הח"כים אישרו: הפקחים יקנסו את נהגי כלי הרכיבה החשמליים

יורחבו הסמכויות הניתנות לפקחים העירוניים לבצע אכיפה ברשויות המקומיות כלפי רוכבי הדו גלגלי, בדגש על הכלים החשמליים | בין היתר יוכלו הפקחים לאכוף עבירות אי חבישת קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא הכשרה, איסור הרכבה, איסור רכיבה שלא בשבילים מסומנים – תוך סיכון העוברים ושבים ואי ציות לתמרורי אופניים | גם אזור הפעולה של הפקחים יורחב: האכיפה גם בשבילי אופניים, שבילי הליכה ומעברי חצייה

רוכב אופניים חשמליים מסיע ילדים בצורה מסוכנת | צילום: אור ירוק

סופסוף: ועדת הכלכלה אישרה את הצו שירחיב את סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים כלפי רוכבי הדו גלגלי. הבוקר אישרה הוועדה את הצו שהגיש המשרד לביטחון הפנים, לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות. הצו מהווה צעד משלים להעלאת קנסות התעבורה, שאישרה הוועדה בשבוע שעבר, ונועד להרחיב את הסמכויות הניתנות לפקחים העירוניים לבצע אכיפה ברשויות המקומיות כלפי רוכבי הדו גלגלי, בדגש על הכלים החשמליים.

בין היתר יוכלו הפקחים לאכוף עבירות אי חבישת קסדה, רכיבה מתחת לגיל 16 או ללא הכשרה, איסור הרכבה, איסור רכיבה בניגוד לסימון בשביל אופנים באופן שיכול לסכן את המשתמשים ואי ציות לתמרור אין כניסה לאופניים. גם אזור הפעולה של הפקחים יורחב, והם יוכלו לבצע אכיפה לא רק במדרכות, אלא גם בשבילי אופניים, שבילי הליכה ומעברי חצייה.

ח"כ גינזבורג פתח את הדיון ואמר כי הצו נועד להציל חיים ויכפיל ואף ישלש את יכולות האכיפה של הפקחים העירוניים כלפי הכלים הדו גלגליים החשמליים, לאחר שבשבוע שעבר אושרה העלאת הקנסות. הוא הוסיף כי מספר הנפגעים, שמגיעים למחלקות הטראומה בבתי החולים, רק הולך ועולה ואי אפשר להישאר אדישים לכך. "בשבוע שעבר אישרנו את החמרת הענישה והיום נבצע צעד משלים של העברת סמכויות האכיפה לפקחים שנמצאים ברחובות, כדי להפוך אותם לבטוחים יותר".

נציג הלשכה המשפטית של המשרד לביטחון הפנים, עו"ד חיים אמיגה, ציין כי הצו הוא פרי עבודה מאומצת מול הרשויות המקומיות ויאפשר לפקחים לאכוף לא רק במדרכה, אלא גם בשבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חציה.

ח"כ אורי מקלב אמר כי המטרה חשובה, ואף סיפר כי רק לאחרונה איבד ידיד קרוב שנהרג בתאונת קורקינט. עם זאת, הוא הוסיף כי העברת סמכויות נוספות לפקחים זה צעד שיש לו השלכות רבות, וצריך ללוות אותו בהכשרה מתאימה. עו"ד אמיגה השיב כי יש מענה בחוק להכשרת הפקחים ויש נוהל ארצי שאישר היועץ המשפטי לממשלה, שקובע קריטריונים ארציים לאכיפה. לדבריו, הנושא נבדק ולא נמצא מקום לשנות.

נציגת המשטרה, רב פקד סימונה זילבר, הזכירה כי הפקחים מוסמכים לבצע אכיפה נגד רוכבי כלים חשמליים כבר משנת 2016, בין היתר של עבירת שימוש בסלולרי ורכיבם עם אזניות, וכעת מרחיבים גם את העבירות וגם את אזורי האכיפה ממדרכות לשבילים ומעברי חציה. היא הוסיפה, כי האכיפה בכביש היא מסוכנת הרבה יותר גם לאוכף וגם לנאכף, ולכן נכון שתישאר בידי השוטרים בלבד.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, התייחסה לאזור האכיפה ואמרה כי כונסו חמש ישיבות בניסיון להגיע להגדרה מופשטת של מהות המרחב הציבורי הפתוח, ואחת ההצעות דיברה על אכיפה בכל מקום שאינו כביש. עם זאת, החשש היה שהגדרה כזו לא תאפשר רכיבת שטח, ולכן הוחלט לאפשר אכיפת פקחים באזורים מוגדרים כאמור.

סמנכ"ל אור ירוק, עוז דרור, בירך על הדיון ואמר כי מדובר בצו חשוב שיחזיר את הסדר לכבישים, יגביר אכיפה ויציל חיים. עם זאת, הוא הוסיף כי רשויות רבות לא מנצלות את הסמכויות ולא מבצעות אכיפה, מאחר שיש ראשי ערים שלא רוצים כנראה להתכתש עם תושבים, וזו פגיעה בהם.

נציגת המועצה לשלום הילד, נועם וילדר, טענה כי המועצה קיבלה במהלך השנים פניות מקטינים שדיווחו על היתקלויות עם פקחים עירוניים שהובילו לבהלה מיותרת וטראומה לקטינים, כי לא היו נהלים ולא הייתה הכשרה מתאימה. היו"ר גינזבורג אמר בתגובה כי אסור לקטינים מתחת לגיל 16 לרכב על כלים חשמליים, וברור שפקחים עירוניים רגישים יותר כלפי קטינים ולא רוצים לרדוף אחריהם. לדבריו, יש הדבל בין עבירה שנעשית בתום לב לבין עבירות שנעשות בצורה בוטה ומתריסה.

מנהל אגף הפיקוח העירוני בעיריית תל אביב, יאיר עמר, התייחס גם הוא לדברים ואמר שלא קיבל ולו פנייה אחת על התנהגות לא ראויה של פקח כלפי קטינים. מנכ"ל פורום ה-15 של מרכז השלטון המקומי, עו"ד איתן עטיה, אמר כי שערותיו סמרו למשמע הדברים, וציין כי נוהל היועמ"ש לממשלה מחמיר הרבה מעבר למה שצריך. הוא כינה את האמירה כמקוממת ולא נכונה וביקש לקבל פרטים על המקרים עליהם דיברה וילדר.

יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לבטיחות בדרכים בירך על ההצעה ובירך את ח"כ גיזנבורג על שקידם את החקיקה שהאיצה את הגשת הצו לוועדה. הוא הוסיף כי עד שנגיע להפרדה מלאה בין רכבים לבין הדו גלגלי חייבים לוודא שמעבר לחינוך והכשרה יש גם הרתעה, כי בסופו של דבר אנשים נפגעים ומשלמים בחייהם.

בתום הדיון אושר הצו בקולותיהם של ח"כ גינזבורג וח"כ טופורובסקי. לאחר ההצבעה אמר ח"כ גינזבורג: "השלמנו מהלך שמטרתו הצלת חיים. השימוש באופנים וקורקינטים חשמליים הוא מבורך, מקל על העומס, מפחית זיהום ועוד, אך עם זאת נסיעה פרועה, בניגוד לכללי הדרך, מציבה רוכבים בפני סכנה לפגיעה קשה. ההוכחה לכך היא אנשים שממלאים את מחלקות הטראומה והמספרים רק מטפסים. השלמנו מהלך שיבלום את העלייה הזו, הצווים שאושרו היום ובשבוע שעבר באים לשים סוף לסכנות של משתמשי הדרך. לאחר שבשבוע שעבר הוחמרה הענישה – היום הגברנו את האכיפה והמסר לרוכבים ברור: סעו בזהירות, ציות לכללי הדרך מונע מוות ומי שיעבור על החוק ייענש בחומרה".

כתיבת תגובה