האינפלציה תכריע את בחירות האמצע?

היום בחירות האמצע בארה"ב. האם האינפלציה תכריע את הבחירות? |  בבריטניה החורף מגיע ומסין מגיעים מסרים סותרים – יסגרו או לא יסגרו?, זאת השאלה! | ובארץ: שאלה של בלו – להחלטה האם לסיים או להאריך את ההפחתה של מס הבלו בשבוע הבא תהיה השפעה משמעותית על המדדים של נובמבר ודצמבר | וגם:  ההאטה בהיי-טק בעולם תגיע גם לישראל

גבעת הקפיטול, ארה"ב | צילום: אדריכל הקפיטול

בעולם

היום, יתקיימו בחירות האמצע בארה"ב בהן מרבית המדינות יבחרו את המושלים והנציגים בקונגרס. על פי הסקרים האחרונים (…כן אנחנו יודעים סקרים) הרפובליקנים צפויים להשיג את הרוב בבית הנבחרים כאשר הזינוק באינפלציה יוביל לאיבוד הרוב הדמוקרטי. מנגד, המרוץ בסנאט צמוד והסיכויים להכרעה קטנים. איבוד הרוב הדמוקרטי על 2 בתי הקונגרס יסיר את האפשרות להעלאת מס החברות והגדלת ההוצאה הממשלתית בשנה הבאה (אלא אם נראה הסכמה גורפת – סיכויי נמוך). פיצול הכוח בין המפלגות (כפי שנראה כרגע בסקרים) יקטין את הסיכויים לחקיקה משמעותית אשר תומכת או פוגעת בשווקי ההון.

לא משנה מה יהיו התוצאות הדבר לא ימנע מהבנק המרכזי להגיע לריבית של כ-5 אחוזים בשנה הבאה ולצמיחה שלילית עד אפסית בשנת 2023.

הבנק המרכזי בארה"ב התחיל להעלות את הריבית באיחור, אך הוא משלים את הפער במהירות כאשר העלה את הריבית השבוע בעוד 0.75 נקודת אחוז ל-4.0-3.75 אחוזים. הנגיד ציין שסביר שקצב העלאת הריבית יתמתן בהחלטות הקרובות, לאור הערכה שהשפעת העלאת הריבית על הביקושים מגיעה בפיגור. יחד עם זאת, הנגיד הוסיף בטון ניצי שכיום הם מתמקדים בשאלה לאיזה רמה הריבית צריכה להגיע ושהם סבורים שהיא גבוהה יותר ממה שהעריכו בפגישה הקודמת. לכן סביר שבהחלטה הבאה נראה עדכון כלפי מעלה של תחזית הריבית לצד עדכון נוסף כלפי מטה של תחזית הצמיחה.

על פי העבר צמיחה נמוכה בשנת בחירות פוגעת בסיכויי הבחירה המחודשת של הנשיא המכהן, אבל כרגע מוקדם עדיין להעריך את עומק ההאטה, האם היא תגלוש ל- 2024 ומי יהיו המועמדים לנשיאות בנובמבר 2024.

בריטניה

הבנק המרכזי בבריטניה העלה את הריבית ב-0.75 נקודת אחוז ל-3.0 אחוזים ואותת שתהליך העלאת הריבית עוד רחוק מסיום. יחד עם זאת, הבנק ציין שעל פי התחזיות המעודכנות תוואי הריבית שמגולם בשווקים (כ-4.5%) גבוה מידי. זה עוד איתות לכך שקצב העלאות הריבית בעולם יאט ויעצר במרבית השווקים במהלך הרבעון הראשון של 2023. במקביל הבנק פרסם את תחזיותיו המעודכנות והוא צופה שהתכווצות התוצר תימשך כשנתיים עם צמיחה שלילית של 1.5 ו‑1 אחוזים בהתאמה בשנתיים הבאות. עיקר העדכון כלפי מטה נובע מצפי לירידה חדה בהשקעות, במיוחד בענף הנדל"ן.

סין

בשבועיים האחרונים נרשמו מסרים סותרים מצד השלטונות בסין לגבי מדיניות הקורונה; מצד אחד הקלו בתנאים הנוקשים על תיירים וחברות תעופה, ומנגד ההתפרצות האחרונה בערים מסויימות הובילה להידוק ואפשרות של סגר נוסף. המדיניות המחמירה ממשיכה לפגוע בפעילות כך על פי מדדי מנהלי הרכש לאוקטובר שנותרו בטרטוריה שלילית. ההאטה בביקושים המקומיים הובילה לירידה נוספת ביבוא באוקטובר, במיוחד של חומרי הגלם לתעשייה. באוקטובר היצוא רשם לראשונה התכווצות מול התקופה המקבילה בשנה שעברה כאשר ירד ב-0.3 אחוז, בעיקר בשל ירידה ביצוא לארה"ב ולאירופה. נקודת אור נרשמה בכך שהיצוא למדינות אסיה נותר יציב. הנתונים תומכים בהמשך ירידה במחירים בסין, בהפחתות ריבית, ובחולשה של היואן שמוביל בתורו גם לירידה בלחצי המחירים בעולם.

 

בארץ

עד ליום שלישי הבא האוצר ייבחן האם ההפחתה הזמנית של הבלו על הדלק תימשך, תסתיים או משהו באמצע. להחלטה תהיה השפעה משמעותית על המדדים של נובמבר ודצמבר. כרגע אנו מניחים שהאוצר ימשיך את ההפחתה לפחות עד שיגיע שר אוצר חדש (ולכן תחזית מדד נובמבר שלנו 0.0), נעדכן את התחזית בהתאם להתפתחויות. לגבי 12 החודשים הבאים התחזית שלנו נותרה על 2.9 אחוזים, עם סיכוי לעדכון כלפי מטה למקרה שיתממשו ההבטחות לביטול ההיטל על כלים חד פעמיים והמס על משקאות ממותקים.

הייטק

יצוא השירותים של ישראל ירד באוגוסט ב-2 אחוזים (על פי נתונים מנוכים עונתיות) בעיקר בשל ירידה ביצוא שירותי ההיי-טק (שעדיין קרוב לרמות השיא). לאחר שנים של גידול דו-ספרתי, אנו צופים האטה ביצוא שירותי ההיי-טק על רקע החולשה הצפויה בקרב שותפות הסחר של ישראל (אירופה ובריטניה הולכות למיתון ארה"ב קרוב לשם) במהלך השנה הבאה. הצפי להאטה הגלובלית בענף בא לידי ביטוי בירידה החדה במדדי הטכנולוגיה לצד הדיווחים של חלק מענקיות הטכנולוגיה על עצירת גיוסים ובחלקם על פיטורים. עם זאת, אנו סבורים שבאופן יחסי היי-טק הישראלי עמיד יותר למשבר כדוגמת משבר הדוט קום בסוף שנות ה-2000 על רקע מגוון גדול יותר וגישה רחבה יותר למקורות מימון.

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה