גפני לרשות המיסים: שנו את שיטת שווי השימוש או שנפנה לחקיקה

למרות דרישת הוועדה לא קידמה הרשות פתרונות לעניין זקיפת שווי השימוש הגבוה בישראל משמעותית מהממוצע במדינות ה-OECD, במסגרתו מוטל המס גם על אנשי מקצוע שאינם עושים כל שימוש אישי ברכב והתחשיב מבוצע לפי שווי של רכב חדש גם אם הוא ישן.

שווי שימוש ברכבי עבודה | אילוסטרציה, shutterstock

ועדת הכספים קיימה היום (ד') דיון המשך לעניין שיטת חישוב שווי השימוש לרכבים המשמשים לצרכי עבודה. במהלך הדיון עלה כי לא קודמו פתרונות מצד רשות המיסים והאוצר לעניין הבעיות הרבות שמעלה שיטת המיסוי בישראל, הגבוה משמעותית ממוצע המיסוי במדינות ה-oecd ומכלילה אף רכבים המשמשים אך ורק לצרכי עבודה.

במסגרת הדיון דרשו חברי הוועדה מרשות המיסים תשובות לעניין שינוי המצב במסגרתו עובדים שכירים ועצמאיים שהרכב הצמוד משמש אותם לצורך ביצוע עבודתם, נתפס כהטבה המחייבת תשלום מס, כך דרשו חברי הכנסת לשנות את שיטת חישוב שווי המס, כך שיילקחו בחשבון מספר עניינם, בניהם: שנת הייצור של הרכב בניגוד למצב היום בו גם לעניין רכבים ישנים שווי המס מחושב כרכבים חדשים, הפרדה בין רכבים שכל שימושם הוא לצרכי עבודה כגון רכבים של חשמלאים שמלאים בכבלים באופן קבוע ולא ניתן כלל לעשות בהם שימוש אישי, כאשר לעניין זה סברו הח"כים כי אין כלל מדובר בהטבה המצריכה חיוב במס, וכן הורדת מס שווי המיסוי והשוואתו למס הממוצע במדינות ה-oecd העומד על 1.81% תחת 2.48% בישראל כיום.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר כי בעקבות פניות רבות אלינו בעניין הזה אנחנו חיים בתחושה ששווי השימוש ברכבים הוא מסחטה לכסף, השיטה בעצם נועדה להביא כסף לקופת האוצר ללא הצדקה. יש רכבים ישנים שמשלמים כמו חדשים, יש רכבים שברור לגמרי שהם לצרכי עבודה ולא לשימוש פרטי כמו אצל אינסטלטור וחשמלאי, שמחייבים אותם בחיוב רב.

ח"כ עודד פורר שהגיש הצעת חוק בנושא תקף את רשות המיסים ואמר "יש פה נושא שהמדינה מכניסה את היד לכיס וגובה 2 מיליארד ₪ מאנשים שלא כדין, מדובר בגניבה של 2 מיליארד. שאדם משלם מס על רכב עבודה כאילו הוא רכב פרטי זה לא מס אמת, שמישהו משלם על רכב בן 10 שנים מס כאילו הוא חדש זה כאילו המדינה לוקחת ממנו כסף סתם, יש פה עוול מתמשך, מדינת ישראל התמכרה למיסוי על רכבים. יש 3 נושאים שיש לתקן ועליהם הצעת חוק שהגשנו מדברת: יצירת פחת על רכבים ישנים, לא יכול להיות שעובד שאני נותן לו רכב בן 10 שנים ישלם שווי שימוש יותר מעלות הרכב, דבר שני לא יכול להיות שרכב שמשמש כל כולו לעבודה ישלם עליו כמו על רכב פרטי והשלישי שהממוצע   שקבעו לשווי השימוש גבוה משמעותית לעומת מה שאנחנו מכירים במדינות אחרות".

יוסף חדד, יו"ר העמותה לשווי שימוש ברכב שהשתתף בדיון סיפר כי הוא קבלן ומעסיק עובדים עם רכבי עבודה צמודים "לגבי רכב ברלינגו ישן שעולה 6,000 ₪ וההוצאות השנתיות שלו לא מגיעות ל15 אלף, איך רשות המיסים גובה ממני מס וירטואלי של 30 אלף ₪?! למה יומן רכב שאפשר ללחוץ פרטי וציבורי לפי נסיעה לא מקובל על רשות המיסים?! למה בתחומים אחרים זה מקובל? אנחנו רוצים להרוויח את הפת לחם שלנו ולהגיד תודה לבורא, זה גזל מה שנעשה לנו".

במסגרת הדיון עלה כי גם הסכמה שהושגה בדיון הקודם לפני חודשים ארוכים לעניין רכבים רק עם מושבים מקדימה, לעניינם אין ספק כי מדובר ברכבי עבודה, לא קודמה. חוות דעת שהוצגה בדיון הצביעה על כך שהחזקת רכב פרטי בישראל בממוצע זולה יותר משווי הזקיפה הזול ביותר. ברשות המיסים ציינו כי למרות חישובים שונים שנעשו לא נמצאה נוסחה שונה עד כה וכי הממוצעים לעניין קיטלוג כלי רכב לצרכים שונים לא צפויים להיות שונים משמעותית מהאחוז הקבוע היום בחוק.

על מנת למנוע מריחה של הנושא קבעה הוועדה דיון המשך בשבוע הבא, במסגרתו ידרשו הגורמים המוסמכים לתת מענה לסוגיות השונות. נוכח אי קידום הנושא למרות מספר דיונים שקיימה הוועדה בנושא, קבע יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני דיון לשבוע הבא וציין כי בהעדר דיאלוג מצד רשות המיסים תקדם הוועדה הצעת חוק לשינוי פני הדברים.

"או שנגיע להסכמה או שנלך לחקיקה" אמר יו"ר הוועדה וסיכם את הדיון "הלחץ מהציבור וגם מנבחרי הציבור מאוד גדול, ילא נוכל להישאר עם זה ולא נרפה מהעניין למרות שאני מרגיש שרשות המיסים לא רוצה לעשות בשום פנים ואופן תיקון אמיתי".

 

כתיבת תגובה