בגודלה בעולם. מרבית החזאים בעולם, כולל אנחנו, צופים המשך התמתנות טבעית של הצמיחה גם במהלך השנים הבאות, כאשר משקל השירותים והצריכה בתוצר הולך ועולה. אך אין ספק שהסיכונים לתחזית הם בעיקר כלפי מטה בשל מלחמת הסחר מול ארה"ב והגידול באשראי החברות בשנים האחרונות.

ההאטה בצמיחה באה במיוחד לידי ביטוי בנתוני הסחר, כאשר בולטת התרומה ההולכת ופוחתת של היצוא לצמיחה. נתוני סחר החוץ בסין בסוף הרבעון היו חלשים כאשר נרשמה ירידה ב-12 החודשים האחרונים של 1.3 אחוזים ביצוא ו-7.8 אחוזים ביבוא. עיקר הפוקוס הוא על המסחר עם ארה"ב שהמשיך להתכווץ; ברבעון השני נרשמה ירידה של 8 אחוזים ביצוא של סין לארה"ב בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, וירידה חדה של כ-28 אחוזים ביבוא של סין מארה"ב בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה.

למרות ההודעה בסוף יוני על "הפסקת האש" שהושגה בין המנהיגים וההצהרות של סין על שתגדיל את היבוא שלה מארה"ב, אנו לא מצפים להתאוששות מהירה בסחר בין שתי המדינות בתקופה הקרובה. יחד עם זאת, סביר שחלק מהחברות ינתבו את המסחר דרך מדינות צד-שלישי כדי להימנע מנטל המכסים הנוכחיים ומאיום של מכסים עתידיים.

 האינפלציה בסין ממשיכה לאותת על ההתמתנות כאשר בניכוי מחירי המזון (שעלו במהירות 8.3%) האינפלציה ירדה ל-1.4 אחוזים, רמתה הנמוכה ביותר מאז תחילת 2016. גם האינפלציה במחירים ליצרן ירדה ל‑אפס ביוני, בחלקה בשל הירידה במחירי הסחורות (במיוחד האנרגיה) אך גם לחולשה בענף התעשייה.

להערכתנו, עקב הרגישות הגבוהה של הממשל לצמיחה (ובמיוחד לשוק התעסוקה), הסינים ימשיכו לתמוך בכלכלה ע"י מדיניות מוניטרית ופיסקאלית מרחיבה, כפי שעשו השנה. תוצאות ההרחבה באות לידי ביטוי בנתונים של סוף הרבעון כאשר ב-12 החודשים האחרונים עד יוני עלה הייצור התעשייתי ב-6.3 אחוזים והמכירות הקמעונאיות ב‑9.8 אחוזים, הרבה מעל לצפי.

 

הכותב הוא ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

תגובה אחת ל: "בעקבות המדד: הריבית לא תעלה"

  1. לכאורה נסיים את שנת 2019 עם עלייה יפה באינפלציה, כיון שבדרך כלל אוגוסט ספטמבר עם עלייה במדד המחירים לצרכן. יחד עם זאת על אף שהיה מצופה שתהיה עלייה בריבית מכיון שבחודש מאי המדד היה 1.3%, עם כל זאת השאירו את הריבית , מה שאומר שנכון שיש קשר בין אינפלציה לריבית, אבל לא ממש בהכרח.

כתיבת תגובה