נהגי הסעות התלמידים ימשיכו לנסוע ללא פיקוח?

'הקופסה הירוקה' שהיתה אמורה לנטר את נהיגת נהגי הסעות התלמידים עדיין לא הוטמעה כחובה ● ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "במשרד התחבורה חייבים לדרוש בכל מכרז להסעות תלמידים את המערכת כתנאי בסיסי. אסור לנו לחכות לעוד ילדים הרוגים ופצועים ורק אז להתעורר"

הקופסה הירוקה תציל חיי ילדים | צילום: Ralf Gosch, שאטרסטוק

כבר לפני למעלה מעשור הוגשה הצעת חוק שמטרתה לחייב התקנת 'מלווה נהג' אלקטרוני – קופסה ירוקה, בהסעות תלמידים. מטרת החוק היא למתן את התנהגותו של נהג המסיע ילדים, ולעצב אצלו דפוסי נהיגה אחראיים. הצעת החוק ביקשה לקבוע מכשיר שיאפשר מעקב אחרי התנהגות חריגה של הנהג בהסעה או ביצוע עבירת תנועה, אשר יש בהם לסכן חיי אדם.

כעשור לאחר הצעת החוק, מאחר ולא נעשה דבר בכדי לקדם אותו, הוגשה הצעת חוק דומה נוספת לפני כשנתיים על ידי ח"כ עליזה לביא ממפלגת "יש עתיד". בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי אין היום מעקב אחר נהיגת הנהגים ברכבי הסעות התלמידים למרות שהוכח כי נהגים המסיעים תלמידים ברכבי הסעה לא תמיד זהירים ואף מבצעים עבירות תנועה.

גם הצעת החוק הזו טרם אושרה ולכן כיום לא מתבצע מעקב אחר פעולות הנהג שיכול היה לשפר משמעותית את ביטחון הילדים בהסעות.

מנתונים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה, כי נכון לשנת 2017, בישראל משתמשים בהסעות התלמידים כרבע מיליון תלמידים, ביניהם למעלה מ- 220 אלף תלמידים שלומדים בחינוך רגיל וכ- 50 אלף תלמידים שמגיעים בהסעות של החינוך המיוחד.

ב-20 בדצמבר 2017, פנה ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אל שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כץ בדרישה להשלים את החקיקה שתחייב הימצאות מערכות ניטור אופי נהיגת הנהג בכלי רכב כבדים. "מערכות ניטור נהיגה הינן כלי מוכח ואפקטיבי לשיפור הנהיגה ולקידום נהיגה בטיחותית בקרב כלל הנהגים ובקרב נהגים צעירים ונהגי רכב כבד וציבורי בפרט", כותב קיטה לשר לבטיחות בדרכים ומוסיף, "עמותת אור ירוק מקדמת את הטמעת "הקופסה הירוקה" (מערכת לניטור אופי נהיגת הנהג) בקרב הקהלים הללו מתחילת דרכה מתוך הכרה והבנה של התרומה המשמעותית של מערכת זו למאבק בתאונות הדרכים".

קיטה דורש במכתבו מהשר להשלים את החקיקה הבטיחותית. "בשנת 2014 הגיש שר התחבורה והבטיחות בדרכים תיקון לתקנות התעבורה הקובע כי לא יירשם ולא יחודש רישיונו של רכב מסוג: אוטובוס, למעט אוטובוס זעיר פרטי, רכב מסחרי שמשקלו הכולל המותר עולה על 5,000 ק"ג, רכב מסחרי שניתן עליו היתר להובלת חומרים מסוכנים. תקנה זו יכלה להוות צעד משמעותי בהגברת הבטיחות בדרכים ויש בה משום תרומה משמעותית לשיפור תרבות הנהיגה. בפועל יוזמה מבורכת זו לא הושלמה ומשרד התחבורה לא הביא לסיום החקיקה הנדרשת".

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הסעות התלמידים חייבות להיות מקום בטוח ומוגן כפי שמקובל במדינות המתקדמות בעולם. הפתרון להגנה על היקרים לנו מצוי בהתקנה של מערכות בטיחות אשר יוכלו לפקח אודות אופי הנהיגה, להתריע בפני הממונים על נהיגה מסוכנת ולייצר אצל הנהג אופי נהיגה בטיחותי ורגוע. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לדרוש בכל מכרז להסעות תלמידים כתנאי בסיסי הימצאות מערכת לניטור הנהיגה שהוכחה כאביזר מציל חיים.  אסור לנו לחכות לעוד ילדים הרוגים ופצועים ורק אז להתעורר".

כתיבת תגובה