בקרוב: מגבלות 'צבעוניות' יוטלו על לקוחות כל הבנקים

בנק ישראל פותח במהלך חדש שיסמן לקוחות רבים כ"בעייתיים" וימנע מהם אשראי • מה היה הקו האדום עד עכשיו ומדוע בבנק ישראל פותחים במהלך שיכול לסבך כלכלית רבים מהשכבות המוחלשות? • "הכתמת אנשים נורמטיביים לחלוטין", אומרים משפטנים • המהלך החדש שיפגע בשכבות החלשות

פנקס צ'קים | צילום: Icatnews, שאטרסטוק

האיש השמן משמין והאיש הרזה – מרזה והופך לשדוף, עלה נידף. רק לאחרונה פורסם כי כמעט מחצית מתקציב המדינה הולך לעובדי המדינה, מה שהעלה שאלות ותהיות רבות בנוגע לתכניות הממשלה עבור השכבות המוחלשות.

אתמול, (ראשון) התפרסם מהלך נוסף שלכאורה אמור להחליש עוד יותר את השכבות הנמוכות במדרג הסוציו אקונומי.

עד היום, הבנקים השונים הגבילו לקוחות ומנעו מהם הוצאת פנקסי צ'קים וכרטיסי אשראי רק לאחר שפיזרו צ'קים ללא כיסוי בכמות שעולה על עשרה צ'קים בשנה, מה שהוכיח בצורה ברורה שמדובר באנשים שלא 'פישלו' פעם אחת אלא מנסים לעשוק את הציבור באופן סדרתי, או שפשוט אינם יודעים להתנהל כלכלית.

כעת, יזמה של בנק ישראל מבקשת להרחיב את מאגר אלו שלא יכולים להשתמש בכרטיסי אשראי ובצ'קים, לפי היזמה כל לקוח שיחזרו לו צ'קים – יסומן.

לקוח שיחזרו לו עד שני צ'קים יסומן בצבע ירוק, ולא יוטלו עליו הגבלות. אך במקרה ויחזרו ללקוח שלושה צ'קים הוא יסומן בצבע כתום, וכבר יוטלו עליו הגבלות שונות. במידה ויחזרו ללקוח חמשה צ'קים ומעלה הוא יסומן בצבע אדום, ויוטלו עליו מגבלות חריפות יותר.

היזמה החדשה, אולי באה מכוונות טובות, אך היא עלולה לסבך אנשים רבים הנמצאים במצב כלכלי רעוע: לאחר שהם לא יוכלו להוציא יותר צ'קים ולהשתמש בכרטיסי אשראי, הם גם לא יוכלו להיחלץ מהמצב הכלכלי הרעוע בו הם שרויים.

וכך, במקום מדיניות שתגרום ל'איש השמן' לרזות ול'איש הרזה' להשמין, אנו מקבלים מדיניות הפוכה, בה כמעט מחצית מהתקציב השנתי של מדינת ישראל מגיע ל"איש השמן", שממשיך ליהנות ממנעמי השלטון ומשכר מכובד מאוד – ואילו אלו שלא שפר עליהם גורלם, מספיק שיחזרו להם שלושה צ'קים, על מנת שהם יסומנו כלקוחות בעייתיים מבחינת הבנקים ותימנע מהם האפשרות לצאת מהמצב בו הם נמצאים.

עו"ד אסף סיידה, מומחה לחדלות פירעון, אמר בעקבות ההודעה על החלטת בנק ישראל, כי המשמעות של יזמה זו, היא "הכתמת אנשים נורמטיביים לחלוטין הכניסה למאגר כזה מיד אחרי שסורבו לו שניים-שלושה צ'קים היא אות קין מיידי שלמעשה ימנע ממרבית הגופים מלהתקשר איתו, מה שיגרום לו לנזק אדיר. ישנן טעויות כאלה ואחרות שיכולות לקרות לכל אדם, גם לאנשים מסודרים וגם לאנשים מאוד הגונים", אמר סיידה.

כתיבת תגובה