גם 'אור ירוק' נגד הפרטת מבחני הנהיגה: "פגיעה בבטיחות"

עמותת 'אור ירוק', שמשמשת כגורם משמעותי במלחמה בקטל בכבישים, מתריעה בפני בית המשפט על הסכנות שבהפרטת הטסטים: "בחינת כישורי נהיגה הולמים טרם מתן רישיון נהיגה הינה מתפקידי הליבה של המדינה – ובאחריותה

יקבלו אור ירוק? תמונה: שאטרסטוק

בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, ידונו היום בצעדים הארגוניים שבהם נוקטים כל בוחני הנהיגה בארץ, מאז פרסום המכרז הממשלתי להפרטת מבחני הנהיגה והפיכת הבוחנים לעובדי קבלן. משרד התחבורה עתר נגדם וקרא להוציא צו להפסקת העיצומים. הדיון היה אמור להתקיים ביום חמישי האחרון, אך נדחה בשל אי-הגעת נציגת ההסתדרות.

אמש קיבלו השובתים חיזוק בלתי צפוי מעמותת 'אור ירוק'. שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה, שיגר מכתב לנשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, אייל אברהמי, בו כתב כי "שינוי דרמטי שכזה, שיש עמו חשש לפגיעה בכשירות הנהגים המקבלים רישיון נהיגה, מצריך דיון מקצועי וציבורי רחב. הפרטת אחריות זו והעברתה לידי ידיים פרטיות, יכולה לפגוע ברמת הכשירות של הנהגים בשל הוספת תמריצים ושיקולים כלכליים".

אבואב ציין בפנייתו, כי 'אור ירוק' מבקשת להביע בפני אברהמי את החשש מהמהלך של משרד התחבורה בשל הפגיעה האפשרית בנושא הבטיחות, ולהציג לבית המשפט את ההשלכות החמורות של שינוי כזה וכן את האפשרויות לפתרון הבעיה, כמו: "מתן תקנים נוספים בהתאם לכמות המבחנים שעלתה".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בצאת השבת כי: "משרד התחבורה מוביל מהלך גרוע שעלול לפגוע בבטיחות ותורם להרחבת תופעת עובדי הקבלן. העברת אחריות המדינה להוצאת רישיונות נהיגה, לידי ידיים פרטיות שכל מטרתן היא רווח כספי, היא צעד שגוי. ישנם פתרונות חלופיים לכשלים שיצר משרד התחבורה וכולנו חייבים לעצור את מדיניות ההפרטה ואת העברתם של הבוחנים למעמד של עובדי קבלן".

מלבד שמואל אבואב ועמותת 'אור ירוק', מאז תחילת המאבק של ההסתדרות ובוחני הנהיגה בכוונת משרד התחבורה להפריט את השירות, התייצבו לצדם אנשי מקצוע רבים, בהם פרופסור ירון זליכה שאמר כי:  "הפרטת מבחני הנהיגה היא תקדים מסוכן להפרטת סמכויות הריבון", ופרופסור יצחק גל-נור,  לשעבר נציב שירות המדינה וכיום ראש פרויקט "אחריות המדינה וגבולות ההפרטה" במרכז לצדק חברתי ודמוקרטיה, ע"ש יעקב חזן, שהזהיר:  "איכות הנהיגה במדינה היא עניין של פיקוח נפש, ואסור למדינה להתנער מאחריותה לכך".

ובתוך כך, יושב-ראש ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ דודי אמסלם מהליכוד פרסם מכתב שבו קרא למשרד התחבורה "להחזיר לבוחני הנהיגה  20 תקנים שגרעו מהם ויאפשרו את חזרתם לעבודה – במקום צווי מניעה". לטענתו, "מורי הנהיגה בקריסה כלכלית, התלמידים מסתמכים על כך שהם רואים באופק את מבחן הנהיגה. אך אם אין מבחן, למה שילמדו?"

אמסלם אף הגיש הצעת חוק למניעת ההפרטה של מבחני הנהיגה והציע להקים "רשות ציבורית" שתטפל בנושא. "מתן רישיונות נהיגה בצורה שקולה וזהירה מהווה אינטרס ציבורי ממעלה ראשונה. העברת סמכות לידיים פרטיות עלולה לערב שיקולים שאינם קשורים רק בהערכת כושר הנהיגה של הנבחנים. כשמדינת ישראל רוצה להעלים גוף כזה או אחר, היא קודם מכפישה אותו, מספרת לציבור שהוא לא יעיל, פוגעת בו ומפריטה אותו בדיוק כמו במקרה הנוכחי. גורעים מבוחני הנהיגה 20 תקנים ומאשימים אותם שהם לא יעילים. השביתה הממושכת פוגעת גם במורי הנהיגה שנמצאים בקריסה כלכלית. התלמידים מסתמכים על כך שהם רואים באופק את מבחן הנהיגה. אך אם אין מבחן, למה שילמדו?".

כתיבת תגובה