הדהירה לדירה: היקף המשכנתאות במאי כ–5 מיליארד שקל

שיווק מסיבי של קרקעות, תכנית מחיר למשתכן, העלאת הריבית למשכנתאות והערמת קשיים על משקיעים – כל אלה לא הצליחו לצנן את שוק הנדל"ן הרותח ■ ואיפה כחלון? זהו, שגם אנחנו שואלים…

אילוסטרציה .צילום : יוסי זמיר |פלאש 90

כחלון מדבר על הוזלת מחירי הדירות, אבל בבנקים למשכנתאות לא שמעו על זה: על פי הערכות זהירות במערכת הבנקאית במהלך החודש החולף, מאי, נלקחו משכנתאות בהיקף של יותר מ-5 מיליארד שקל, בדומה לממוצע ב-12 החודשים האחרונים שעמד על כ–5.3 מיליארד שקל.

המשמעות: אנשים ממשיכים לקנות דירות ולא עוצרים לרגע. הם בטוחים שהמחירים רק יעלו ומנצלים את ההזדמנות לרכוש עוד ועוד נדל"ן. מה שהכי מפליא, שהריבית למשכנתאות עלתה בחצי שנה האחרונה בצורה משמעותית אבל זה לא מרתיע אנשים. הם ממשיכים לקנות דירות, ובגדול.

"אמנם תוכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך, אך התחושה בקרב רוכשי הדירות שתכנית זו אולי תסייע נקודתית לאותם אנשים שירכשו דירה במסגרת התוכנית, אך לא תשפיע על כלל המחיר בשוק הנדל"ן, בוודאי לא בטווח הנראה לעין", אומר גורם בכיר במערכת הבנקאית ל'גלובס'.

לפי הערכות במערכת הבנקאית, היקף הפעילות של המשקיעים לא השתנה והוא עומד על כ-15% מהמשכנתאות. בבנקים גם מציינים שחלה עלייה קלה בחלקן של עסקאות דירות יד שנייה על חשבון רכישת דירות חדשות.

בעוד שהבנקים הגדולים הורידו הילוך בכל מה שקשור למשכנתאות ומתמקדים בהלוואות לטווח קצר יותר, מזרחי טפחות ממשיך לשמור על קצב צמיחה גבוה בשוק המשכנתאות, והוא ביסס את מעמדו כגוף הגדול ביותר בשוק בפער הולך וגדל לעומת המתחרים.

כתיבת תגובה