בקרוב: רשות ההגבלים תהפוך ל'רשות התחרות'

המשמעות: "רשות התחרות הכלכלית" תחזיק בסמכויות לטפל בבנקים ובחברות הענק במשק • תקרת העיצום הכספי על חברות שיפרו את החוק תזנק ל-100 מיליון שקל • ההצבעה לקריאה שניה ושלישית עשויה לעלות במליאה לפני הבחירות

דרור שטרום, לשעבר הממונה על רשות ההגבלים העסקיים. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

למרות הבחירות הקרבות והידיעה כי הצעות פופוליסטיות או שקורצות לבוחרים לא תעלינה כלל למליאת הכנסת, וכל הצעה תיבחן היטב על ידיד מזכירת הכנסת, עם זאת – החוק הבא לכאורה יזכה לתמיכת הקואליציה: ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הרפורמה שתהפוך את רשות ההגבלים ל"רשות התחרות הכלכלית" ותעניק לה סמכויות לטפל בבנקים ובחברות הענק במשק – כשתקרת העיצום הכספי על חברות שיפרו את החוק תזנק ל-100 מיליון שקל.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

המהלך יצא לדרך בעקבות דיוני ועדת החקירה לאשראי לטייקונים ואתמול (ג) הודיעה הממונה על ההגבלים עוה"ד מיכל הלפרין כי לאחר התיקון שאישרה הוועדה ניתן יהיה לטפל גם באוליגופולים בענף הבנקאות שינצלו את כוח השוק שלהם לרעה.

כמו כן, אושרה הצעת יו"ר הוועדה חה"כ איתן כבל להעלות את תקרת העיצום על חברות שיפרו את החוק מ-24.5 מיליון שקל ל-100 מיליון שקל, כדי למנוע מצב שהפרת החוק תשתלם כלכלית.

הממונה על הרשות, עו"ד מיכל הלפרין, התייחסה בישיבת הוועדה שדנה בנושא, לעניין הגדרת המונופולים והסבירה כי כיום מי שנתח השוק שלו הוא מעל 50% – מוכרז כמונופול. אלא שהרשות רוצה לטפל גם בתופעה של חברות ענק שמחזיקות בפחות מ-50% מהשוק אך משתמשות בכוח שלהם לפגוע בצרכנים או להעלות מחירים מבלי שלצרכנים יש יכולת אמתית לעבור למתחרים. היא הוסיפה כי הרשות לא תבצע אכיפה בטרם תפרסם גילוי דעת כיצד היא מתכוונת לנתח את כוח השוק.

הלפרין אמרה עוד, כי על רקע דיוני ועדת החקירה היא סבורה כי המונח "כוח שוק" יתאים גם לטיפול באוליגופולים בענף הבנקאות, כאלה שינצלו את כוח השוק שלהם כדי לדחוק מתחרים. באשר לעיצומים הכספיים אמרה הלפרין כי תקרה של 24.5 מיליון שקל יוצרת עיוות ממנו מרווחים התאגידים הגדולים במשק.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר כי לרשות יש היום מספיק סמכויות להשיג את היעדים גם ללא צורך בתיקון החוק. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר כי הוא כיצרן יחיד של שקיות משולשות, למשל, לא ידע מתי הוא נכנס תחת הגדרת כוח שוק ולכן עלול לעבור על החוק מבלי ידיעתו. "לא להודיע לי שאני מונופול זה כמו לשים מכשול בפני עיוור", אמר.

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על רשות ההגבלים, אמר כי יש מונופולים משמעותיים גם מתחת לנתח שוק של 50% והמצב שהחוק לא חל עליהם עד שאין הכרזה הוא הפקרת הצרכנים. הוא הוסיף: "לא נתקלתי בחיי במצב שחברה שולטת בשליש מהשוק ולא יודעת איזה כוח שוק יש או אין לה". באשר לעיצומים הכספיים אמר שטרום כי תקרה של 24 מיליון שקל לתאגידים של מיליארדים הופכת את הפשר למשתלם.

ח"כ יעקב אשר התייחס להגדרת המונופול ואמר כי גילוי הדעת של הממונה צריך להיות מפורסם בהקדם, באשר לעיצומים הכספיים אמר כי צריך בכל זאת לבחון גבול לעיצומים, והזהיר כי קנסות של מיליארדים יכולים להפיל חברות.

בעקבות הדיון בין חברי הכנסת ביקש היו"ר כבל לקבוע תקרה גבוהה הרבה יותר מהקיים היום, כך שגובה העיצום הכספי יעמוד על 8% מהמחזור של החברה עם תקרה של עד 100 מיליון שקלים.

הוועדה אישרה את ההצעה בתמיכת היו"ר כבל, ח"כ יעקב אשר, ח"כ ינון אזולאי וח"כ רועי פולקמן, אך ח"כ דב חנין התנגד – לאחר שאמר כי באופן נדיר הוא מציע לקבל את עמדת הממשלה ולא לקבוע תקרה, מאחר שתקרה נותנת בונוס גדול למפרים הגדולים.

כתיבת תגובה