'דואר ישראל' יפסיק ליהנות מפטור מיסוי על יבוא

בג"צ הורה למנהל המכס להסיר את העדפת חברת 'דואר ישראל' ביבוא – בעקבות עתירת ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ואיגוד לשכות המסחר נגד ההעדפה הפסולה, לטענתם, שמקבלת 'דואר ישראל' • ההוראה תיכנס לתוקף לא יאוחר מיום 15.2.20 • ומי הגיש תביעה ייצוגית נגד הדואר?

מיון דואר | צילום אילוסטרציה: פלאש 90

כאילו לא די לה בצרותיה מול אמזון והחבילות הנעלמות – בפסק דין שניתן אתמול (ב) חייב בית המשפט העליון את מנהל המכס להחיל את הדין הנוגע לפיקוח על היבוא גם על פעילותה של חברת דואר ישראל.

זאת, בעקבות עתירה לבג"צ שהגישו ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ואיגוד לשכות המסחר, באמצעות עורכי הדין שמואל גרוסמן ורועי גלעד, בעניין ההעדפה הפסולה של חברת הדואר.

על פי הנטען בעתירה, מנהל המכס פוטר את חברת דואר ישראל מכל הדרישות המוטלות על כל העוסקים ביבוא, לרבות  תשלום מסי היבוא ודרישות שעניינן בטיחות השימוש בטובין. בעוד שמדינת ישראל, באמצעות מנהל המכס, אוכפת על כל העוסקים ביבוא את הדרישות החוקיות שעניינן להבטיח את בטיחות השימוש בטובין המיובאים  ותשלום מסי היבוא, על פי פקודת המכס ודיני היבוא, היא פוטרת את חברתה דואר שבבעלותה מדרישות אלו. מדינת ישראל, באמצעות מנהל המכס מאפשרת לחברת הדואר שבבעלות המדינה "מסלול ירוק", בלתי חוקי, ביבוא, הפוטר אותה מכל דרישה או בדיקה ממשיים, הנדרשים ונאכפים על כל העוסקים ביבוא שאינם חברת הדואר.

ארגון סוכני המכס ולשכת המסחר דרשו בעתירה כי בית המשפט העליון יורה למדינה להפסיק את העדפתה הפסולה של חברת הדואר ולהחיל ולאכוף גם עליה את קיום הדרישות החוקיות ביבוא, על פי פקודת המכס ודיני היבוא, כפי שהן מוחלות ונאכפות על כל העוסקים ביבוא.

בדיון שהתקיים אתמול (ב) דרש בית המשפט כי המדינה תתחייב על מועד קרוב שבו תופסק ההעדפה הפסולה ומנהל המכס יפעל באופן שוויוני כלפי כל העוסקים ביבוא, לרבות חברת הדואר.

ב"כ המדינה וחברת הדואר טענו תחילה כי אין באפשרותם להתחייב למועד מוגדר, כאמור, אך שופטי בית המשפט העליון לא הסכימו להצהרה כללית שאיננה תחומה בזמן. הדיון הופסק על מנת לאפשר לב"כ המדינה וחב'  דואר ישראל לבדוק את הדברים  ולחזור עם התחייבות למועד מוגדר ומחייב, להסדרה כוללת של היבוא על ידי חברת דואר ישראל והפסקת ההעדפה הפסולה.

עם תום ההפסקה, הצהירו והתחייבו ב"כ מנהל המכס וחברת דואר ישראל כי המועד שהם מתחייבים עליו הוא ה-15.2.20, בעוד כחודש וחצי.

על יסוד התחייבותם שנרשמה בפני בית המשפט העליון, הסכימו העותרים למשוך את עתירתם תוך שמירת כל הזכויות, בהתאם ליישום המלא של התחייבות המדינה, כאמור.

תביעת ענק

ביום ראשון האחרון הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 50.6 מיליון שקל נגד דואר ישראל בטענה כי זו מתעדפת את 'אמזון' על פני שאר לקוחותיה, תוך הפרת חוזה. נזכיר, כי בעבר לשכת המסחר פנתה לרשות התחרות כדי שזו תעצור את דואר ישראל מחתימה על הסכם 'אמזון', דבר שלא צלח.

את התביעה הגיש בעל עסק למכירות פומביות באינטרנט, שמשתמש באורח קבע בשירותי דואר ישראל, ולפי טענתו, כתוצאה מהתעדוף, נמצאות ברשותו חבילות של מאות לקוחות – החל מאוקטובר 2019 – שלא נשלחו ע"י הדואר.

"התובע החל לעקוב אחר כל חבילה וזיהה כי הנתבעת (הדואר) אכן לא עמדה בהתחייבויותיה לגבי מועדי השליחויות. הוא פנה לסניף הדואר בחדרה וביקש לדעת מדוע חל עיכוב במסירת השליחויות. מנהלת סניף חדרה הבהירה לו – 'אני מצטערת, אנחנו בקריסה'", נכתב בכתב התביעה.

הלקוח – התובע – "רכש מארז שירות ב-514 שקל, הקרוי שליחות 10, למשלוח תוך שני ימי עסקים. מחיר שליחות כזאת יקר משמעותית ממחיר השילוח הרגיל שהוא משלם (שובר לשליחות מהירה תוך 24 שעות, במסגרת המינוי). למרות זאת, הבעיה לא נפתרה אלא אף החמירה: שליחויות לא הגיעו מעולם או איחרו מאוד", כך דיווחה מירב קריסטל ב-YNET.

עוד נכתב בכתב התביעה כי "הנתבעת (הדואר) ידעה שלא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, וזאת בשל האסטרטגיה לתעדף את חברת אמזון על פני שאר לקוחותיה, ולמרות זאת בחרה להמשיך ולהכשיל את התובע והמשיכה למכור לו שוברים".

לדברי הלקוח-התובע, "הוא פנה לדואר עשרות פעמים בתלונות, אך הבעיה לא נפתרה. לטענתו נאמר לו כי ב-25 בדצמבר אף קיבלו סניפי הדואר הוראה להפסיק למכור את "שירות שליחויות 10" בסניפים. הוא למד מפרסומים בתקשורת שכל הבלאגן נוצר בשל תיעדוף שדואר ישראל מעניק למשלוחים שמגיעים מאמזון", כתבה קריסטל.

לטענת הלקוח, נגרם לו נזק בגובה 211 שקל  – מחיר כל שליחות. להערכת התובע, הוא מייצג לקוחות רבים של הדואר, שהעריך בכ-100 אלף איש, ובהנחה שכל לקוח רכש בממוצע כ-2.4 שליחויות – הנזק של כל אחד מהלקוחות יהיה 506.4 שקלים.

מדואר ישראל נמסר בתגובה לפרסום בכלי התקשורת: "התביעה טרם התקבלה במשרדנו. לכשתגיע, נבחן אותה ונשיב במסגרת ההליך בבית המשפט".

כתיבת תגובה