ב-670 מיליון שקלים: דיסקונט ירכוש את בנק דקסיה

הקנייה משקפת שווי של כ-17% מעל שווי מניות הבנק • 'דקסיה' עוסק בעיקר בהלוואות לשלטון המקומי – גורם בעל סיכון נמוך – ויכניס לדיסקונט קהל יעד נוסף • העסקה טעונה אישור של רוב בעלי המניות, רשות ההגבלים והפיקוח על הבנקים • ומי המרוויחים הגדולים מהמכירה?

דיסקונט. צילום: יוסי זמיר | פלאש 90

בערב ראש השנה, שישה חודשים לאחר שהפך לבנק ללא גרעין שליטה ולאחר חודש ימים של מגעים, ירכוש דיסקונט את בנק 'דקסיה ישראל' ב-670 מיליון שקלים במזומן כ-17% מעל שוויו בבורסה. דקסיה ימוזג ככל הנראה בבנק מרכנתיל שבבעלותו המלאה של דיסקונט, אך לא התמזג לתוכו. מרכנתיל פעיל בעיקר במגזר החרדי והערבי.

תהליך המיזוג יארך שבועות ספורים בלבד בהליך מהיר, בהתאם להסכם המיזוג והליך בדיקת נאותות ובהתקבל אישור הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ורשות ההגבלים. לפי הערכות פרשנים, הרשות תאשר את העסקה – למרות ההתנגדות למיזוג מזרחי טפחות עם אגוד, משום שפלח השוק של קהל היעד שונה.

לפני כן, יהיה על 75% מבעלי המניות בדקסיה לאשר את המכירה. בין הבעלים נמנים: בית ההשקעות מיטב דש המחזיק ב-7% מהמניות, מרכז השלטון המקומי שמחזיק ב-6.5%, 'פסגות' שמחזיק ב-5%, הלמן אלדובי המחזיק ב-5.33% וקרן 'קפיטל' שמחזיקה ב-4.8%.

לפי דיווחים שונים, 45 עובדי הבנק ייקלטו ברובם בבנק דיסקונט.

לפני שישה חודשים מכר בנק דקסיה העולמי, בנק שנשלט על ידי ממשלות צרפת ובלגיה, והחזיק בבנק דקסיה ישראל ב-17 השנים האחרונות את חלקו (59%) בבנק – באמצעות מניות שהונפקו לציבור בבורסה תמורת 360 מיליוני שקלים בלבד (לפי שווי בנק כולל של כ-600 מיליון שקלים) והרוכשים השיגו תשואה נאה ביותר: כ-30% בכחצי שנה בלבד. שווי הבנק בחצי השנה האחרונה עלה בכ-12%, כמובן אך ורק בהתבסס על מחיר המכירה לדיסקונט.

דקסיה מתמחה באשראי לרשויות המקומיות, ומנכ"לית דיסקונט, לילך אשר-טופילסקי שמצעידה את הבנק בגאון – ותחתיה הפך מבנק שבקושי עומד ביעדי בנק ישראל לרווחי ושבקופתו מזומנים המאפשרים לו להוציא 670 מיליון שקלים – מעוניינת במיזוג עם דקסיה, כדי להרחיב את פעילות מרכנתיל בכ-300 לקוחות מובילים, המגלגלים יחד מיליארדי שקלים בשנה.

כתיבת תגובה