מהיכן הכסף? הבורסה רוצה לרכוש מהבנקים את אחזקותיהם

זמן קצר לפני ראש השנה החדשה פנה מנכ"ל הבורסה לבנקים והציע להם למכור לה את אחזקותיהם בה. מהיכן תגייס הבורסה את הסכום הנדרש לשם כך והאם כדאי לבנקים למהר ולמכור את מניותיהם בבורסה?

הבורסה של תל-אביב. צילום: Boris-B | שאטרסטוק

הבורסה של תל אביב שווה כחצי מיליארד שקל. לא רבים מחזיקים במניותיה. בין המחזיקים נמנים הבנקים הגדולים שחוק הבורסה החדש מחייב אותם למכור את אחזקותיהם עד לרמה של חמישה אחוזים בלבד.

הם לא חייבים לעשות זאת כבר עכשיו, החוק נתן להם זמן "להתארגן". ומדובר בהרבה זמן – חמש שנים… אך בסופו של דבר אמורה השליטה בבורסה להשתנות לחלוטין כאשר זו תנפיק את עצמה או תכניס שותף "אסטרטגי" כמו בורסה זרה או בנק השקעות בינלאומי, חברות ברוקרים זרות ועוד.

רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו ל'ביזנעס' בפייסבוק

השאלה היא האם "כדאי" לבנקים למכור כבר עכשיו את אחזקותיהם משום שהחוק קובע בין היתר כי במידה והם "ירוויחו" מעל שווי ההון העצמי של הבורסה (שהוא, כאמור, כחצי מיליארד), הכסף יעבור לקופת המדינה.

במילים אחרות, המדינה "הקפיאה" את שוויה של הבורסה במצבה הנוכחי. כך שלכאורה אין לבנקים אינטרס לעכב את המכירה שכן אם יעלה שווייה, הדבר לא יתרום להם מאומה. יתר על-כן, מכירה בעיתוי הנוכחי תאפשר להם לרשום זאת כרווח במאזניהם.

אולי זו הסיבה שמקורות בבורסה אישרו השבוע כי כבר בסוף השנה הקודמת (תשע"ז) פנה מנכ"ל הבורסה לבנקים והציע להם למכור לו – קרי, לבורסה – את אחזקותיהם. אגב, החובה הזו לא מוטלת רק על הבנקים אלא על-כל שאר חברי הבורסה. כך שאיש לא יוכל להחזיק בה יותר מחמישה אחוזים. אך הבנקים, מטבע הדברים, הם הדומיננטיים בין חברי הבורסה ומחזיקים בכ-70% מאחזקותיה ומכאן גם הפנייה אליהם.

השאלה היא מהיכן תגייס הבורסה את הסכום הדרוש על מנת לרכוש את מניותיהם של הבנקים בה עצמה. במידה ומסיבה כזו או אחרת יעדיפו הבנקים להיפטר מאחזקותיהם בבורסה. שכן כבר עתה, למרות שאחוזי האחזקה שונים בין הבנקים, משקלם באסיפת בעלי המניות אינו עולה על חמישה אחוזים. שוב, מכוח החוק לשינוי מבנה הבורסה.

שאלה נוספת מתייחסת למגבלה שקובעת שגוף בודד אינו יכול להחזיק יותר מחמישה אחוזים בבורסה. כאן, במידה והבורסה תבחר להכניס שותף אסטרטגי, ברור שיהיה עליו לקבל את אישור האוצר לאחזקה גבוהה יותר או, מי יודע, אולי יימצאו לפחות עשרים גופים שיסכימו להחזיק נתח כה קטן במוסד הפיננסי שהתעורר בשנה האחרונה?

https://wordpress-547680-2055123.cloudwaysapps.com/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7%A0%D7%A8%D7%90%D7%AA%D7%94-%D7%A9%D7%A0%D7%AA-%D7%AA%D7%A9%D7%A2%D7%96-%D7%9E%D7%91%D7%A2%D7%93-%D7%9C%D7%9E%D7%93%D7%93%D7%99-%D7%94%D7%91%D7%95%D7%A8%D7%A1%D7%94-%D7%A9%D7%9C/

כתיבת תגובה