האוצר מדווח על עודף בגביית המיסים למרות ההאטה בצמיחה

משרד האוצר דיווח היום (ה) על עודף של יותר מ-1.6 מיליארד שקל בגביית המיסים בחודש הקודם. הגירעון ב-12 החודשים האחרונים הסתכם ב-2.1% תוצר בלבד. מתחילת השנה הוציאו משרדי הממשלה כ-109 מיליארד שקל

משרד האוצר. צילום: פרי תורג'מן | פלאש 90

אתמול (ד) דיווחנו פה על דברים שאמר משה אשר, ראש רשות המיסים, בכנס רואי החשבון באילת. אשר אמר כי "מתחילת השנה גבינו 2.7 מיליארד שקל יותר מהתחזית". הבוקר (ה) מפרסם האוצר את נתוני גביית המיסים לחודש מאי ומאשש את דבריו של אשר.

מנתוני האוצר עולה כי בחודש מאי נרשם עודף עצום של 1.6 מיליארד שקל בגביית מיסים. ובסך הכל, כפי שדיווח אשר, מתחילת השנה נגבו 2.7 מיליארד שקל יותר מהחזוי. כך שלמרות ההאטה בצמיחה וצניחת הייצוא, הכנסות המדינה עלו על הציפיות.

בולט במיוחד הזינוק החד בייבוא כלי רכב ומשמעותו לקופת האוצר שדיווח על גידול של 114% בייבוא כלי רכב מסחריים. מי קונה מכוניות מסחריות? בעלי עסקים שמעריכים שיהיה להם מאיפה להחזיר. לא? הגידול לא נעצר בתחום המסחרי ומתחילת השנה נרשמה עלייה של 65% בייבוא כלי רכב. הסכום שנכנס לקופת המדינה כתוצאה מכך עמד במאי על יותר מ-600 מיליון שקל!

באוצר ציינו כי העודף בפעילותה התקציבית של הממשלה במאי האחרון עמד על 1.8 מיליארד שקלים. מתחילת השנה היה לממשלה עודף בפעילותה התקציבית בסך של 700 מיליון שקל לעומת עודף בסך מאה מיליון בתקופה המקבילה אשתקד. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (לא כולל יוני) עומד על 2.1% בעוד שבתקציב 2016 מתוכנן גירעון שנתי בסך 35 מיליארד שקל שהם 2.9% מהתמ"ג.

עוד ציינו באוצר כי מתחילת השנה הסתכמו סך ההוצאות של משרדי הממשלה ב-109.2 מיליארד שקל – עלייה של 7.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 10.7%, והוצאות מערכת הביטחון ירדו ב 1.3%.

מתחילת השנה, (ינואר–מאי) הסתכמה גביית המסים ב-120.2 מיליארד שקל, עלייה נומינלית של 5.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. למרות הירידה בצמיחה עליה כתבנו כאן באמצע חודש מאי עם פרסום נתוני הצמיחה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

מיסים
מקור: משרד האוצר

כתיבת תגובה