הח"כים קוראים למשרד התחבורה לדחות את רפורמת התעריפים

יו"ר ועדת הכלכלה: מרחפת עננה על רפורמת התעריפים והתשלומים לתחבורה הציבורית | כך עולה מדיון מיוחד שקיימה ועדת הכלכלה בנושא הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית האמורה להיכנס לתוקף בתחילת החודש הבא | יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון קרא לדחות את יישום הרפורמה ליוני ואמר: "אנחנו לא רוצים לחשוב שהתזמון כוון לפגרה כשלכנסת אין אפשרות לדון ברפורמה | ח"כ בוסו: המטרה של התכנית היא להגדיל פדיון באמצעות העלאת מחירים | יועץ שרת התחבורה: הרפורמה נועדה להפוך את הנסיעה לכדאית

אפליקציית תשלומים בתחבורה ציבורית | צילום אילוסטרציה: cunaplus, שטארסטוק

ועדת הכלכלה דנה היום ברפורמה בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית והחשש לעליית מחירים ופגיעה בפריפריה, וכן בהצעה לסדר בנושא שהגיש ח"כ אוריאל בוסו (ש"ס).

יו"ר הוועדה ביטון אמר בפתח הדיון כי מרחפת עננה על התעריפים והתשלומים לתחבורה ציבורית. לא קיבלנו תכנית סדורה מהאוצר וממשרד התחבורה, חלק מהשמועות מדאיגות. הרפורמה לא תעודד נסיעה בתחבורה ציבורית כי העלות תהיה גבוהה ותפגע באנשים החלשים ביותר. אנחנו בתקופה קשה של יוקר מחיה וזה נגד האינטרס הציבורי של הממשלה. ביקשנו התייחסות בכתב  ונאמר לנו שהם ישובים בימים אילו על הרפורמה והם לא יכולים לתת דברים סופיים. אנחנו ככנסת מתריעים בשער בנושא הזה.

הדיון נסוב על התוכנית הכלכלית לשנים 2021-2022  שכותרתה "ייעול מערכת תעריפי האוטובוסים ותיקון עיוותים היסטוריים", לפיה מציעים משרדי האוצר והתחבורה לבטל את הנחת הערך הצבור השקולה לביטול הטבה היסטורית של כרטיסיות בתחבורה ציבורית ובכך לייקר את הנסיעות בתחבורה זו לנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית, בד בבד לבטל הנחות של כרטיסים רבים מאזורים שונים בארץ.

ח"כ בוסו ציין, כי מדובר בתכנית שתפגע באופן ישיר בתושבי הפריפריה ובעיקר בציבור הנוסעות שעל פי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת רוב הנוסעות בתחבורה יותר מ 50% הן נשים. כאשר המטרה היא אחת, להגדיל את הפדיון מהתחבורה הציבורית על ידי העלאת מחירי הנסיעות באוטובוסים. ח"כ משה אבוטבול הוסיף ואמר: "שוב אנו רואים זלזול ממשרד התחבורה שאינו נותן את התייחסותו לעניינים רבים ברפורמה המוצעת. ההתייקרות הזו תבריח משתמשים מהתחבורה הציבורית. יש שאלות שלא קיבלנו תשובות כמו מה ההערכות וכיצד זה ישפיע על שיעור המשתמשים בנוסעי התחבורה הציבורית? וכמה נוסעים אינם משתמשים באפליקציות התשלום הללו".

ח"כ קטי שטרית: "התוכנית הזו נכנסת לתוקפה ב-1 באפריל. חשבתי שזה שקר ובדיחה, כמו שנהגנו כשהיינו ילדים. בעשור האחרון לא היתה התייקרות כזו מעולם בתחבורה הציבורית. מדובר בהתייקרות של 9% אחוזים. ואלה שנהנים מהערך הצבור מדובר בהתייקרות של 25%". ח"כ שלמה קרעי ציין כי לדעתו הסתירו את הרפורמה הזו מהציבור ומהכנסת. "ליברמן ומיכאלי מרשים לעצמם להתבדח על חשבון הציבור ב 1 לאפריל. אני לא זוכר שיש רפורמה רחבה שכזו שהכנסת לא מקבלת עליה נתונים", אמר.

ח"כ אורי מקלב התייחס ללקונה הטכנולוגית ברפורמה ואמר: "אנחנו מנסים לתעל את הציבור לנסוע בתחבורה ציבורית. כאשר מנסים להעביר את השימוש לאפליקציה במקום הרב-קו, יש כאן לקונה מפני שלרב-קו אין תשתית טכנולוגית עדיין. בין האפליקציה לרב קו יש הבדלי תעריפים מהותיים".

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת שכתבה מסמך בנושא, רינת בניטה, ציינה: "לא קיבלנו מידע לשיעור החדירות של האפליקציות. ההנחה היא שרוב הציבור המשתמש בתחבורה ציבורית לא עבר לשימוש תשלום באפליקציות. ואנו רואים מבדיקה שלנו אין דרך לדעת מה יהיה יותר נוח וכדאי להשתמש מבחינת תעריף. בנוסף אנו לא יודעים מראש מה יהיה אחוז ההנחה לעומת מרחק הנסיעה, במיוחד ביישובי הפריפריה וביו"ש. פנינו לרשות לתחבורה ציבורית לגבי תחולת הרפורמה ולגבי השינוי בתעריפים השונים והשפעתם על המשתמשים המזדמנים לדוגמא ולא קיבלנו מענה והגדרה. חוק הכנסת מסמיך אותנו לעניין קבלת מידע בדומה למבקר המדינה ואנחנו לא קיבלנו במקרה הזה את המידע שביקשנו".

במהלך הדיון הלינו חברי הכנסת על כך שמשרד התחבורה שלח רק את היועץ המקצועי של השרה ולא את אנשי המקצוע לדיון. בתגובה אמר יו"ר הוועדה ביטון, כי בכוונתו להתעקש לאחר הפגרה על עניין זילות המשרדים ונציגיהם המגיעים להופיע בפני הוועדה .

יועץ מקצועי לשרת התחבורה, אהוד עוזיאל, הסביר כי נושא התחבורה הציבורית בראש סדרי העדיפויות של השרה וזה בא לידי ביטוי בהשקעות המתוכננות שהמשרד הקצה לטובת התחבורה הציבורית. לדבריו כיום אין אחידות בתעריפים, אין שיטה מוסדרת וגם ודאות לגבי כדאיות הנסיעה . והשאלה בבסיס הרפורמה הייתה כיצד להפוך את הנסיעה לכדאית , לברורה ומשתלמת יותר.

היו"ר ביטון שאל "האם התעריפים יתייקרו, בגלל שינוי השיטה או בגלל עלייה טבעית? אם אנחנו שבועיים לפני תוקפה של הרפורמה למה חלקים ממנה למה לא מוצגים לנו. אני מניח שכל הרפורמה הזו בסמכות רק של שר? איפה ומתי יובאו פרטי הרפורמה לבחינת ועדת הכלכלה והכנסת". עוזיאל השיב: "אמורה היתה להיות התייקרות כללית בכמעט 9%. עצרנו את ההתייקרות ואנחנו פועלים מול משרד האוצר כדי לשנות את השיטה על מנת למזער את ההתייקרות ומסיטים את ההנחות לתוך הרפורמה". בנושא הערך הצבור הוא העריך כי מדובר ב-200 מיליון שקלים, ואמר: "אנחנו רוצים לתגמל את מי שמשתמש יותר בתחבורה הציבורית לבין נוסעים מזדמנים. בחצי שנה האחרונה שמענו את הציבור פגשנו את נציגי התחבורה הציבורית. הפרוצדורה שיש ועדת מחירים למשרדי האוצר והתחבורה , והוועדה מגבשת את המלצתה לשרים". בתגובה לכך אמר היו"ר ביטון: "אני מבין שאין פה שום שיתוף אמיתי של הציבור זו החלטה רק של השרים בסופו של דבר".

רכז תחבורה באגף תקציבים באוצר, דניאל מלצר, הדגיש כי יש עליית מדד והצמדה של תעריפים בגלל התייקרות הדלקים. לדבריו, השרים דחו את ההתייקרות הזו מפברואר ובקשו לבחון שינוי בשיטת התשלום בתחבורה הציבורית. היו"ר ביטון ביקש לדעת כמה מתוך תקציב התחבורה הציבורית ילך להוזלה ועידוד שימוש בה, ומלצר השיב: "עדיין לא יודעים".

ח"כ יעקב מרגי אמר: "מה שעלה מהדיון היום שאין תשובות לרפורמה כל כך רחבה. אני קורא לא להחיל את הרפורמה עד להצגתה בוועדת הכלכלה, ולקבל תשובות לאיזה קווים לא רווחיים יבוטלו או יש כוונה לצמצום תדירותם? האם יש כוונה להעמיק את ההשקעה בתחבורה הציבורית במרכז על חשבון הפריפריה?".

יו"ר הוועדה ביטון סיכם: "אנחנו לא רוצים לחשוב שהתזמון לכניסה של רפורמה כזו היא במהלך פגרה כאשר לכנסת אין אפשרות לדון בה. אני מצפה משרת התחבורה לדחות את הרפורמה לחודש יוני כאשר ועדת הכלכלה והערות הציבור יבחנו. שרת התחבורה הכריזה שאין משהו שחשוב לה יותר מתחבורה ציבורית. היא הצליחה להביא מיליארדים להשקעה באוטובוסים ובתשתיות אבל לא קיבלנו תשובה כמה יושקעו בעידוד השימוש בתחבורה הציבורית. מבקשים להציג בפני הוועדה השקעות בתוכנית החומש בהוזלת התחבורה הציבורית בד בבד עם ההשקעות בתשתיות התחבורה הציבורית".

כתיבת תגובה