ה'הרקולס' שיילחם באיומי הסייבר על תחום התעופה

מערך הסייבר הלאומי ביצע מכרז למיפוי וניתוח תחום הסייבר בתעופה האזרחית בישראל שבו זכתה חברת 'מטריקס דיפנס' • במסגרת עבודת המיפוי, המתקיימת לראשונה בישראל ובעולם בכלל, ייבחנו ברמת מדינה היבטי הסייבר של מגוון מערכות התעופה, כדי לאתר תרחישי איום אפשריים ופתרונות לטווח הקצר והארוך • בפרויקט שותפות חברות נוספות 

מגדל הפיקוח בנתב"ג | צילום: משה שי, פלאש 90

מערך הסייבר הלאומי עובד קשה ובמרץ כדי למנוע את מלחמת הסייבר הבאה, כמו גם פיגוע סייבר המוני או מקומי. לצורך כך מושקע זמן והון רב כדי ללמוד את מפת הסיכונים ולהעריך מהיכן עלולה להופיע המתקפה הבאה או האירוע המשמעותי הבא שעלול לעצור את החיים הכלכליים והציבוריים במדינה ואף לגבות חיי אדם ר"ל במקרי קיצון.

אחד המקומות המאוימים ביותר הוא תחום התעופה. עוד מימות מבצעי אנטבה וסבנה הבינו ארגוני הטרור כי מטרות התעופה מכילות נקודות תורפה דרכם ניתן לזרוע טרור, הרס ומוות. במשך השנים, הלכו רמות ההגנה והשתכללו, אך כנגדן השתכללו ארגוני הטרור. פעולות רבות של מעשי טרור, מבוצעות כיום בידיים נקיות מאחורי מחשבים רבי עוצמה כאשר מערך הסייבר הלאומי פועל כל העת – פעמים רבות בשיתוף ארגוני סייבר מהעולם – למיגור ולמניעת פעולות טרור קיברנטיות. 

במסגרת פעולות אלו, השלים באחרונה מערך הסייבר הלאומי מכרז רחב היקף שמטרתו מיפוי וניתוח תחום הסייבר בתעופה האזרחית בישראל. במסגרת עבודת המיפוי, המתקיימת לראשונה בישראל ובעולם בכלל, ייבחנו ברמת מדינה היבטי הסייבר של מגוון מערכות התעופה, כדי לאתר תרחישי איום אפשריים ופתרונות לטווח הקצר והארוך.  

את העבודה המקיפה, שצפויה להימשך קצת יותר משנה וזכתה לשם 'הרקולס', תתכלל אחת מחברות מערכות המידע הגדולות בישראל שזכתה במכרז של המערך – חברת 'מטריקס דיפנס'. בפרויקט שותפות גם חברות ישראליות בתחום הגנת סייבר לתחבורה ובתחום מחקר סייבר, כמו גם חברות בין-לאומיות בתחום מערכות מידע טכנולוגיות לשדות תעופה. 

 

פרויקט 'הרקולס' ימפה לראשונה בעולם את כלל המערכות באקו-סיסטם התעופתי לכדי תמונת מצב עדכנית: שדות תעופה, מגדלי פיקוח, בקרה אווירית, חברות תעופה, מכוני בדק ותחזוקה של מטוסים ודגם של מטוס. העבודה תנתח את  סיכוני הסייבר בתחום, תדרגם ותציע המלצות התמודדות ומענה לאומי לטווח הקצר והארוך. 

בשל האופי האוניברסלי של התחום, השאיפה שתובנות מהעבודה הזו יוטמעו גם בקרב מדינות אחרות וגופי תעופה בין-לאומיים בתחום ובעתיד אף יביאו לקביעת סטנדרטים אחידים בין-לאומיים בייצור ובהגנת סייבר על מטוסים ועל שדות התעופה.

כתיבת תגובה