בקרוב: הסלט הישראלי שכולנו מכירים, יהיה עוד יותר בריא

מושב אחיטוב עובר לגידול מלפפונים מורכבים העמידים למחלות ומזיקים. המושב שמספק את מרבית המלפפונים בישראל, מתכוון לחסוך בעלויות ההדברה ובסכנות שהיא נושאת עמה לצרכנים, למגדלים ולבני משפחותיהם

מלפפונים ממושב אחיטוב. צילום: יח"צ

חקלאי מושב אחיטוב, מעצמת המלפפונים של ישראל, החליטו לעבור בחורף הקרוב לגידול מלא של מלפפונים מורכבים נקיים מחומרי הדברה. מושב אחיטוב מספק כ-65% מצריכת המלפפונים של תושבי ישראל והמשמעות היא ששניים מכל שלושה מלפפונים שנמכרים ברשתות ובשווקים גדלו בחממות המושב.

תהליך ההרכבה של המלפפונים מבוצע בשלב הראשוני של הגידול במשתלות 'חישתיל' שמספקת את השתילים. במסגרתו מורכב שתיל המלפפון על גבי מערכת שורשים של ירק אחר והתוצאה היא ירק עמיד למחלות ולמזיקים שמספק יבולים גבוהים ב-20% מהממוצע, צורך פחות מים וזקוק לפחות טיפולים.

עונת החורף מאתגרת בגידול הירקות מאחר ומזג האוויר הלח והקריר, יוצר תנאים מיטביים להתפתחותם של מזיקים ומחלות. המעבר לטכנולוגית הגידול המתקדמת יאפשר לחקלאי אחיטוב לחסוך את השימוש בכמויות רבות של חומרי הדברה מסוכנים לאדם ולמי התהום.

המעבר לירקות מורכבים נובע גם משיקולים בריאותיים של החקלאים עצמם. באחיטוב מעל 3,000 דונם של חממות מלפפונים, חלקן נמצאות בקרבה יתרה לבתי המגורים, והריסוס עלול לסכן את בריאותם של בני משפחות החקלאים המרססים.

לדברי דודו מגל, ממשתלות חישתיל, מאז האיסור שהטיל משרד החקלאות על השימוש במתיל ברומיד, נעשה מאמץ רב לפתח שתילים עמידים למחלות ופגעים כדי להבטיח את רצף האספקה של הירקות לצרכנים ואת מקור פרנסתם של החקלאים. "אנחנו במרוץ מתמיד מול המזיקים במציאת דור חדש של כנות משופרות ברחבי העולם, שיעמדו מול פגעי המחלות והוירוסים", אמר מגל.

נציין כי בתחום המלפפונים נערכים ניסיונות רבים בשתילים מורכבים. כתוצאה מכך עומדים לרשות המגדלים מספר אפשרויות לבחירת שתילים.

02

כתיבת תגובה