גם ב'זום': מינהל התכנון המשיך לפעול כמעט כרגיל

חוק ה'זום' בגופי התכנון – האם גופי התכנון שותקו, או שניצלו את הוראת השעה החוקית? • עפ"י נתוני מינהל התכנון, מאז אישור החוק לקיום דיונים במוסדות התכנון בהיוועדות חזותית התקיימו כ-110 ימי דיון במוסדות התכנון הארציים, כ-270 ימי דיון בוועדות המחוזיות לתכנון ובניה, כ-400 ימי דיון בוועדות עררן

אריה דרעי מצביע על המפות התכנוניות בשפיר | צילום: יעקב כהן, יח"צ

מינהל התכנון הציג היום (שני, 1.3.21) לוועדת הפנים של הכנסת, נתונים על פעילות מוסדות התכנון מאז אושר החוק המאפשר לקיים דיונים באמצעות היוועדות חזותית (ZOOM), זאת במסגרת בקשת שר הפנים להאריך את הוראת השעה. החוק נועד כדי להמשיך ולקיים את הליכי התכנון ורישוי הבנייה כסדרם על אף המגבלות הקיימות בנוגע להתקהלות ובד בבד לקדם את הנגשת הליכי התכנון לכלל הציבור.

ב-12.8.20 פרסם שר הפנים, אריה דרעי, את חוק הארכת תקופות וקיום דיונים בהיוועדות חזותית בענייני תכנון ובניה. החוק מגדיר בין השאר את אופן התנהלות הישיבות באמצעות היוועצות חזותית (ZOOM), כך שתתאפשר לכל אחד מהנציגים החיוניים הזדמנות הוגנת להשתתפות בדיון וכן יתקיימו תנאי שקיפות ציבורית בזמן אמת. החוק שהוגבל לשלושה חודשים, הוארך עד ל-26.2.21 יובא כאמור מחר לדיון בהארכה נוספת בוועדת הפנים של הכנסת.

עם כניסת החוק לתוקף התקיימו החל מחודש אוגוסט ועד לחודש פברואר מאות ימי דיונים:

  • כ-110 ימי דיון במוסדות התכנון הארציים.
  • כ-270 ימי דיון בוועדות מחוזיות לתכנון ובניה.
  • כ-400 תיקים וימי דיון בוועדות ערר מחוזיות לתכנון ובניה לנושא רישוי, היטלי השבחה ופיצויים.

חוק ההיוועדות החזותית אפשר לקדם ולאשר תוכניות רבות בעלות חשיבות למשק. מינהל התכנון מקדם במלוא המרץ את תוכנית התשתית הגדולה ביותר במדינת ישראל – המטרו. במסגרת הוועדה לתשתיות לאומיות מקודמות תוכניות לשלושה קווים באורך כולל של 150 ק"מ וכ-109 תחנות ב-24 רשויות מקומיות. ארבע התוכניות של המטרו מצויות בהליכי תכנון מתקדמים, ועברו להערות הוועדות המחוזיות ולהשגות הציבור. בנוסף מקודמת תוכנית המתאר הארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב (תמ"א 70), שתחולל מהפכה אורבנית לאורך התוואי של המטרו ובסביבת התחנות, באמצעות הגדלת זכויות הבניה ושדרוג המרחב הציבורי בדגש על הולך הרגל.

כמו כן, קודמו פרויקטים סביבתיים חשובים ובהם קידום מסמך מדיניות לניהול מי נגר; עבודה מאומצת לשם הקמתם של מתקנים פוטו וולטאים בדו שימוש, תוך ניצול ראוי ומיטבי של הקרקע ולא על שטחים פתוחים; פרסום מדריך ארצי לצל במרחב הבנוי ועוד. בנוסף קודמו תוכניות לגנים לאומיים ושמורות טבע- שמורת טבע "אחו בנימינה"; גן לאומי חוף השרון; וגן לאומי "גבעות דרומיות" במודיעין.

שר הפנים, אריה דרעי: "משבר הקורונה הביא עמו אתגרים בתחומים רבים. אחד האתגרים הוא התכנסות של מספר גדול של אנשים, כפי שהיה מקובל בדיונים של מוסדות התכנון. בשל החשיבות בהמשך פעילות מוסדות התכנון גם בתקופה מאתגרת זו, קידמתי חוק המאפשר את המשך הדיונים באמצעות היוועדות חזותית. בזכות השימוש בהיוועדות החזותית, תושבים רבים לקחו חלק בדיונים, מבלי הצורך בהגעה פיזית. אי קידום החוק יביא לשיתוק תהליכי התכנון והבניה".

כתיבת תגובה