הח"כים דנו: כיצד ניתן לעבות את בתי הדין לתעבורה

ועדת הכלכלה המשיכה לדון בסעיפי הצעת החוק להקמת בתי דין לתעבורה | יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן דרש גיוון מקצועי ושכר הולם לדיינים, "כדי שזה יצליח צריך שיהיה כדאי ומשתלם לאנשי מקצוע להתמודד על התפקיד"

דוד ביטן | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית בנושא הפרות תעבורה מינהליות. ההצעה נועדה להפוך חלק מעבירות התעבורה שמוגדרות היום כעבירות קנס ו"ברירת משפט", הנחשבות פליליות, ל"הפרות תעבורה" שיטופלו במישור המינהלי, ולהסמיך את שר המשפטים להקים בית דין מינהלי לתעבורה.

 

נציגת משרד המשפטים, עו"ד מרגנית לוי, הקריאה את סעיפי החוק לאחר השינויים שבאו בעקבות ההערות של חברי הוועדה ונציגי הציבור בישיבות הקודמות. לוי התייחסה תחילה לסעיפי הצעת החוק המגדירים את העבירות הקלות בהם יעסוק בית דין לתעבורה – מקומות בדרכים שהנזק לרכב לא הגיע בעקבות עבירה על חוקי התנועה ונפתח תיק במשטרה. בית הדין נועד למקרים בהם המשפט הפלילי אינו נותן פתרון הולם לאכיפת עבירות מסוג ברירת משפט, שלא מחייבות ממילא התייצבות לפני שופט וקיום הליך פלילי, וכי אכיפה מינהלית מלאה עשויה לתת פתרון טוב יותר שיאפשר הן הגברה של אכיפת דיני התעבורה והן מתן שירות טוב יותר לציבור. הטיפול בעבירות תעבורה מסוג ברירת משפט למישור המינהלי, נועד להתמודד עם העומס הגדול שקיים כיום במערכת אכיפת דיני התעבורה בכללותה, ובייחוד בבתי המשפט לתעבורה, שהם בתי משפט פליליים. עומס זה צפוי להתגבר בעתיד, עם ההתפתחויות הטכנולוגיות והרחבת השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, שנועדו להגדיל את הסיכוי להיתפס ובכך להכווין את התנהגותם של משתמשי הדרך.

 

במהלך הדיון התייחס יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן לנושא הכישורים הנדרשים מדיינים שייבחרו לבתי הדין החדשים. "חשוב להגדיר באופן מדויק מה נדרש מדיין מבחינת בקיאות בתחום ולא להשאיר מרחב שיקול דעת לוועדה – אם כתוב רק 'בקי' זה מקום רחב מידי לשיקול דעת ואינו דבר מדיד". יו"ר הוועדה הסכים להצעת הנוסח החדשה שעלתה בוועדה ולפיה "יידרשו דיינים בעלי ידע וניסיון מוכח בתחום".
בנוסף ביקש יו"ר הוועדה לוודא שלתפקיד הדיינים יוכלו להתמודד ואף להתמנות גם דיינים מהמגזר הפרטי ולא רק עובדי מדינה.

נציגת משרד המשפטים אמרה כי גם בשאר בתי הדין שבאחריות המשרד יש תמהיל של עו"ד מהשירות הציבורי ומהשוק הפרטי. יו"ר הוועדה ביקש למצוא את הנוסח שיעגן את הדברים בחקיקה.

כמו"כ הביע יו"ר הוועדה חשש מפני הגבלת היכולת להעסיק בעלי מקצוע איכותיים לתפקידים החדשים וביקש מהאוצר לקבל מידע עד לישיבה הבאה באיזה שכר מתכוונים להעסיק את התפקידים המיועדים, "כיום גם אם ראש עיר רוצה מהנדס מקצועי ואיכותי, הוא לא יכול למצוא כזה כי השכר הוא כה נמוך ואין לו אפשרות לשנות את זה".
בהמשך הדיון, הקריאו את שאר הסעיפים הנוגעים לחקיקה ודנו בנוגע להליכי הגשת התביעה המקוונת שנקבעה בחוק, הפרשת דיינים עם כתב אישום, מתן נקודות ועוד. יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן אמר כי טרם התקדמות ואישור החקיקה יקיים ישיבה עם יו"ר ועדת החוקה בנושא.

כתיבת תגובה