האסירים החרדים: "שוקלים הגשת תביעה נגד מפרסמי התחקיר"

תחקיר שפרסם העיתונאי רביב דרוקר חשף אסירים מורשעים שפנו לעזרת סגן השר ליצמן • חלק מהאסירים ל'ביזנעס': רימו אותנו, חיפשו את ליצמן • קבוצה מהאסירים שהוזכרה אף שוקלת תביעה נגד 'המקור'

רביב דרוקר | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

אמש שודרה ברשת 13 כתבת תחקיר של העיתונאי רביב דרוקר. הכתבה, ששודרה בתכנית 'המקור', עוסקת ב"שערוריית ליצמן" על סיועו לעבריינים חרדים שמרצים עונשי מאסר כבדים, חלקם עשרות שנים. האישומים המרכזיים נגד ליצמן עוסקים בסיוע שיטתי לכאורה שהעניק לעבריינים חרדים. השאלה הלגיטימית שעולה בעקבות התחקיר, עליה יתכן כי דרוקר וצוות התחקירנים שלו יצטרכו לתת תשובות ביום מן הימים, היא האם ליצמן הוא הסיפור כאן. האסירים, אם לומר זאת בעדינות, משוכנעים שלא.

ירושלים ערים סביב לה • שיווקי

קבוצת אסירים, כך נודע ל'ביזנעס', קראה ערב פרסום התחקיר להשהיית פרסומה של התכנית – לאחר שנחשפו ל'פרומו' שלה – ואף שוקלת הגשת תביעה נגד דרוקר וצוות התחקירנים שלו. לדבריהם, התחקירן של דרוקר ניצל את המצוקה האישית שלהם מול שירות בתי הסוהר כדי להגיע לליצמן.

"הוא הבטיח לי שבא לעזור בקידום תכנית השיקום שלא ניתנה לי ע"י שב"ס, רכש את אמוני, ואז הוציא ממני את המידע כשהוא שואל האם ליצמן סייע לי", אמר אחד האסירים ל'ביזנעס'. "כשהגיע למידע שחיפש, הוא הפך למכונת הקלטה משוכללת והשיל מעליו את תדמית הזכויות והצדק בהן הציג את עצמו. אם צדק זה מה שחיפש דרוקר, הוא היה צריך לשאול את עצמו מה גורם לאסיר לחכות 17 שנה בלי להתחיל תכנית שיקום, למרות שפנה מיוזמתו להשתקם. דרוקר חיפש את ליצמן. הוא ידע בדיוק מה הוא רוצה".

לדבריהם, סגן השר שמואשם בתכנית כמי שמסייע באופן שיטתי לעבריינים הוא האדם היחיד שאכפת לו מהמצוקה האישית שלהם. הוא לא בא לשחרר אותם, הוא אינו טוען שהם חפים מפשע, הוא בסך הכול ביקש לעשות עמם צדק. "אנחנו פונים לליצמן אחרי ששב"ס מתעלם מהזכויות הבסיסיות שמגיעות לנו, ושם הוא מנסה לפעול. הוא התקווה היחידה שלנו", הם אומרים.

לרוע מזלם, אין ארגון זכויות אדם שמאלני שדואג לאסירים חרדים. זה לא ברשימת המשימות של הארגונים הללו. "אין לי מושג איך הם השיגו את החומרים שהם השיגו", אומר א.ל. (ששמו המלא שמור במערכת 'ביזנעס'), אסיר נוסף שמרצה 22 שנות מאסר על עבירות חמורות, "אבל אם יש משהו שצריך לחקור אותו זה כיצד הגיעו מכתבים כאלה לידי צוות התחקיר".

דרוקר, מצדו, כך נראה, לא נזקק כמעט לאסירים ולעדות שלהם כדי להצדיק תגובה מהם. אבל בכך הוכיח שוב, שבשביל אייטם טוב אין צורך דווקא באסירים שיתראיינו. אפשר להסתפק בחומרים שנאספים באמצעות תחקירנים מקצועיים. זו המומחיות שלהם. האסירים, לפי דעתו, אינם הנושא המרכזי בכתבה עד כדי שצוות התחקיר יזדקק מהם למשהו או ירמה אותם, כפי שטוענים האסירים. אם יש נושא שעניין אותו, והוא היה הדומיננטי לכתבה, זה רק ליצמן. והוא עניין אותו, בגדול.  

ושוב, אין באמור כדי להגן על אסירים מורשעים שמרצים עונשים כבדים על עבירות חמורות שביצעו, אבל אם ישנם אסירים שאכן מבקשים מיוזמתם לקבל שיקום ולהתחיל מסלול התנרמלות אחרי שנים רבות בכלא, אולי מישהו צריך לשאול את עצמו למה בכלל הגענו למצב שליצמן צריך להתערב. הוא גם היה מעדיף אם זה היה נחסך ממנו.

למרות פניית 'ביזנעס' בבקשת תגובה מספר שעות לפני פרסום התחקיר, לפי שעה לא התקבלו תגובות רשמיות מ'רשת 13', מרביב דרוקר או מלשכת סגן שר הבריאות. לכשיתקבלו, נפרסמן.

5 תגובות ל: "האסירים החרדים: "שוקלים הגשת תביעה נגד מפרסמי התחקיר""

  1. עוד חשיפה מבית "יעקב פלבינסקי" לעוס!!!!!!!!

  2. מה לעשות שיעקב פלבינסקי חושף דברים טובים.
    אם זה חשיפות טובות אז עדיף ללעוס את זה מאשר את הזבל של האחרים!!!!

  3. לפעמים כיף שנכנסים בליצמן, אבל במקרה הזה ממש לא מגיע לו. חבל שרביב דרוקר עשה עבודה גרועה שכזאת בשם "התקשורת הנאורה".

  4. מותר לכל אחד לפנות לכל אחד לבקש טובה רק בסדום של זרוקר וחביריו אסור

  5. מעניין אם ליצמן היה עוזר גם לחילונים אם גם היו מתלבשים עליו ככה

כתיבת תגובה