דו"ח ה-OECD || "כלכלת ישראל נכנסה למשבר במצב טוב"

בסימן עשור להצטרפות ישראל לOECD: הדו"ח הדו-שנתי הוצג היום להנהלת האוצר ולבכירי המערכת הכלכלית של ישראל על ידי מומחי ה-OECD. הדו"ח, הכולל התייחסות לכלכלה הישראלית תחת משבר הקורונה, מציין את המצב הטוב יחסית של הכלכלה טרום המשבר ותומך בהמשך מדיניות תקציבית תומכת עד להתאוששות כלכלית כמו גם בקידום רפורמות ושינויים מבניים לאחר מכן

משרד האוצר ואגף החשכ"ל | צילום:Yoav Ari Dudkevitch, פלאש 90

במפגש ZOOM שהתקיים היום בין בכירי ה-OECD בראשות הכלכלנית הראשית של הארגון, ד"ר לורנס בון, לבין ראשי ההנהלה הכלכלית של ישראל, בנוכחות הנהלת בנק ישראל, המועצה הלאומית לכלכלה, משרד ראש הממשלה, הנהלת האוצר וגורמים רבים אחרים, הוצג הדו"ח הדו-שנתי המקיף על כלכלת ישראל. הדו"ח , הכולל פרק מאקרו ושני פרקים ייעודים בנושאי מסים ושלטון מקומי, מכיל מספר רב של המלצות אפשריות לקידום רפורמות ושינויים מבניים, במקביל להתייחסות נרחבת לאתגרים הכלכליים הנוכחיים.  

הדו"ח, שנכתב על ידי מומחי ה-OECD בתום עבודה מאומצת שכללה שני סיורים בארץ טרום המשבר ומפגשי עבודה רבים במהלכו, הוצג במהלך הדיון תוך התייחסות למשבר העולמי הנוכחי ולהמלצות מדיניות עדכניות כתוצאה ממנו. 

כותבי הדו"ח מתייחסים בהרחבה לכך שהכלכלה הישראלית נכנסה במצב טוב יחסית למשבר ומציין כי משבר הקורונה פגע בכלכלה הישראלית כפי שגם פגע במרבית המדינות המפותחות העולם. כותבי הדו"ח תומכים בהמשך המדיניות הפיסקאלית המרחיבה הקיימת וממליצים לממשלה להמשיך ולתמוך בכלכלה באופן ממוקד עד להתאוששות הכלכלית. 

כותבי הדו"ח מציינים לטובה את המהירות ועוצמת התגובה של המדיניות המונטרית שיושמה במהלך משבר הקורונה, בכך שסיפקה נזילות והבטיחה תפקוד מסודר של השווקים הפיננסיים. כמו כן, מציינים כותבי הדו"ח את הצורך לפעול לצמצום פערים ושיפור הפרודוקטיביות של העובדים, לשם מיצוי פוטנציאל הצמיחה ושיפור רמת החיים של כלל תושבי ישראל.  

שר האוצר, ישראל כ"ץ: "אני מברך את שיתוף הפעולה עם הארגון ואת האמירה הברורה של הארגון כי נכון בעת זאת, להמשיך לקדם את המדיניות הכלכלית התומכת ועל כך שישראל נכנסה למשבר הקורונה במצב טוב. זהו דו"ח משמעותי שנעשה בעיקר ע"י עבודת צוות ושיתוף פעולה פורה בין ארגון ה-OECD למשרדי הממשלה בישראל ואבחן את המלצות הארגון לקידום רפורמות ושינויים מבניים כחלק מהתכניות הכלכליות העתידיות". 

המזכיר הכללי של הOECD, אנחל גוריה: "ציון חגיגות 10 שנים להצטרפותה של ישראל לארגון OECD אותו אנו מציינים בשנה זו נפגע ,למרבה הצער, על רקע התפרצות מגפת הקורונה. העשור החולף עמד בסימן מימוש שיתוף הפעולה הפורה בין ישראל ל-OECD. ישראל למדה מקרוב הפרקטיקות הטובות ביותר ואימצה תקני מצוינות של מדינות החברות בארגון, שסייעו לה בביצוע התקדמות מדהימה בהגברת התעסוקה והעלאת רמת החיים. בעוד ישראל, בדומה למדינות העולם, מתמודדת עם המגפה, ארגון ה-OECD ימשיך להציע את כל התמיכה שאנו יכולים באמצעות פרסום מחקרים, קיום דיאלוג וגיבוש המלצות מבוססות נתונים לגבי מדיניות כלכלית-חברתית שאנחנו מקווים יעזרו לישראל לחזור לדרך של צמיחה ירוקה, מכלילה ובת קיימא".

הכלכלנית הראשית של הOECD, לורנס בון: "משבר הקורונה העולמי פגע בדיוק כאשר כלכלת ישראל תפקדה היטב. בעשר השנים שחלפו מאז הצטרפותה ל-OECD, צמצמה ישראל את אחוז האבטלה, העלתה את רמת החיים והפחיתה את יחס החוב הציבורי. ישראל צריכה להמשיך במאמציה להגן על אנשים וחברות, להחיות את הצמיחה ולמנוע מהמשבר להחמיר אתגרים מרכזיים כמו אי-שוויון גבוה ופערים בפריון בין תעשיות טכנולוגיה עילית לתעשיות מסורתיות".

כתיבת תגובה