החגיגה עומדת להסתיים

הריביות בארה"ב ירדו, פעמיים – והתוצאה: ריביות המשכנתאות הובילו לביקוש אדיר של לווים או ממחזרי משכנתאות והתזרים של הבנקים עומד לקראת סיום • האם נקודת המפנה בארה"ב תהיה גם הסוף של הריביות הנמוכות על המשכנתאות בישראל?

משכנתאות | צילום: pixabay

לא להאמין כמה שהכלכלה הפכפכה.

לפני שנה, הצהרות הבנק האמריקאי המרכזי (ה'פד') היו נחרצות לגבי קצב העלאות הריבית, ועל כך שהם מתכוונים להעלותה. אך הנה, עברו כמה חודשים, מלחמת הסחר הכתה בעוז והבנק האמריקאי הפך כיוון ואף הוריד את הריבית. לא פעם אחת. פעמיים.

בעקבות זאת, ראינו ירידה חדה בגובה הריבית על המשכנתאות בארה"ב, באירופה וגם בישראל. ואכן, לקוחות רבים ניצלו זאת ומחזרו את המשכנתאות שלהם.

אולם בשבועיים האחרונים מתחילים להתקבל דיווחים על מחנק אשראי בתחום המשכנתאות בארה"ב, וזאת, כיון שעקב הריביות הנמוכות ומחזורי המשכנתה הרבים, הבנקים מגיעים לקראת מקסימום המינוף המותר להם (יחס בין הון עצמי של הבנק לכמות ההלוואות שמותר לבנק לתת).

אלא שאם בעבר הבנקים היו מוכרים את תיק המשכנתאות שלהם לגופים מסחריים, וכך היה מתפנה להם כסף כדי לתת משכנתאות נוספות, הרי שעתה, עקב הריבית הנמוכה וקשיי נזילות, הגופים המסחריים לא מעוניינים לרכוש את תיק המשכנתאות, דבר שגורם לכך שבאופן תיאורטי יכול להיות שבעתיד הקרוב הבנקים בארה"ב לא יוכלו לתת יותר משכנתאות.

המצב הזה יכול להיפתר במגוון דרכים.

אחת הדרכים למשל, היא העלאת הריביות על המשכנתאות. כך יקטן הביקוש למשכנתאות ובמקביל, התזרים יישמר כשהבנקים ימשיכו להרוויח בשל ההעלאה של הריבית, כשבמקביל אלה ממשיכים לגייס כסף במחיר זול.

 

אם הבנקים בארה"ב יבחרו בפתרון מעין זה, ניתן להעריך שגם הבנקים למשכנתאות בארץ יאמצו את הצעד – דבר שיגרום להעלאת הריבית על המשכנתאות, וזאת, בלי קשר לעובדה שריבית בנק ישראל לא השתנתה.

בינתיים, הריביות על המשכנתאות בישראל ממשיכות לרדת לרמות שלא ראינו מזה שנים, אולם להערכתי אלה רמות ריבית נמוכות מאוד, שלא הולמות את הסיכון הגלום ועלויות גיוס ההון בשוק המשכנתאות. מסקנת ביניים: הריביות הנמוכות הללו לא ישארו כאן לאורך זמן.

המסקנה הבאה: אנחנו ממש קרובים לנקודת מפנה שממנה והלאה הריביות על המשכנתאות יתחילו לעלות. לכן, אני ממליץ לכל מי שמעוניין למחזר משכנתה או לרכוש דירה להזדרז ולנצל את הריביות הנמוכות.

 

הכותב הוא יועץ משכנתאות ומגייס אשראי לעסקים וניתן לפנות אליו במייל: [email protected]

כתיבת תגובה