גוש האירו: התכווצות כלכלית, 'ברקזיט' ואי וודאות

הכלכלות המובילות בגוש האירו מעדכנות תחזיות כלפי מטה, ביפן נרשמה עלייה בצמיחה אך הצפי לעתיד לא מזהיר ובריטניה מדאיגה עם הסכם ברקזיט לא חתום • מה מביעה הצמיחה בכלכלה היפנית ומה יקרה במלחמת הסחר בין ארה"ב לסין? • כל התחזיות הכלכליות העולמיות ותקצירי הניתוחים שעמדו במיקוד השבועי של כלכלני האוצר • וגם, מה חושבים כלכלני הראל

רומא, איטליה | צילום: Angelo Ferraris, שאטרסטוק

אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר פרסם סקירה כלכלית שבועית. המיקוד סוקר את ההתפתחויות בכלכלה העולמית במהלך פברואר 2019.

לדברי הכלכלן הראשי, האופטימיות בנוגע לפתרון המסתמן לסכסוך הסחר בין סין לארה"ב היא שהובילה את הנשיא טראמפ לדחות את העלאת המכסים על טובין המיובא לארה"ב שתוכננה להיכנס לתוקף בתחילת מרץ.

בנוסף, שיקולים מאקרו כלכליים לצד הגידול בסיכונים ובחוסר הוודאות, מובילים את הפד לנקוט במדיניות "יונית", ולהותיר את הריבית על כנה, לפחות עד לתום המחצית הראשונה של השנה.
על פי האומדן המוקדם, בשנת 2018 נרשם בארה"ב נתון הצמיחה הגבוה ביותר מאז שנת 2015 – 2.9 אחוזים – קרוב מאד ליעד הצמיחה של ממשל טראמפ.

אנליסטים שצוטטו במיקוד השבועי העריכו כי ההשבתה החלקית של הממשל ברבעון הראשון של 2019, התפוגגות ההשפעה החיובית של התמריצים הפיסקלאיים, וההידוק המוניטארי שאפיין את שנת 2018 יובילו להאטה בצמיחה ב- 2019.

עוד נכתב, כי ההאטה הצפויה בצמיחה האמריקאית לצד היחלשות הביקושים העולמיים, וחוסר הוודאות ביחס ל- Brexit, תומכים בעמדת הפד להקפיא את המשך העלאות הריבית.
שוק העבודה בארה"ב ממשיך בתחילת 2019 לשמור על איתנות, והרצף, הארוך ביותר בהיסטוריה של חודשים בהם נרשם גידול במספר המשרות החדשות, נמשך.

במיקוד נאמר עוד, כי סיום ההשבתה החלקית של הממשל האמריקאי, העצירה המסתמנת בהעלאת הריבית תרמו לשיפור בהלכי הרוח, והפתרון המסתמן לסכסוך הסחר בין ארה"ב לסין תרמו לשיפור בסנטימנט הכלכלי. האווירה הקרינה גם על שוק ההון האמריקאי והעליות שנרשמו בראשית 2019 מחקו כמעט לחלוטין את הירידות שנרשמו בדצמבר.

אשר לאירופה, בכלכלן הראשי באוצר מפנים לתחזיות הצמיחה של האיחוד האירופי עבור כלכלת גוש האירו לשנים 2020-2019 שעודכנו כלפי מטה. כך למשל, בלט במיוחד העדכון החד כלפי מטה בתחזיות 2019, שבא לידי ביטוי במיוחד בתחזיות עבור גרמניה ואיטליה (שתיים מבין שלוש הכלכלות המובילות בגוש האירו).

לדברי אנשי האגף, בשנת 2018 נרשמה בגוש האירו צמיחה של 1.8 אחוזים – שיעור הצמיחה הנמוך ביותר בארבע השנים האחרונות. בקרב המדינות החברות בגוש האירו מסתמן כי כלכלת איטליה נכנסת למיתון.

כמו כן ציינו באוצר, כי האינדיקטורים הראשונים עבור הצמיחה ברבעון הראשון של שנת 2019 אינם מעודדים. כך מדד מנהלי הרכש לענפי הייצור מצוי ברמתו הנמוכה ביותר מזה כחמש שנים וחצי, ומצביע על התכווצות בפעילות הכלכלית בגוש האירו.

גם בריטניה עמדה על המוקד לצד השפעות ההאטה בסחר העולמי, ואנשי אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר ציינו כי אי הוודאות ביחס לברקזיט, כמו גם ההאטה החריפה בענף הרכב והגידול באי הוודאות הפוליטית בכמה ממדינות גוש האירו, מובילים לדחייה של ביקושים, השקעות והוצאות באופן בולט במדינות הגוש. אווירת ההאטה משתקפת גם במדדים המשקפים את הלכי הרוח בכלכלה. לאור האמור, מסתמן כי ה- ECB ידחה פעם נוספת את המועד בו הוא צופה כי הריבית תועלה.

כאמור, בבריטניה, על רקע מועד הברקזיט המתקרב ואי הוודאות הרבה האופפת את פרישתה של בריטניה מהאיחוד האירופי נרשם בשנת 2018 שיעור הצמיחה הנמוך ביותר בבריטניה מזה שש שנים. אי הוודאות הרבה בבריטניה הובילה את הבנק המרכזי להותיר את הריבית ללא שינוי. במקביל עדכן הבנק את תחזיות הצמיחה של בריטניה לשנים 2020-2019 כלפי מטה. נגיד הבנק שב ומזהיר כי פרישה של בריטניה מהאיחוד האירופי ללא הסכם עלולה להוביל את המשק הבריטי למיתון.

באסיה, הסטגנציה במדד המחירים ליצרן לצד מדד מנהלי הרכש לענפי הייצור בסין המצביע על התכווצות בפעילות הכלכלית בענפי הייצור, מהווים סמן נוסף להאטה בכלכלה הסינית.

עם זאת, בכלכלן הראשי מציינים, כי הכלכלה היפנית שבה לצמוח ברבעון הרביעי של שנת 2018, לאחר שברבעון השלישי נרשמה התכווצות משמעותית כתוצאה משורה של אסונות טבע שפקדו את יפן. אנליסטים מעריכים כי על אף ההתאוששות, ההאטה בסחר העולמי והעלאת המע"מ הצפויה, צפויים להכביד על הצמיחה ב- 2019.

ומה חושבים הכלכלנים?

בסקירה המקרו כלכלית השבועית של כלכלני הראל ביטוח ופיננסים עלה כי בגוש האירו – הבנק המרכזי ייסוג מכוונתו להעלות את הריבית הקצרה עוד השנה נוכח החולשה בפעילות הכלכלית.

החולשה בנתונים הכלכליים בחודשים האחרונים, לצד הירידה המהירה בציפיות לאינפלציה הארוכות לא נעלמו מעיני הבנק המרכזי בגוש האירו, שלהערכת כלכלני הראל יעדכן בחמישי הקרוב כלפי מטה את תחזיותיו. סביר שהבנק יאריך את התחייבותו להותיר את הריבית ללא שינוי לזמן ממושך יותר או יציג תמריץ אחר לכלכלה.

בארה"ב – הצמיחה בשלהי 2018 אמנם התמתנה אך היא עלתה על הציפיות. נתוני שוק הדיור ממשיכים להיחלש.

הצמיחה ברבעון האחרון של 2018 התמתנה ל-2.6 אחוזים בשיעור שנתי, הנתון היה טוב מההערכות המוקדמות, עם המשך התרחבות נאה בצריכה הפרטית בהשקעות בנכסים קבועים. לעומת זאת, ההשקעות בבניה למגורים ירדו זה הרבעון הרביעי ברציפות וקצב עליית מחירי הבתים  ממשיך להתמתן.

בישראל

האינדיקטורים הראשוניים מאוד לצריכה הפרטית ברבעון הראשון היום חיוביים. האינדיקאטורים משוק הדיור בחודשים האחרונים המצביעים על מגמת עלייה בפעילות, במיוחד בקרב רוכשי דירה ראשונה עם עלייה של 12 אחוזים סך המשכנתאות בהשוואה לינואר אשתקד. סך הביצועים של המשכנתאות עם שיעור מימון (LTV) של מעל ל-60 אחוזים ממשיך לעלות.

ע"פ בנק ישראל התמסורת בין הדולר-שקל למדד המחירים לצרכן עלתה בשנתיים האחרונות. השקל התחזק מתחילת השנה בקרוב ל-4 אחוזים מול הדולר והמשך ייסוף של השקל עלול לעכב את עליית האינפלציה לכיוון מרכז היעד. לכן, במידה והייסוף יימשך ייתכן שבנק ישראל יחזור להתערב בשוק המט"ח.

הפעילות בענף התעשייה בעולם קרובה לקיפאון – אך במידה וייחתם בקרוב הסכם בין ארה"ב לסין והיציאה של בריטניה מהאיחוד תידחה המומנטום השלילי יכול להתהפך.

מדד מנהלי הרכש הגלובלי לענף התעשייה ירד קלות בפברואר, כך המדד קרוב לרמתו הנמוכה ביותר מזה כ‑3 שנים, נתון שמצביע על קיפאון בענף. צמיחה מתונה יותר בארה"ב לצד ההתכווצות בגוש האירו וביפן קוזזו חלקית עם השיפור בסין. חלק מהסיבה להאטה נעוץ באי-הוודאות בנושא הסחר בין ארה"ב לסין והחששות מ-Brexit ללא הסכם. אך העלייה בסיכוי גם להסכם בין ארה"ב לסין וגם לדחייה של יציאת בריטניה מהאיחוד, יכולים להעלות משמעותית את הסנטימנט בענף.

הממשל בסין מוריד את יעד הצמיחה וגם את המע"מ. סנטימנט החברות בסין בפברואר היה מעורב עם שיפור בתעשייה אך חולשה בשירותים. הממשל הודיע על הורדת יעד הצמיחה הרשמי ל-6 עד 6.5 אחוזים ובמקביל הפחית את שיעור המע"מ כדי לוודא שהיעד יושג. התמריצים תומכים במיוחד בענפי התעשייה במדינה.

בישראל, הממצאים הראשוניים מאוד לצריכה הפרטית בתחילת השנה היו חיוביים. נתוני המשכנתאות מצביעים על המשך עלייה בפעילות, כאשר שיעור המימון של הלווים ממשיך לעלות. הציפיות לאינפלציה המשיכו לעלות בהשפעת העלייה המקבילה בציפיות בעולם. להערכת בנק ישראל התמסורת בין שע"ח למחירים עלתה בשנתיים האחרונות.

בארה"ב, הצמיחה ברבעון האחרון של 2018 התמתנה אך עלתה על הציפיות. ההשבתה הממשלתית לצד החולשה המשמעותית בסחר העולמי יפגעו בצמיחה ברבעון הראשון. ההשקעות בבניה למגורים המשיכו לרדת וקצב עליית מחירי הבתים ממשיך להתמתן.

עוד בעולם, כלכלני הראל מציינים כי אינפלציית הליבה בגוש האירו ירדה. להערכת כלכלני הראל, גברו הסיכויים שבחמישי הקרוב הבנק המרכזי יאריך את התחייבותו להותיר את הריבית ללא שינוי לזמן ממושך יותר. הסנטימנט המצרפי של חברות התעשייה בעולם ירד לשפל של כ-3 שנים בפברואר, ובנוסף, הממשלה בסין הפחיתה צפוי את יעד הצמיחה הרשמי והורידה במקביל את שיעור המע"מ כדי לתמוך בצמיחה.

כתיבת תגובה