גוש דן: 'כספי הביטוח' התגלו ככסף השחור של העסק

הכנסות בסכום של  356,591 ₪ בפיצרייה, נרשמו ביומן נסתר תחת הקטגוריה: "כספי ביטוח" – וזה רק מקרה אחד מתוך 137 עסקים שבהם ביקרו אנשי מס הכנסה בבני ברק, רמת גן, קרית אונו ועוד – וגילו כי 17 אחוזים מהעסקים לא רשמו הכנסות כנדרש בחוק

פיצריה | צילום אילוסטרציה: Good Luck to You, שאטרסטוק

בביקורת שנערכה בפיצרייה מצאו מבקרי מס הכנסה יומן בו נרשמו מדי יום ההכנסות של העסק וסווגו תחת הקטגוריה: "כספי ביטוח", בסכום של 356,591 ₪.

המבקרים הנמרצים לא הססו ובדקו את הנתונים עם מנהלת החשבונות של העסק, שלא ידעה כלל על הכנסות אלו, והבהירה שלא נרשמו בספרי העסק  ומכאן שלא דווחו. בעל העסק מיהר לטעון בפני המבקרים: "אני רושם הכל, לא יודע למה אמרה זאת מנהלת החשבונות". חקירת המקרה נמשכה במשרד השומה.

ביקורת זו ונוספות היו חלק מ-137 ביקורות בעסקים, שערך משרד פקיד שומה גוש דן, בין היתר בערים רמת גן, בני ברק, גבעתיים וקריית אונו. מתוצאות המבצע עולה כי בקרב 17% מהעסקים שנבדקו, לא רשמו הכנסות כנדרש לפי החוק.

בעקבות מידע שהגיע ל"קו הצדק", ערכו המבקרים ביקורת במשרד עורך דין שקיבל 25,000 ₪ בהעברה בנקאית, אך לא רשם אותם בספרי העסק. עורך הדין לא נכח במשרד בעת הביקורת ומנהלת המשרד לא ידעה להסביר את פשר הדברים.

מבדיקת חשבון הבנק של משרד עורך דין אחר, נמצא כי העברה בנקאית בסכום של 16,047 ₪ לא נרשמה בספרים. עורך הדין טען להגנתו: "התכוונתי לרשום, ההעברה היתה לפני יומיים ועדין לא הספקתי".

בעל מאפייה הבטיח "לבדוק מול רואה החשבון" שלו מדוע כל ההכנסות מאשראי, שנמצאו ביום הביקורת, בסך 55,571 ₪ לא נרשמו בקופה או בספרי העסק. בכספת של חברה לייעוץ והדרכה נמצא צ'ק על סך 51,575 שלא תועד בספרי החברה. ההסבר שנתנו בעלי החברה: "זו המחאה שהעביר לנו משקיע ואני לא מבינה למה לא יצאה בגינה קבלה".

במכון לקוסמטיקה נמצאו 3 צ'קים שטרם הופקדו ולא נרשמו כנדרש בספרי העסק. הקוסמטיקאית טענה שהתכוונה לרשום את הצ'קים בזמן הפקדתם בבנק.

פעילות הביקורת נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור  ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

כתיבת תגובה