האונליין ממוטט את השוק המסורתי, עכשיו גם את 'פוקס'

אחרי שרשת האופנה 'קסטרו' ספגה ירידה במכירות, כעת גם רשת 'פוקס' מודיעה על ירידה של 16% במכירות • בתגובה ירדה מניית החברה בכששה אחוזים • האם יש פתרון למצב או שבמוקדם או במאוחר כל הרשתות יעברו למכור באונליין? • ומי, לדעת 'פוקס' האשם הנוסף בירידה?

חנות של פוקס | צילום: יח"צ
שוק הקניינות הישראלי יודע תהפוכות רבות בשנים האחרונות. החל ממותגים חדשים שצצים כהרף עין, וכלה במותגים ותיקים שעקב אי הבנה של השוק החדש נקלעים לקשיים אותם הם מגלגלים בדרך כלל על הצרכן ועל העובדים בדרגים הנמוכים בחברה.
היום (ראשון) מתפרסם כי גם קבוצת האופנה 'פוקס', חוותה תחילת שנה לא מוצלחת במיוחד, זאת לאחר שהיא פרסמה נתונים המראים ירידה של 16% במכירות ברבעון הראשון של 2019, בהשוואה לרבעון הראשון של 2018. למרות שכל ענף האופנה נמצא במשבר, עקב המעבר החד של הצרכנים לרכישות אונליין, 'פוקס' חווה כאמור ירידה של 16%, זאת לעומת 13% של ירידה במכירות בשוק האופנה כולו.
כזכור, בשבוע שעבר הודיעה רשת האופנה 'זארה' כי תתחיל למכור את מוצריה דרך הרשת בארץ ותאפשר משלוחים גם לישראל, או איסוף עצמי מחלק מהסניפים, בנוסף לכך: גם ענקית האינטרנט 'אמזון' כבר ממש בישראל. אם כי גם ללא 'אמזון' ישנם ישראלים רבים שמעדיפים לערוך את הקניות שלהם דרך הרשת.
בתגובה להודעת חברת 'פוקס', גם המניות שלה צונחות ביותר מששה אחוזים, זאת, לאחר עליה של כ-60% בשנה האחרונה, אם כי גם כעת עומד שווי המניות הכולל של קבוצת 'פוקס' על כמיליארד ורבע שקלים, מה שמשאיר אותה למעשה רשת האופנה הנסחרת הגדולה ביותר, זאת ככל הנראה בגלל הפעילות המגוונת של פוקס בישראל, שכוללת גם מותגים דוגמת, 'פוקס הום', 'אמריקן איגל' ורשתות בת נוספות.
בנוסף, ב'פוקס' הסבירו כי הירידה ברבעון הראשון של 2019 לעומת הרבעון הראשון של 2018 נובעת מחלותו של חג הפסח מאוחר יותר (עקב השנה העברית המעוברת) בלוח השנה הלועזי, כך שימי הפסח יכללו בשנה זו ברבעון השני של 2019, ולא בראשון – דבר שכמובן משפיע על התוצאה הסופית די לרעה כאשר מסתכלים על רבעון מול רבעון.
לרשת 'פוקס' יש בישראל, בסך הכל, כמעט 700 חנויות של כלל מותגיה השונים, ולפי דיווחי הקבוצה, ההכנסה הכוללת של קבוצת פוקס ברבעון הראשון של 2019, הייתה 508 מיליון ש"ח. מדובר בגידול לעומת הרבעון הראשון של 2018, אך חלק גדול מההכנסות מגיעות מרשתות בת אחרות של קבוצת פוקס, דוגמת שילב, נייקי קנדה אורבן ומותגים נוספים. בנוסף ההכנסה הכוללת מתייחס גם לאתר טרמינל איקס, הנמצא בבעלות פוקס שדרכו ניתן להזמין לא מעט מותגים מהיום למחר.
בסיכומו של דבר, 'פוקס' הפסידה כ-12 מיליון ש"ח ברבעון הראשון של 2019, וזאת לעומת רווח של יותר מ-15 מיליון שקלים ברבעון המקביל אשתקד. בעקבות כך, מניית פוקס צנחה היום ביותר מששה אחוזים לאור הודעת החברה על ההפסד שעומד על כ-12 מיליון ש"ח, וזאת למרות שאם מסתכלים על ההפסד ה'נקי' הוא עומד רק על 7.2 מיליון ש"ח.

כתיבת תגובה