דירוג האשראי של מדינת ישראל אושרר ברמה של A+

חברת הדירוג Fitch אישררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ והותירה את התחזית על "יציבה" • כחלון: מעיד על האמון הרב של המערכת בהצלחת מדינת ישראל להתגבר על המשבר • מה צפי האבטלה לסוף שנת 2020? והאם לכך שישראל מתנהלת ללא תקציב מאפריל 2019 יהיו השלכות?

החשב הכללי רוני חזקיהו | צילום: דוברות האוצר

חברת דירוג האשראי הבינלאומית Fitch אישררה היום את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של A+ עם תחזית יציבה. על פי החברה, דירוג האשראי של ישראל מאזן בין חשבונות חיצוניים חזקים, כלכלה מגוונת בעלת ערך מוסף גבוה וחוסן מוסדי, לבין יחס חוב ממשלתי לתוצר שעודנו גבוה ביחס למדינות הייחוס וסיכונים פוליטיים וביטחוניים מתמשכים.

שר האוצר, משה כחלון: "אשרור דירוג האשראי של ישראל מעיד על האמון הרב של המערכת הכלכלית העולמית כי מדינת ישראל תצלח את המשבר העולמי בעקבות נגיף הקורונה.  מדובר במהלך שנותן תקווה לאזרחי ישראל כי המשק הישראלי ישוב לאיתנותו הכלכלית כפי שהיה ערב המשבר"

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "אשרור הדירוג בתקופה של משבר עולמי חסר תקדים מלמד על אמון החברה בכלכלת ישראל ומדגיש את החשיבות בשמירה על משמעת פיסקלית בעודנו מתמודדים עם השלכות הקורונה בישראל".

האנליסטים צופים כי הצעדים שנועדו להתמודד עם מגפת הקורונה העולמית יביאו לקיטון של 5.6% בתוצר הריאלי של כלכלת ישראל בשנת 2020. עם זאת, בשנת 2021 הצמיחה תעמוד על 5% במצב של נורמליזציה של המשבר הבריאותי בישראל ובעולם, אך מוסיפים כי קיימים סיכונים מהותיים לאור אי הוודאות סביב היקף ומשך התפרצות הנגיף. כמו כן הם צופים כי לאחר שנת 2021 הצמיחה בישראל תעמוד על 3% בממוצע וצופים כי  שיעור האבטלה יוותר על 10% בסוף שנת 2020.

בהודעת החברה צוין כי המצב הפיסקלי של ישראל עודנו מהווה נקודת חולשה ביחס למדינות המדורגות 'A'. בהתאם לתחזיות, גירעון הממשלה יעלה על 10% מהתוצר בשנת 2020, כאשר יחס חוב-תוצר יגדל ויעמוד על 77% לעומת 60% בסוף השנה הקודמת, הרבה מעל הנתון החציוני של המדינות המדורגות 'A' שעומד על 56%. יחד עם זאת נכתב כי ישראל התמידה בהורדת נטל החוב, אך המשמעת הפיסקלית התרופפה בשנים האחרונות ומטילה ספק ביכולת ובנכונות הרשויות להתמודד כראוי עם המגמה של העלייה בחוב.

על פי ההודעה, חלקו של החוב החיצוני הינו נמוך (8% מהתוצר), ומדינת ישראל נהנית מגמישות מימונית גבוהה. למדינה שוק מקומי עמוק ונזיל הנתמך על-ידי תכנית רכישות האג"ח של בנק ישראל בסך 50 מיליארד ש"ח, גישה טובה לשווקי ההון הבינלאומיים, תכנית פעילה של מכירת אגרות חוב ליהודי התפוצות וכן תכנית ערבויות ממשלת ארה"ב במקרה של זעזוע בשווקים.

החברה מציינת כי החשבונות החיצוניים של ישראל נותרו חזקים. לישראל עודף בחשבון השוטף בכל שנה מאז 2003, והציפייה היא שהעודף בחשבון השוטף ימשיך ב-2020-2021. החולשה במאזן הסחר מאוזנת אל מול הצמיחה הגבוהה של ייצוא השירותים. רזרבות מטבע החוץ הגיעו לרמה של 126 מיליארד דולר במרץ 2020. פיץ' טוענת כי מעמדה של ישראל כמלווה נטו בשנת 2019 ירדה מעט ל 44% מהתוצר, אך נותרה ברמה גבוהה משמעותית מהרמה החציונית של מדינות המדורגות 'A' ואף 'AA'.

האנליסטים מציינים כי ישראל עדיין פועלת ללא תקציב רשמי בשל היעדר ממשלה ותחת מגבלת הוצאה של 1/12 בכל חודש. הקשיים המתמשכים בהרכבת ממשלה מאז הבחירות באפריל 2019 הובילו לדחיית כל צעד פיסקלי. עם זאת, למרות היעדר ממשלה, הכנסת הצביעה על גידול של 50 מיליארד שקל בתקציב כדי לממן צעדים ספציפיים שפורסמו על ידי הממשלה, בנוסף ל- 40 מיליארד שקל תוספת לגירעון מעל זה שתוכנן תחת התקציב ההמשכי ומגבלת 1/12. בהתאם החברה צופה כי הגירעון יוותר גבוה בשנת 2021 ויעמוד על 4.5% מהתוצר. בהודעה מציינת החברה כי בהסכם הקואליציוני נקבע כי תקציב לשנים 2020 ו- 2021 יועבר בתוך שלושה חודשים, מה שאמור להצביע על סדרי העדיפויות התקציביים של הממשלה לאחר משבר הבריאות, אם כי הקואליציה נראית שבירה.

בנוסף, צופים האנליסטים של Fitch כי דירוג האשראי של ישראל ימשיך להיות מוגבל על-ידי סיכונים פוליטיים וביטחוניים, אולם פרופיל הדירוג שלה הוכיח חסינות אל מול עימותים תקופתיים וזעזועים פוליטיים. נכון לעכשיו המתיחות האזורית נראית שקטה לאור משבר הבריאות העולמי אך ככל הנראה תתפרץ מחדש. לטענתם, חוסר היציבות בסוריה וסיכונים גיאו-פוליטיים נוספים שבמרכזם איראן, ממשיכים להוות סיכונים לישראל. פיץ' מניחה כי לא תהיה פריצת דרך כלשהי בתהליך השלום.

על פי החברה, המוסדות ומערכת החינוך המפותחים של ישראל, למרות פערים באיכות בין קבוצות דמוגרפיות, הביאו ליצירת כלכלה מפותחת ומגוונת עם מגזר היי-טק חדשני. מדד הפיתוח האנושי והתוצר לנפש הינם גבוהים מהחציון של מדינות הייחוס.

Fitch מעריכים כי התקדמות מחודשת משמעותית בהפחתת יחס החוב הממשלתי לתוצר או הקלה מתמשכת בסיכונים הפוליטיים והביטחוניים יביאו לשיפור בפרופיל הדירוג של מדינת ישראל. לעומת זאת, דירוג האשראי של המדינה עלול להיפגע במידה והתמודדות עם מגמת העלייה ביחס החוב הציבורי לתוצר תיכשל, או במצב של הרעה משמעותית בסיכון הפוליטי והביטחוני.

להלן הדירוג הנוכחי של ישראל על ידי חברות הדירוג הבינלאומיות:

מודיס'A1 חיובי
S&P-AA יציב
Fitch+A יציב

תגובה אחת ל: "דירוג האשראי של מדינת ישראל אושרר ברמה של A+"

  1. מה יש פה להגיד. כל הכבוד לשקרניהו שדאג להוריד לנו את דרוג האשראי.
    ולא מספרים שזה בגלל 2018. ממש לא בגלל הקורונה.

כתיבת תגובה