ההמלצות החדשות לבחירת יזמים להתחדשות עירונית

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מציגה: המסמך שיעשה לכם סדר בעת בחירת יזם לפרויקט פינוי -בינוי • המסמך כולל ארבעה פרקים מרכזיים • יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: המטרה היא לסייע לדייר להרגיש בטוח להפקיד את ביתו בידי היזם • סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין: "המסמך שפורסם מהווה התערבות רגולטורית בשוק החופשי". • קריאה ליצירת וודאות בתחום ההתחדשות העירונית

התחדשות עירונית | צילום אילוסטרציה: ליאור מזרחי, פלאש 90

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית פרסמה הבוקר א' מסמך נוסף בסדרת המסמכים תחת הכותרת – "פנייה תחרותית לקבלת הצעות לבחירת יזם לעסקת פינוי בינוי". בעזרת המסמך יוכלו הדיירים להיות ברורים יותר בבואם לבחור את היזם לעסקת פינוי בינוי. באמצעות הפנייה, יקבלו הדיירים תמונה מלאה בדבר  כשירותם של היזמים, כמו גם את התחייבויותיהם לגבי ביצוע הפרויקט ופירוט של רכיבי ההצעה הייחודיים לכל יזם. המסמך יאפשר לדיירים לערוך השוואה ושקלול של מספר הצעות, על מנת לבחור את ההצעה המתאימה עבורם.

ברשות אומרים כי המסמך גובש לאחר היוועצות עם גורמים רבים העוסקים בתחום והוא כולל ארבעה פרקים מרכזיים:

  • פרטי הפרויקט – מידע שהדיירים מעמידים לרשותו של היזם על המתחם הקיים ומאפייני האוכלוסייה.
  • כשירות היזם – איסוף מידע בכל הקשור לניסיון קודם של היזם ולאיתנות כלכלית שלו.
  • התחייבויות – פירוט ההתחייבויות העקרוניות של היזם כלפי בעלי הדירות, אשר יעוגנו לאחר מכן בפירוט במסגרת ההסכם שייחתם
  • הצעת היזם – פירוט גובה התמורות שיינתנו לדיירים והתחייבויות נוספות שהיזם לוקח על עצמו מעבר להתחייבויות העקרוניות.

חשוב לציין כי ההצעה המיטבית אינה בהכרח זו שמבטיחה לדיירים תוספת שטח גדולה יותר לדירתם, שטח הוא אינו הפרמטר החשוב ביותר. בהסכם עם היזם יש לתת משקל לכשירותו של היזם וליכולתו לממש את הפרויקט, כמו גם להתחייבויות אחרות שלו כלפי הדיירים.

כמו במסמכים הקודמים, גם נוסח מסמך זה הוא מנחה בלבד והרשות להתחדשות עירונית ממליצה כי בשלב זה יבחרו הדיירים עורך דין אשר ייצג אותם ויסייע להם להתאים את נוסח הפנייה לפרויקט עצמו ולפנות למספר יזמים. הליך עריכת הפנייה התחרותית יכול להיעשות גם על ידי נציגות הדיירים (אם ישנה). לאחר קבלת הצעות ממספר יזמים, מומלץ כי  הנציגות תראיין  את היזמים אשר הגישו את ההצעות המיטביות, אך ההחלטה הסופית על זהות היזם תהיה של בעלי הדירות עצמם.

המסמך מפנה את תשומת לב הדיירים לנושאים המהותיים שעליהם לדרוש מהיזמים, דוגמת ערבויות, מימון שכר הדירה לתקופת הבנייה והשתתפות בעלויות התחזוקה העתידית, עמידה בלוחות זמנים לקידום הפרויקט, ולא פחות חשוב גם חובות גילוי על חשש לניגוד עניינים והתחייבויות לאחידות במפתח התמורות לכלל הדיירים.

יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, חיים אביטן: "אנו ברשות פועלים לצמצום החשש המוצדק של הדיירים מפני חתימת הסכם מול יזם, ולשם כך אנו מעמידים כלים לקידום תהליכי ההתחדשות העירונית, בכדי שיסייעו לדייר להרגיש בטוח להפקיד את ביתו בידי היזם. לשם כך, יצרנו מסמך שיהווה בסיס לעסקה הוגנת לשני הצדדים במתן פתרונות מיטביים לסיכונים הכרוכים בה".

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון: "מבחינת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, דרך המלך לקידום תהליכי התחדשות עירונית היא 'מלמטה', ביוזמה מלאה של בעלי הדירות. על פי רוב, אין לדיירים ניסיון וידע מקצועי בפרויקטים כאלה, ולכן אנו פועלים כדי לתת להם את מירב הכלים וההכוונה כיצד לעשות זאת, יחד עם סיוע שוטף שניתן על ידי המנהלות העירוניות שאנו מפעילים".

בתגובה לפרסום נוסח הפנייה לקבלת הצעות לבחירת יזם לעסקת פינוי בינוי של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מסר סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, חיים פייגלין, כי "המסמך  שפורסם היום מהווה עוד התערבות רגולטורית בשוק החופשי". לדברי פייגלין, "אם כבר בוצעה התערבות שכזו, אנו קוראים למחוקק לקבוע כי מסמך זה יהפוך למחייב את כלל מנהלות ההתחדשות העירונית ברחבי הארץ ולפחות יהווה כלי ליצירת וודאות בתחום זה".

מצ"ב המסמך:

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

לחצו להורדת הקובץ [374.55 KB]

כתיבת תגובה