האינפלציה חוזרת | בקרוב: עליית מחירים במוצרים רבים

ענקית המזון 'קראפט היינץ' המוכרת לכם בעיקר מהקטשופ, מוצר הדגל של החברה, נערכת לעליית מחירי המוצרים | כבר כעת, כמחצית ממוצריה בארה"ב חוו עליית מחירים | בשבוע שעבר הודיעה היצרנית הגדולה 'פפסיקו' על עליית מחירים בשנת 2022 | האם החברות יכולות לעצור את גלגול העלויות אל הצרכנים? | משבר הקורונה – שלב ההשלכות

רשת אושר עד, אילוסטרציה | צילום ארכיון: יונתן סינדל, פלאש 90

היצרנית הגדולה 'פפסיקו' כבר הכריזה בשבוע שעבר כי בשנת 2022 ירגישו לקוחותיהם עליה במחירי מוצרי החברה, לאור כך שהחברה מתמודדת עם עלייה בעלויות השירותים והמצרכים של החברה, אתמול דווח ב'דה מרקר' כי גם ענקית המזון 'קראפט היינץ' המוכרת לכם בעיקר מהקטשופ, מוצר הדגל של החברה, נערכת לעליית מחירי המוצרים שהיא מספקת לקהל הצרכנים, וכבר כעת כמחצית ממוצריה כבר חוו עליית מחירים בארצות הברית.

ב'דה מרקר' ציטטו את דבריו של מנכ"ל 'קראפט היינץ' מיגל פטריסיו שאמר בראיון ל-BBC: "בשונה משנים קודמות, האינפלציה כיום היא בכל מגזרי הכלכלה. אנחנו מעלים מחירים היכן שהכרחי, ברחבי העולם",

הוא הוסיף וחזר אל תחילת שרשרת המזון, שם מתמודדים עם גידול באוכלוסיית העולם, מעבר ליכולת התפוקה של הקרקעות החקלאיות: "הרבה תלוי בטכנולוגיה שתשפר את יעילות החקלאים". בדבריו הוא גם התייחס למשבר השילוח הגדול בבריטניה: "שם יש גם מחסור בנהגי משאיות. בארה"ב, העלויות הלוגיסטיות עלו משמעותית, ויש מחסור בכוח עבודה בכמה מגזרים בכלכלה".

ובעוד פטריסיו מצהיר כי: "עצירת עליות המחירים תלויה בנו, בתעשייה ובחברות" ציטטו ב'דה מרקר' את מנהלת מחלקת מחקר בחברת הסחורות החקלאיות ED&F Man קונה האק שהתייחסה אף היא בראיון ל-BBC שהיא סבורה כי: "ככל הנראה יאלצו בסופו של דבר לגלגל את העלות לצרכנים. תירס, סוכר, קפה, פולי סויה ושמן דקלים – סחורות מזון בסיסיות עולות הרבה כסף. יש יבולים דלים בברזיל, אחת היצואניות המרכזיות של מוצרי החקלאות בעולם; ברוסיה יש בצורת; בארה"ב כמות היבולים פוחתת ובסין מאגרי היבולים גדלים (וגורמים למחסור בשאר העולם); מחירי הדשנים היקרים ומחירי האנרגיה עולים, ועלויות משלוחים גבוהות יותר. כל אלה דוחפים את מחירי המזון כלפי מעלה".

כבר לפני כחודש וחצי פרסם 'דה מרקר' סקירה על האינפלציה הגואה, שכפי הנראה ממשיכה לייקר את המחיה בכל רחבי תבל. על פי הסקירה, השילוב של הזרמת הכספים לשווקים על ידי הממשלה אל מול משבר הקורונה שגרם להגבלות ולביקושים גבוהים לצד מחסור חמור בכח אדם, לצד משבר השילוח הכלל העולמי ומחירי הנפט המאמירים הגורמים, הוא זה שגורם לאינפלציה לחזור בהדרגה, חזרה שכבר בקרוב תשפיע על הכיס שלנו.

על פי הסקירה במשך כמעט עשור לא התרחשו שינויים במדד המחירים לצרכן, וזאת במקבי לריבית אפסית, וכבר בחודש יוני נרשם זינוק חד ושלילי מאז המשבר הכלכלי הגדול של שנת 2008, של 0.9%, ובחודש יולי נרשמה עלייה של 0.5% במדד. בסך הכל, בחישוב שנתי, בארה"ב צמחה האינפלציה ל–5.4%, כשתחזיות האנליסטים היו לעלייה של 5%. גם בגוש היורו נרשמה אינפלציה גבוהה מהתחזיות ובחישוב שנתי הוא עומד על 2%. בישראל התחזיות היעד של בנק ישראל הוא בין 1% ל-3%, תוך שגוברים הקולות שהיעד צריך להיות 2%, וכבר כעת האינפלציה עומדת על 1.7%.

הזינוק של האינפלציה לאחר עשור שלם מתרחש במקביל לאזהרת ארגון המזון והחקלאות של האו"ם, לפיה עלות מרכיבים כמו דגנים ושמן מזניקים את מחירי המזון אף הם לשיא של עשור.

כתיבת תגובה