בריטניה: חודש לתאריך היעד והעתיד לוט בערפל

מה קורה עם הברקזיט בבריטניה? • ראש הממשלה הבריטית תרזה מיי רוצה לקיים הצבעה נוספת • מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין תומך בקיום משאל עם נוסף • ובינתיים: הלירה הבריטית מזנקת בעקבות הודעת מיי כי לא תאפשר מצב של יציאה ללא הסכם • בריטניה הגדולה מתמודדת

העתיד בידיו? ג'רמי קורבין | צילום: ויקיפדיה

רק קצת יותר מחודש נותר עד לתאריך היעד של יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי, ולפי התכנון המקורי ב-29 במרץ בריטניה תיפרד מהאיחוד האירופי על כל המשתמע מכך.

אלא שיציאה ללא הסכם עשויה להשפיע קשות לרעה על הכלכלה הבריטית. משכך הודיעה ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, כי תביא לפרלמנט הבריטי הצעה בנוגע למתווה הברקזיט עד ה-12 במרץ לכל המאוחר. אולם כלל לא בטוח שהצעד באופן הזה אכן יצליח, מאחר ומיי נחלה כבר פעמיים תבוסה צורבת בנוגע להצעותיה על היציאה מהאיחוד.

מנגד, יו"ר מפלגת הלייבור, ג'רמי קורבין, הודיע כי מפלגתו תתמוך בקיום משאל עם חוזר בנוגע לעצם יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. קורבין שידוע באמירות אנטישמיות שלו, אמר את הדברים בעת מפגש עם חברי פרלמנט ממפלגתו.

ככל הנראה, כאשר מיי תביא את הצעתה בנוגע לברקזיט – בקרוב – חברי הלייבור לא יתמכו בהצעתה, מלבד כמה חברים במפלגה הנחשבים ל'מורדים' כיוון שאינם מקבלים את מרותו של קורבין וטוענים כי הוא גורם נזק למפלגה.

הדרך בה יתמכו בלייבור בקיום משאל עם נוסף אינה ברורה. ייתכן והם יתמכו בהצעה שתוגש בנושא, וייתכן שהלייבור יגישו הצעה כזו בעצמם לשולחן הפרלמנט הבריטי. למרות שאין להם רוב ברור בפרלמנט, מסתבר כי לאחר התבוסה הצורבת של מיי בכל הנוגע למתווה הברקזיט שהציעה, יש סיכוי שדווקא ההצעה המתוכננת של הלייבור בנוגע לקיום משאל עם נוסף על עצם היציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי – תעבור.

מנגד, הודעתה של תרזה מיי כי לא תאפשר יציאה של בריטניה מהאיחוד האירופי ללא הסכם, גרמה לערך של הליש"ט לעלות בצורה חדה. אמירתה הנחרצת של מיי נטעה תקווה בלב לא מעט משקיעים וסוחרים בריטיים והרגיעה את השווקים המקומיים לפחות לטווח הקצר.

כתיבת תגובה